Avatar billede Fritter30 Nybegynder
01. maj 2013 - 19:44 Der er 2 kommentarer

Script til udtrækning af identiske filnavne

Hej alle sammen,

Jeg søger et script eller hjælp til at få lavet et, som kan søge en folder samt underfoldere igennem for bestemte filnavne og dubletter.

Det jeg ønsker er, at kunne søge efter filer, som hedder noget i stil med AB123456A.XXX

Min tanke går lidt på, om det er muligt at lave et script, som kan søge i et område fra AB000001A.XXX til AB999999T.XXX og så outputte identiske filer i et excell eller txt format.
Ligeledes skal det kunne outputte filer, hvor der er flere "næsten" identiske filer.
Med det mener jeg, at "AB" altid er det samme, men "000000" til "999999 er forskellig. Det sidste bogstav A eller T, angiver hvilken revision filen har.
Revisionsbogstavet kan være lige fra A til Å
Det betyder, at jeg gerne vil have et output af filer, som f.eks "AB125623A.XXX" og "AB125623B.XXX" og "AB125623C.XXX"

Kan det laves således, at man søger i et range fra "AB000001.XXX" til "AB999999.XXX", men uden revisions nummeret.
På den måde burde man kunne se hvilke filer der er identiske, men hvor kun revisions nummeret angiver forskellen.

Ligeledes vil det være fint, hvis det i outputtet skrev i hvilken folder filerne ligger.

Sige endelig til, hvis jeg skal uddybe.

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2013 - 22:16 #1
Kender ikke noget script der laver dette. Men det burde ikke være alt for svært.
Jeg har desværre ikke tid til at lave det før slutningen af næste uge, da jeg er på firma tur i sardinien.
Avatar billede komputerdk Mester
02. maj 2013 - 10:58 #2
en simpel måde ( i ren excel og CMD)

kør en kommando prompt (windows > kør > cmd)

cd drev:\mappe fx  cd c:\temp

dir /b /s /on *.xxx > c:\temp\filliste.txt

(forudsat dine filer hedder .xxx)

åben filen i notepad kopier indholdet til excel i kolonne A

lav fælgende formel i kolonne b

=MIDT(A2;FIND("@";UDSKIFT(A2;"\";"@";LÆNGDE(A2)-LÆNGDE(UDSKIFT(A2;"\";""))))+1;LÆNGDE(A2)-FIND("@";UDSKIFT(A2;"\";"@";LÆNGDE(A2)-LÆNGDE(UDSKIFT(A2;"\";"")))))

i kolonne c (tæller antallet af samme filnavn)

=tæl.hvis(b:b;a2)

Sorry det korte svar - havde lavet en meget længere version, men EXP svarede ikke, så det var forfra....

det kan også laves i vba, bare husk at office 2007 og nyere har ikke samme filfunktioner som 2003 og derfor er det ikke alt der virker i excel 2007 som virker i 2003...