Avatar billede Mik2000 Professor
14. april 2013 - 01:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Javascript/JQUERY: Bevæg musen en retning

Kan man på nogen måde sige at brugeren kun må bevæge musen i en retning?

Således at man eksempelvis kan sige at når man klikker på en side og markere noget (er lavet), så må man kun flytte musen nedaf (mangler)
Avatar billede thomas Praktikant
14. april 2013 - 08:31 #1
Der er ikke nogen måde at tá kontrol over musen, eller anden hardware.
Avatar billede jokkejensen Novice
14. april 2013 - 08:51 #2
Du kan flytte siden nedaf, altså scrolle, så din mus rammer samme "højde".
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2013 - 14:43 #3
<ole>

Løsningen/forklaringen er ikke blevet mindre siden denne tråd  *o)

Du aftaster x- og y-værdier for klikket (EVENT.clientX og EVENT.clientY) - og finder derudfra elementet med document.getElementFromPoint, der klikket i. Her opretter du så et rektangel på siden og sørger for, det har samme bredde som TD'en.

Derefter aftaster du kun y-værdien, når du drag'er musen ned over siden. Udfra denne værdi - sammen med den oprindelige x-værdi for klikket - finder du så den TD, du er over på et givent tidspunkt.

De fundne elementer indsætter og fjerner du fra en datamodel, og rektanglets højde og retning (opad/nedad) ændres løbende svarende til elementerne i datamodellen.

Det var den meget korte version  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede Mik2000 Professor
15. april 2013 - 23:25 #4
Hej

Har i bund og grund fået løst hvordan man vælger det hele, og markere felterne og videresende værdierne.

Problemet nu er at der ikke er noget som forhindrer at man vælger vandret også, og det må man ikke.

Så jeg tænkte at hvis man kunne sørge for markøren kun kunne gå nedaf når man klikkede og holder nede, så kunne man måske løse det sådan.

Men det lyder godt nok avaceret, så måske jeg skal finde en løsning hvor jeg sikrer hver række har forskellige værdier eller lign. og den kun markerer dem med de rigtige værdier :)
Avatar billede Mik2000 Professor
03. juli 2013 - 01:20 #5
Tak for svarene, måtte løse det ved at sikre den kun valgte når man kom til et felt der var højere og samme kollonne ved hjælp af nummerering :)
Det andet blev noget for kompliceret ;)

Tak for svar