Avatar billede Slettet bruger
11. april 2013 - 08:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Best practice: Deployment af webapplikation

Hej Alle,

Jeg søger råd ang. "best practice" i forhold til at anvende en development-copy og en production-copy af en webapplikation.

Jeg søger en måde hvorpå jeg som udvikler kan udvikle applikationen i et udviklermiljø, og når det område jeg har arbejdet på, er gennemtestet, let kan "comitte" dette til productions-miljøet.

Umiddelbart er det oplagte jo at køre det på en test-server, og så manuelt comitte det når det er klart. Men er der et oplagt mønster, eller en oplagt metode til at udføre jobbet?

På forhånd tak!

- Rasmus
Avatar billede olebole Juniormester
11. april 2013 - 14:58 #1
<ole>

Det kommer an på teknologien/platformen

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2013 - 15:00 #2
Primært PHP / MySQL
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2013 - 15:05 #3
Udvikling:

udvikling paa dev env (udvikler PC)
source checkin VCS

Build:

source get VCS
(for andet end PHP ville der vaere en masse her)
create ZIP
zip checkin VCS

Test:

zip get VCS
delete + unzip
test

Production:

luk ned
copy zip
delete + unzip
start op
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2013 - 15:05 #4
og hvis det ikke var klart: 3 env - dev (udvikler PC), test og production
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2013 - 08:22 #5
Hej Arne,

Jeg søgte nok mere et lidt mere konceptuelt svar, kan det lade sig gøre?

- Rasmus
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2013 - 04:23 #6
Udviklerne checker ind i source control, testerne traekker ud og tester dette, produktion faar det samme som testerne.

Det sikrer bl.a. at du kan genskabe hvad der er i produktion.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2013 - 05:13 #7
OK?