Avatar billede petersen7913 Forsker
15. maj 2013 - 15:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kriterier på baggrund af beregnede data -> fejl

Måske lidt krytisk overskrift ;)

Jeg har data over forbrug af vare pr. måned. På baggrund af dem laver jeg queries for max(forbrug), min(forbrug), avg(forbrug).

Ud fra max og avg laver jeg en beregning af udsving

udsving = (max - avg)/avg

Mit problem er, at jeg gerne vil lave en query, hvor jeg kun trækker data for udsving >= 1, men jeg får fejl bl.a. division med nul .....

Jeg har forsøgt at sno mig på alle mulige måder (næsten) incl. at indlæse data fra querien i en ny tabel. Så fik jeg bare det problem, at udsving blev afrundet til heltal .... :(

Er det fordi der er for mange beregninger? Alle forslag er velkomne :)
Avatar billede mugs Novice
15. maj 2013 - 15:59 #1
er der risiko for, at felterne max eller avg kan indeholde Null

er dette "at udsving blev afrundet til heltal " blot et spørgsmål om at formattere feltet i tabellen?
Avatar billede petersen7913 Forsker
16. maj 2013 - 12:50 #2
Mugs - Max og Avg kan ikke indeholde Null. Hvis der ikke har været et forbrug i en måned findes rækken ikke.

Mht. afrunding - jeg prøvede at lave FormatNumber(xx, 1) i den select jeg brugte til at sætte ind i tabellen med, men jeg fik ikke decimalerne med.
Avatar billede mugs Novice
16. maj 2013 - 14:07 #3
Prøv at ændre formatet i tabellen og ikke i din select
Avatar billede petersen7913 Forsker
22. maj 2013 - 10:15 #4
Mugs - jeg prøver, tak.

Vil du lægge et svar så jeg kan lukke? Jeg er sat på andre opgaver, så problemet får pt. lov til at ligge ;)
Avatar billede mugs Novice
22. maj 2013 - 10:24 #5
Du vender blot tilbage - Tak