Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2013 - 11:28 Der er 9 kommentarer

Kontakt til Database

Hej, ja nu er jeg her igen!

Jeg forsøger fortsat at lave en database, sommentider lykkedes det, og sommentider lykkedes det ikke, og det jeg så har fået lavet er bare en test.
Men jeg forsøger at forklare:
Jeg opretter et nyt project
Jeg navngiver det
Jeg klikker på Form og får en form med i programmet
Jeg klikker ny på New Item
Jeg vælger Lokal database på listen over tilgængelige skabeloner
Jer skriver databasens navn
Jeg klikker på Tilføj
Nu åbner en bos sig og der prikker jeg på Dataset og klikker på næste
Nu mener jeg at jeg har gjort hvad jeg´skal hertil.
Nu vil jeg naturligvis gerne have en tabel i min database, og nu er det det går galt.

Jeg klikker på Viwe og der går jeg til Other Windows, og der vælger jeg Server Exploorer
Nu tror jeg, at det er her der er noget jeg ikke får med.
Men jeg får klikket på opret tabel, og laver et par testfelter, hvorefter jeg lukker igen.
Men jeg kan ikke trække testfelterne over på min form, hvorfor?
Dette blev meget langt, men det for at i kan forstå, hvor jeg er henne.
m.v.h.
Ole
Avatar billede lasserasch Juniormester
09. maj 2013 - 11:44 #1
Hej Ole. Tror du misforstår noget :-) det er ikke meningen at du skal trække database felter over i en form.

Database data trækker du ud via kode og præsenterer det så i din form via nogle ui komponenter f.eks tekstbokse, labels, checkbox, dropdown osv...

Udtrækket i koden kan være via datasets eller du kan bruge forskellige frameworks, f.eks entity framewok.

Mvh lasse
Avatar billede janus_007 Nybegynder
09. maj 2013 - 14:02 #2
Ja specielt EF5 hvis du vil have flere problemer *LOL*

Magen til skrammel skal man vidst lede længe efter :)

Ole er det en tutorial du prøver at følge?
Avatar billede keysersoze Guru
09. maj 2013 - 22:15 #3
Hvad mener du er så slemt ved EF? Fair nok, der er fejl og mangler som i vel alle andre lignende mappers, men med konfigurering og andre/ekstra templates kan det nu sagtens komme til at spille.
Avatar billede lasserasch Juniormester
10. maj 2013 - 17:02 #4
Der er lige så mange meninger om hvilket framework der er det bedste som der er udviklere i dette land.

Jeg kan godt lide EF og Linq2Sql og er ikke så gode venner med nhibernate.

Men nu var spørgsmålet jo ikke hvilket framework der var det bedste at bruge. Så skulle vi ikke gemme de kommentarer til når det spørgsmål dukker op igen og lade være med at gøre ole mere forvirret end godt er :-)

Over and out...

/Lasse
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2013 - 11:33 #5
Hej alle her!
Jeg siger mange tak for de der har været inde og bringe nyt til dette spørgsmål, men det er ikke sikkert, at svarene er forkerte, men jeg kan ikke aligevel komme videre.
Det jeg gerne ville var, at lave en 1 til 1 database, med det nøglefelt og 7 andre felter, men jeg kommer ingen vejne.
Jeg har databasen i VB6.0, men den bliver jo udfaset, så det er derfor jeg gerne ville forny den, men det lader ikke til at jeg forsår det.
Det er ikke nemt for sådan en som mig at lære et nyt program, når man er 72 år.
Men tak for hjælpgen.
Med venlig hilsen
Ole
Avatar billede keysersoze Guru
14. maj 2013 - 21:48 #6
Hvilken database er det? Access?
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2013 - 23:22 #7
Hej
Ja selve databasen er i Access, og den fungerer fortsat godt, men
jeg ville jo gerne have den på den nye platform.
m.v.h.
Ole
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2013 - 10:53 #8
Hej igen
Det kan da godt være, at jeg er lidt iriterende her, da jeg tilsyneladende ikke rigtigt forstår så meget.
Hvor ville jeg være glad, hvis en eller anden nørd, havde en lille ligegyldig database liggende, som de ville lade mig få.
Jeg håber fortsat.
m.v.h.
Ole
Avatar billede keysersoze Guru
15. maj 2013 - 23:29 #9
Microsoft har færdige demo databaser du kan downloade - søg efter adventureworks.

Uden at kende dit programs krav - hvis du alligevel benytter Access, er der så nogen grund til at du ikke bare bygger GUI i access fremfor at arbejde med Visual Studio (som jeg gætter på du taler om)?