Avatar billede falster Ekspert
22. april 2013 - 21:50 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Word 2010. Tastetryk Alt+0150 virker ikke

W7 (Enterprise og Ultimate), Office 2010.

I Windows Xp og Office 2003 virkede tastetryk fra "Tegnoversigt" overalt i Windows-brugerfladen og Office 2003.

I Office 2010 ser det ikke ud til at virke i Word 2010. F.eks. er Alt+0150 en tankestreg og Alt+0160 er blanktegn.

I stifinder, Excel 2010, Outlook 2010 osv. er det OK.

(Googling antyder, at man kan have valgt en skrifttype, som ikke indeholder de pågældende tegn. Men det er ikke tilfældet.)
Avatar billede vejmand Juniormester
22. april 2013 - 21:56 #1
Måske jeg har misforstået spørgsmålet, men hvad mener du Alt+0150 skal give?
Avatar billede falster Ekspert
22. april 2013 - 22:28 #2
Tak for interessen.

Alt + 0150 beskrives i "Tegnoversigt" som "En Dash". Oversættelsen til tankestreg er min egen. Det er ikke helt det samme som bindestreg. Der findes også en "Soft Hyphen" (Alt + 0173). Det virker heller ikke i Office 2010. (Hos mig i hvert fald.)

Mere her - med tastetryk og det hele:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dash
Avatar billede falster Ekspert
22. april 2013 - 22:36 #3
Glemte eksempler:

Alt+0150: -
Alt+0151: —

Sorry :-(
Avatar billede vejmand Juniormester
22. april 2013 - 22:36 #4
Sorry, jeg er stadig ikke helt med?
Hvad får du når du trykker Alt+0150 og under hvilken skrifttype?
Avatar billede falster Ekspert
22. april 2013 - 22:41 #5
Nu fik jeg lagt eksemplerne lidt forsinket.

I Excel 2010, Outlook 2010, stifinder - f.eks. i mappenavne osv.: Fås en (tanke)streg (-).

I Word 2010 sker intet.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. april 2013 - 22:45 #6
Under hvilken skrifttype? Eller er det under alle skrifttyper?
Og er det alle Alt+ koder eller kun nogle bestemte?
Avatar billede falster Ekspert
22. april 2013 - 22:49 #7
Her går det godt.

Ovenstående er et svar til vejmand - ikke på spørgsmålet.

Bortset fra i Word 2010 virker det for de skriftyper, hvor tegnet ses i "Tegnoversigt".

Og det er de fleste af de mest benyttede: Arial, Times New Roman, Verdana, Calibri og mange flere.
Avatar billede falster Ekspert
22. april 2013 - 22:50 #8
Jeg har ikke fundet nogle Alt+, der virker i Word 2010. Prøvet på to installationer i vidt forskellige miljøer.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. april 2013 - 22:55 #9
Og det er alle Alt+ koder, som ikke virker i Word 2010?
Avatar billede vejmand Juniormester
22. april 2013 - 22:56 #10
Sorry, så ikke lige din sidste kommentar inden jeg sendte....
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. april 2013 - 23:21 #11
falster:
Hos mig virker Alt+ASCII-koder i Word 2010 / Windows 7. Har du prøvet at trykke på Num Lock?

Der er faktisk indbygget "almindelige" tastaturgenveje til kort tankestreg (en dash) og lang tankestreg (em dash):
Kort tankestreg: Ctrl+- (minus på det numeriske tastatur)
Lang tankestreg: Alt+Ctrl+-  (minus på det numeriske tastatur)

Du finder tegnene med genveje på fanen Specialtegn i dialogboksen Symbol (fanen Indsæt > Symbol).
Avatar billede vejmand Juniormester
22. april 2013 - 23:21 #12
Når det er alle Alt+ koder og under alle skrifttyper, ville jeg mene det ligger i en indstilling i Word.
Jeg har søgt efter løsningen der, men har desværre ikke fundet svaret. Min er godt nok Word 2007, men mon ikke det er det samme....

Så, desværre kan jeg ikke hjælpe......
Avatar billede falster Ekspert
22. april 2013 - 23:34 #13
Hej Lene

Det var s... ;-)

Med Num Lock slået til, virker det i Word 2010.

Alle de andre steder virker det både med og uden Num Lock slået til.

Men i (mit) Word 2010 skal Num Lock være slået til ellers sker der intet.

Det sidste er måske en indstilling, som jeg ikke har fundet endnu.

Læg et par svar, så deler jeg.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. april 2013 - 00:23 #14
Det er normalt, at Num Lock skal slås til. Følgende er et uddrag fra Microsofts artikel http://office.microsoft.com/en-us/publisher-help/insert-a-symbol-fraction-or-special-character-HA010014080.aspx:

"Note  To insert an ASCII (decimal) character without opening the Symbol dialog box, make sure that NUM LOCK is on. Then hold down the ALT key while you type 0 and the character code on the numeric keypad (not on the number keys on the top row of the keyboard). Then release the ALT key. Only ASCII (decimal) character codes can be typed into a publication."
Avatar billede vejmand Juniormester
23. april 2013 - 00:29 #15
Jeg springer over, ellers tak.  :-)