Avatar billede reddajoppe Nybegynder
18. maj 2013 - 21:02 Der er 2 kommentarer

Bærbar pc vil slet ikke starte op

Mens jeg brugte min Acer eMachines bærbar kom der pludselig blå skærm. Jeg slukkede og startede den op igen, hvorefter den kørte normalt en halv times tid og så skete det samme igen, men nu vil den bare slet ikke starte op.

Når jeg trykker på power-knappen tænder den, men der kommer ingenting frem på skærmen, og den blå lysdiode der vistnok indikerer at harddisken kører lyser IKKE. Efter lidt tid starter blæseren så, men ellers sker der ikke noget, og jeg kan ikke komme i fejlsikret tilstand eller BIOS -skærmen er bare helt sort.

Efter at have ladet den stå nogle timer ville den godt begynde at starte op - der var lys i HDD-lysdioden, og skærmen var tændt, og jeg kunne vælge mellem normal opstart og Windows startreparation.
Jeg valgte startreparation, og 'Windows indlæser filer' samt en progress bar kom frem på skærmen, men så gik det i så næsten med det samme, og HDD-lysdioden slukkede og der skete ikke mere.
Jeg slukkede, og nu vil den igen ikke starte op - kun hel sort skærm. Det sidste den sagde var vist "The file is possibly corrupt. The file header checksum does not match the computed checksum." Derefter blot en blinkene cursor, men nu altså helt sort skærm.

For et par uger iden havde jeg også problemer med den hvor den ikke rigtigt svarede eller svarede noget langsomt, ignorerede mine input og nærmest ikke ville starte nogle programmer, medmindre jeg kørte fejlsikret tilstand. Derfor gendannende jeg den til fabriksindstillingerne (factory reset), og siden da har den kørt fint, indtil nu hvor den som sagt slet ikke vil starte op.

Nogen bud på hvad problemet er, og hvordan det evt. kan afhjælpes?
Avatar billede reddajoppe Nybegynder
18. maj 2013 - 22:33 #1
Nå, nu fik jeg sgu alligevel gang i den :-)

Ventede lidt, og prøvede så at state op igen, og sørme om ikke der kom lys i HDD-dioden og jeg kunne komme ind og køre Windows startereparation og efterfølgende starte op helt normalt.

Nogen gode råd til hvordan jeg kan forebygge at den går ned igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. maj 2013 - 08:58 #2
Jeg havde tjekket diskens fysiske tilstand med et program til dette. Der findes flere til det. Fabrikanterne af harddiske har flere af dem deres eget ptogram. Jeg selv har brugt HDTune fra Hirens Boot cd til at gøre det et par gange. Mener at feltet skal være helt grønt når testen er færdigt. Få du røde firkanter der fejl i diskens overflade:
http://www.hdtune.com/