Avatar billede Smedetrold Nybegynder
10. april 2013 - 08:14 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Egen server eller Dropbox??

Jeg står til at skulle skifte min server ud, da den larmer og bruget alt for meget strøm, og derfor vil jeg undersøge om det ikke er bedre at lægge mine dat i skyen, eks. Dropbox??
Vi er 3 brugere og skal bruge:
Et data lager/fil server med tilhørende back-up mv.
VPN klienter til fjern adgang og evt. fjern skrivebord

Kan i bidrage med +og- til disse forslag ? og evt et forslag til en server som kan bruges og som ikke voldtager min elmåler?

på forhånd tak
Avatar billede Blueeyez Mester
10. april 2013 - 08:16 #1
Fjern skrivebord til serveren?

Hvorfor ikke købe en nas fra Synology/QNAP?
Avatar billede Smedetrold Nybegynder
10. april 2013 - 08:30 #2
Øhe, når vores filer er store, og dataforbindelsen dårlig bruger ja fjernskrivebordet. men dette er jo ikke muligt ved dropbox.

hvad kan en NAS, ud over at lage mine filer? der skal jo være software til back up og til vores VPN ?
Avatar billede Blueeyez Mester
10. april 2013 - 08:40 #3
Der findes vpn software til synology og qnap evt google

use qnap nas as vpn server
use synology nas as vpn server

Ehm forstår ikke det med fjernskribebord..

Mht backup så findes der mange løsninger, men os måder de fungere på..

Er backup blot til filer eller hele pcen?
Avatar billede Blueeyez Mester
10. april 2013 - 08:53 #4
Avatar billede Smedetrold Nybegynder
10. april 2013 - 09:08 #5
Ehm forstår ikke det med fjernskribebord..  når filerne er tunge tager det lang tid at hende dem på en mobil forbindelse, og derfor er det hurtige at arbejde på serveren via fjernskrivebordet.

Mht backup så findes der mange løsninger, men os måder de fungere på.. øhe, jeg skal jo have en funktion som automatisk tgaer en backup kopi af mine filer og lægger på et drev andet sted ?

Er backup blot til filer eller hele pcen?  kun til filer
Avatar billede Blueeyez Mester
10. april 2013 - 09:18 #6
Altså du kan jo koble op på ftp og redigere i filerne blot tilføj ftp som var det en hdd med netdrive.. (Antager det er via bærbar)
Avatar billede Smedetrold Nybegynder
10. april 2013 - 09:25 #7
Øhe ja, kan en NAS det ? (det kan den jo når du skriver således)
Jeg skal vist finde en som kan sætte det op for mig i så fald.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. april 2013 - 09:32 #8
#7 blot køb en der er med gode specs.. Dem til få penge er ikke en god oplevelse..
Avatar billede Blueeyez Mester
10. april 2013 - 09:35 #9
Jeg vil dog påpege jeg ved ikke om fjernskrivebord vil kunne fungere.. Ved ikke hvilke filer du roder med og det er nas server, ikke en alm pc..men fordelen er meget lavt strømforbrug som du jo søger...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. april 2013 - 09:37 #10
Hvis du har brug for at konvertere filer osv. (altså rigtig arbejde med filerne).

Så er NAS ikke en god løsning for dig, så har du helt ret i du vil ha en fordel ved at kunne fjernforbinde til en pc du kan arbejde lokalt på.
Du slipper så for at skulle flytte de tunge filer via dit langsomme mobile net.

NAS er bedst hvis du (gerne via en god forbindelse) blot vil ha adgang til filerne.
Avatar billede Smedetrold Nybegynder
10. april 2013 - 09:45 #11
Øhe ja, dvs. at NAS kan det sammme som dropbox?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. april 2013 - 09:49 #12
Sådan ca. ja.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. april 2013 - 09:50 #13
Tilføjelse til #12.
Når du er på farten.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. april 2013 - 09:56 #14
Jeg tror du ønsker en strømbesparende pc du evt. kan vække (wake on lan) efter behov når du farter rundt.

Jeg er ikke den rette til at opsætte wake on lan.
Den del vil jeg overlade til en Eksperten-kollega.
Avatar billede Smedetrold Nybegynder
10. april 2013 - 10:04 #15
Ja det kan være, jeg venter og ser hvem som reagerer, tak for "snakken"
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. april 2013 - 10:22 #16
Hvis du vil bruge den løsning, så bør du uddele point i dette spørgsmål og derefter oprette et nyt spørgsmål hvor du søger hjælp til opsætning af wake on lan.

Denne post er til uddeling af point såfremt du vælger min løsning (wake on lan).

http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo