Avatar billede larsini Seniormester
16. april 2013 - 08:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Nyt styresystem til laptop Inspiron 8690 årgang 2005

Denne solide PC fungerer perfekt, bortset fra at batteriet naturligvis er færdigt, men det gør intet da den altid står på samme position og får strøm fra lysnettet.
Styresystem pt XP Pro, men det begynder at sande til trods al mulig rensning, vask og stryknin.
Pc'en bruges kun som en sekundær maskine til mindre opgaver herunder navnlig overvågning af- og videooptagelse fra et par fuglekasser med infrarøde kameraer i haven. Ja det er skam alvorlige ting, men små børn og osse vi andre syn's det er morsomt.
Skal man geninstallere XP, som snart udgår, eller skal man installere et alternativt styresystem, helst gratis ???? Win7 kan den næppe rumme eller håndtere, den har kun 60 GB HD og 1 GB ram og kan ikke sluge mere ram.
Er det til at finde ud af fx Linux når man udelukkende har anvendt Microsoft produkter i 30 år, ja lige bortset fra noget der vist hed PC/M ????
Avatar billede larsini Seniormester
16. april 2013 - 08:13 #1
Korrektion: Inspiron 8600
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. april 2013 - 08:17 #2
Hvis du ellers er tilfreds med XP til dit brug, så vil jeg sige; behold det.

Du kan enten foretage en omfattende oprydning/optimering eller reinstall (alt efter hvad du foretrækker).
Avatar billede larsini Seniormester
16. april 2013 - 08:49 #3
Reinstall er jo den nemme løsning, og så kan man nemt få fat i hvad der måtte være af mails, internetgenveje og den slags. Laptoppen står i køkken og bruges trods alt til en smule internet, og så bør den vel være opdateret? og når MS stopper support stopper man vel også at opdatere bl.a. sikkerheden ?
Avatar billede milter Ekspert
16. april 2013 - 09:37 #4
Support til XP slutter april 2014:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/end-support-help

Ifølge siden her, findes der ingen drivere til din Inspiron til nyere system end XP

http://ftp.dell.com/Browse_For_Drivers/Laptops/Inspiron/Inspiron%208600/

Og en nyinstalleret XP med firewall, en opdateret virusbeskyttelse og nyere browser end IE8 er slet ikke så ringe endda :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
16. april 2013 - 10:35 #5
Find dig en micro XP (Fylder omkring 50mb og bruger næsten ingen hukommelse). Desværre er den ikke til at købe for penge :(

"THE thing is you'd have to be a PIRATE to get it "free" and yet keep the authorities at BAY."
Avatar billede larsini Seniormester
16. april 2013 - 17:46 #6
tak for gode kommentarer

gad vide hvad man så gør efter april 2014...!

pudsigt ingen har bemærkninger om Linux, som jeg intet kendskab har til, men nogen må da bruge det?

på loftet har jeg har en sharp pc7000 anno 1985 dos 2,11, den var der aldrig bøvl med, men dengang var internet heller ikke helt udviklet ;-)

afventer lige om der kommer flere begavede indlæg - foreløbig tak
Avatar billede sonalias Seniormester
17. april 2013 - 08:52 #7
Cil da glædeligt foreslå linux hvis du har mod på det, til dit formål vil jeg foreslå en lubuntu 10.4 eksempelvis, den burde du sagtens kunne køre, ellers en ældre version af Fedora. Men sagens kerne er at du altså skal have lidt mere styr på at installere drivers osv. Og generelt er ældre software dårligt understøttet i nyere OS (læs: både linux, windows og OS X)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 10:58 #8
Du havde ikke nævnt at den også skulle på nettet, så jeg tog udgangspunkt i dit fuglekiggeri.  ;-)

Jeg er enig med #4.
XP synes jeg forsat er en OK løsning til dit brug.
Jeg vil tilføje at du jo som ekstra sikkerhed kan lade vær at bruge den til følsomme info.

Hvis du nøjes med fuglene og lidt browsing, så kan problemerne dårligt blive rigtige alvorlige.

Lav efter install et image som du hurtigt og nemt kan køre ind hvis du får problemer.
Så kan du senere "formatere" og ha alt på plads på minutter.

Disk imaging

Restore everything - not just the files, but the exact configuration of your computer including your operating system, settings, and applications.

http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/#overview
Avatar billede larsini Seniormester
17. april 2013 - 13:18 #9
det er altid dejligt at blive bekræftet i sine tanker.

efter de mange kvalificerede kommentarer vil jeg nu formatere og lave en reinstall.

i har alle fortjent points - er der nogen der vil ha' dem ?

tak for hjælpen
Avatar billede sonalias Seniormester
17. april 2013 - 14:54 #10
Er med på en deler, du kan bare sende privat beskeder / åbne endnu en tråd hvis du har flere spørgsmål :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 15:02 #11
Da du beholder din XP version, så er her et svar.
En deling med post #4 virker derfor fair.
Avatar billede sonalias Seniormester
17. april 2013 - 15:20 #12
#11 har ret, sorry jeg har gang i for mange tråde, ikke giv mig noget på denne... :b
Avatar billede vejmand Juniormester
18. april 2013 - 19:23 #13