Avatar billede eriks Nybegynder
11. april 2013 - 18:17 Der er 35 kommentarer

Geninstallation - hvordan kan jeg redde et program?

Hejsa,

Jeg har en Lenovo PC som jeg bruger til vores virksomheden. Denne er forholdsvis ny og derfor kunne jeg jo få Windows 8 til en billig pris. OG - ja....  jeg skulle selvfølgelig installere dette styresystem ovenpå Windows 7!

Efter et stykke tid, synes jeg dels at Windows 8 ikke køre optimalt, men hvad værre er, så synes jeg ikke PC'en opfører sig som den skal! Bl.a. kan jeg ikke afvikle hverken Google Chrome eller Firefox.

Findes der en måde hvor jeg kan komme tilbage til Windows 7 - eller geninstallere Windows 8 på en ren harddisk?

OBS
Det skal lige siges at jeg har et Økonomisystem installeret, som jeg stadig er nød til at have adgang til. Jeg bruger oplysninger fra regnskaberne og kundedatabasen, i forbindelse med et skift til et nyt online system.
Kan man evt. flytte denne database og program til en ekstern harddisk? - eller beskytte det på en anden måde? - og dermed stadig have adgang til disse data? Firmaet der har udviklet systemet er gået konkurs, så dem jeg jeg ikke få til at geninstallere.

Jeg er ikke voldsom IT kyndig - så være sød ikke at bruge for mange fagudtryk :-)

Mange hilsner Erik
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. april 2013 - 18:33 #1
Hvis du har en ekstern harddisk  Så tryk på Windows tasten og R tasten samtidig i kør som fremkommer skriver du migwiz trykker ok så kan du gemme dine filer her.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 18:34 #2
Findes der en måde hvor jeg kan komme tilbage til Windows 7 - eller geninstallere Windows 8 på en ren harddisk?

Ikke på samme harddisk.
Problemet er du ikke har mulighed for at geninstallere dit program.

Du skriver ikke meget om din pc.
Hvis den er stationær:
Du kan sætte en anden harddisk i og via BIOS vælge hvilken harddisk du vil starte op på (den med regnskab kun når du skal bruge det)

Bærbar:
Du kan enten pille harddisken ud og sætte den til via USB (sætte frisk harddisk i din pc), eller vælge at boote (starte op på en USB harddisk med en nyinstalleret Win7/8.
Avatar billede eriks Nybegynder
11. april 2013 - 18:41 #3
@poko1
Jeg skal jo gerne redde det program jeg har installeret, således at det kan afvikles afterfølgende.

@NielsErikK
Det er en nyere (okt. 2012) Lenovo bærbar.
Er det forholdsvis nemt at skifte en harddisk ud på en sådan fætter? - og kan den gamle så fungere som ekstern harddisk?
Avatar billede Blueeyez Mester
11. april 2013 - 19:10 #4
Hvis du har installationen er det da bare og hitte ud af hvor programmet placere filerne, smide dem over på en harddisk og installere 7!og derefter programmet og så smide rilerne med.. Vil dog nok sætte en anden harddisk i og installere 7 på den og derefter programmet og så se om du kan gå de data frem i den før du gør ændringer på den aktuelle harddisk.. (Du må jo vide hvordan programmet fungere)
Avatar billede eriks Nybegynder
11. april 2013 - 19:16 #5
@Blueeyez
Ja det er da en løsning jeg tror vil kunne fungere. Dog ved jeg ikke om det kan lade sig gøre at skifte harddisk på min bærbare
Avatar billede Blueeyez Mester
11. april 2013 - 19:35 #6
#5 du kan jo prøve, harddisken er nok det nemmeste at skifte hvis man tænker på specifikationerne den skal have :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 19:59 #7
[Hvis du har installationen er det da bare og hitte ud af hvor programmet placere filerne, smide dem over på en harddisk og installere 7!og derefter programmet og så smide rilerne med.[/i]

#4
Kræver det ikke at han kan installere programmet før han kan flytte filerne på plads og få det til at virke (registreringsdatabase) ?

Som jeg har forstået det så har han sin installation, men ikke adgang til at installere programmet.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl eller har misforstået.  :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
11. april 2013 - 20:15 #8
#7 derfor jeg anbefaler at sætte en anden harddisk i, vi ved ikke hvad det er og derfor bør han få en hdd op og køre med 7, derefter installere programmet og så må vi tage den derfra da vi ikke ved meget er dette den bedste fremgangsmåde for at teste og holde nuværende system intakt :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 21:22 #9
Ok du vil gøre som jeg foreslår oppe i #2  + forsøge at rykke systemet fra USB til intern disk.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 21:24 #10
*** + forsøge at rykke regnskabsprogrammet fra USB til intern disk
Avatar billede eriks Nybegynder
11. april 2013 - 21:28 #11
Det er rigtigt at jeg ikke har installations cd tl programmet.
Kan man tage en ekstern harddisk og bruge denne som systemdisk permanent? Og så bruge den indbyggede disk som lager, og køre programet derfra?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 21:40 #12
Den disk du bruger mest sættes internt, du kan sætte den "modsatte" disk til USB og vælge at boote fra den når det er nødvendigt.

Kan man tage en ekstern harddisk og bruge denne som systemdisk permanent?
Ja men den bruges bedre som reserve/sekundær boot.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 21:42 #13
Du får nok ikke lov at bruge dit program uden at boote på den disk den er installeret på.
Avatar billede eriks Nybegynder
11. april 2013 - 21:55 #14
Ok - tak for hjælpen alle.
Lige et sidste spørgsmål ;)

Er det muligt at dele den nuværende harddisk i to dele?
Der er jo masser af ledig plads - så der er rigelig at bruge af.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. april 2013 - 22:01 #15
Det kan ikke anbefales, da der kan ske skader på nuværende system hvilket vi vil undgå ;-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 22:12 #16
Nu du bruger svar funktionen forkert, så får du lige lidt ekstra info.  :-)

Velkommen til Eksperten.

