Avatar billede allandige Nybegynder
09. april 2013 - 10:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problemer i osdate med at gemme æøå i mysql db - utf-8

Hej,

Jeg har problemer i osdate med at gemme æøå i mysql db...
...det har nok noget med charset at gøre med det er ikke noget jeg har forstand på :-(

se www.venusdating.dk testbruger: faisal pass: 1234
Når jeg gemmer bliver alt klippet efter æøå...
Så hvis jeg prøver at gemme "abcæøådef" - Bliver "abc" gemt i db

Er det et problem som er let at løse eller skal jeg vælge et
helt andet system.

mysql er utf-8 og programmet er også utf-8 - iso-8859-1

Venlig hilsen

Allan
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. april 2013 - 10:35 #1
"mysql er utf-8 og programmet er også utf-8 - iso-8859-1" ALT skal være i UTF-8 også selve filen.
Avatar billede allandige Nybegynder
09. april 2013 - 10:52 #2
Hej Michael,
Det kan jeg ikke se noget om...FTP-programmet står til "Brug UTF-8 hvis server understøtter det, eller brug lokal tegnsæt" , men der er mulighed for kun at anvende "utf-8"...jeg kan vel uploade
sitet igen med "kun utf-8" eller kan jeg se filegenskaber nogen steder?

Venlig hilsen
Allan
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. april 2013 - 11:04 #3
Du burde kunne se filegenskaber et sted i din editor.
Avatar billede allandige Nybegynder
09. april 2013 - 12:17 #4
Jeg har overført alle filer igen med utf-8 i ftp program og det virker stadig ikke :-( øv
Jeg kan se i teksteditor at der står ANSI

Venlig hilsen

Allan
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. april 2013 - 12:24 #5
Men i din editor burde du kunne lave filen om til UTF-8.
Avatar billede allandige Nybegynder
09. april 2013 - 12:46 #6
ja, der kan jeg konvertere om utf-8, men det skal jeg vel ikke til at gøre ved alle 16.200 filer???
Så vil udvikleren vel have gemt i utf-8, eller hvorfor er de så alle i ANSI?

Venlig hilsen

Allan
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. april 2013 - 13:08 #7
Det må du jo spørge udvikleren om.
Avatar billede allandige Nybegynder
09. april 2013 - 13:17 #8
Hej Michael,
Jeg tror jeg vælget et andet system () skal ikke til manuelt at omkode 16200 filer!!!

Tak for hjælpen Michael - ha' en god dag!

Venlig hilsen

Allan
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. april 2013 - 13:18 #9
Du kan jo google på "convert multiple files to utf8" og se om der er noget du kan bruge. Det er ikke noget jeg har erfaring med, så kan ikke hjælpe dig der.
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. april 2013 - 13:18 #10
Og der er næppe 16200 php-filer ;o)