Da mange nye (og ældre) har en smule problemer med pointsystemet, får du her lidt standard oplysninger.  :-)

SVAR-funktionen bruges normalt kun i forbindelse med pointgivning og lukning af spørgsmål.

Den person/personer hvis løsning du kunne bruge, beder du i en kommentar om at lægge et svar, der så kommer til at lyse gult.
Derefter skal du tildele point for disse svar, ved at acceptere dem, så de kommer til at lyse grønt.
(Du kan vælge at belønne flere personer - Også for indsats ved at bede om svar fra dem, og acceptere disse)

Kun hvis du opgiver dit spørgsmål (eller selv fandt løsningen) skal du bruge din egen svarfunktion, og acceptere svaret.

Når du blot skriver til folk, bruges kommentar.

Lukning - Hvordan ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1 (se toppen af skærmen)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Hvor blev dit spørgsmål af ?
http://www.eksperten.dk/bruger/overvaagning
http://www.eksperten.dk/faq#faq-6-1 (se toppen af skærmen)

Hvorfor ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5 (se toppen af skærmen)

Har jeg postet dette, så følger jeg med i dit spørgsmål og kommer med gode ideer hvis jeg har nogen.  :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede eriks Nybegynder
11. april 2013 - 22:22 #17
Sorry :(
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. april 2013 - 06:54 #18
Jeg glæder mig til du får sat diskene til.

Jeg er spændt på om du kommer til at bruge mit forslag oppe fra post #2 eller det lykkes Blueeyez at flytte det hele over på en ny disk/windows.
Avatar billede eriks Nybegynder
12. april 2013 - 07:36 #19
Ja spørgsmålet er om jeg kommer videre. Jeg skal jo være ret sikker på ikke at ødelægge noget ;)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. april 2013 - 11:35 #20
Lad du blot Blueeyez gøre et forsøg, det han beskrev skulle være ok.
Du kan højest risikere at måtte reinstall windows en ekstra gang på den nye disk (hvis han opgiver og må gå tilbage til min løsning).
Avatar billede Blueeyez Mester
12. april 2013 - 13:24 #21
Blot spørger kan installere dette program så går det er der ikke mulighed for følgende, så skal der stadig bruges 2 harddiske da vi jo ikke vil ødelægge nuværende løsning..
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. april 2013 - 20:01 #22
Installation af programmet ved vi er umuligt.

Jeg er spændt på om du når længere end løsningen i #2
Du kan enten pille harddisken ud og sætte den til via USB (sætte frisk harddisk i din pc)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. april 2013 - 20:19 #23
Har læst lidt forkert.. Tror det bedste er at følge NielsErikKs løsning.. Fremover vil jeg dog mene du bør have en backup før du hopper ud i at opgradere dit system...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 13:14 #24
Du får her et svar til pointgivning såfremt du kunne bruge min hjælp.
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede eriks Nybegynder
18. april 2013 - 19:30 #25
Hej
Det er ikke fordi jeg ikke vil give point, men det er ikke rigtig lykkes for mig at løse problemet.
Dermed ikke sagt at jeres forslag ikke kan bruges, men jeg har forsøgt at geninstallere på en gammel bærbar som jeg formaterede og geninstallerede. Og desværre er det mig ikke muligt at få det til at fungerer.

Men tak for jeres forslag. :)
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2013 - 19:35 #26
#25 har du kopieret programmets filer og kopieret dem over på den anden pc og prøvet og køre det?
Avatar billede eriks Nybegynder
18. april 2013 - 19:44 #27
Ja - jeg har findes installerings cd og installeret på den "friske" pc - og kopieret alle filer over via USB. Desværre for jeg fejl når jeg forsøger at starte programmet.  Det er et noget ældre udseende (som de meget tidlige windows versioner) og jeg tror der skal laves Ninja tricks for at få det til at køre.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2013 - 20:00 #28
Hvis du kan oplyse os om fejlen så vil det hjælpe. :-)
Avatar billede eriks Nybegynder
18. april 2013 - 20:21 #29
Når jeg starter programmet kommer der en fejlmeddelse med en fejlkode af nogle tal. Og jeg har endnu ikke forsøgt at integrere de "gamle" data endnu. Så det er i princippet en ren installation.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2013 - 20:55 #30
Ædu må godt skrive alt ned os fejl koder osv.. :-)
Avatar billede eriks Nybegynder
18. april 2013 - 21:59 #31
Runtime erfor 5 at 000A:0572
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2013 - 22:18 #32
Ja okay, det er ikke lige noget jeg helt kan hjælpe med Oo
Avatar billede vagn99 Nybegynder
18. april 2013 - 22:34 #33
Du skriver ikke hvilket økonomisystem du bruger, men mange beskytter sig grundigt mod kopiering.
Så den løsning med bare at kopiere filer tror jeg ikke på.
Mit råd vil derfor være, at du ikke eksperimenter for meget med den disk, der virker, dog kun med win8
Synd du ikke tog en kopi inden du skiftede til win8.
Er det helt tilfældigt, at Microsoft forsøger at proppe det ned i halsen på en for 120 kr opgraderet fra en win-xp
Avatar billede eriks Nybegynder
18. april 2013 - 22:44 #34
Systemet hedder Admiral og jeg har ikke kopieret noget endnu. Kun installeret det via installations cd.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 10:03 #35
eriks, jeg smed et svar fordi jeg troede du havde forladt spørgsmålet (med min løsning under armen), nu er her igen aktivitet så se bare væk fra det.  :-)
(med mindre du ender på min løsning)