Avatar billede KHHP Juniormester
31. marts 2013 - 19:56 Der er 3 kommentarer

Mobilt bredbånd og WS2012

Hej
Jeg står i den lidt uheldige situation at jeg skal vente til slutningen af maj-måned på en internetforbindelse. Derfor har jeg imidlertid lånt min mors mobile bredbånd for at kunne komme på internettet. Dog kan jeg ikke få det til at virke ordentligt.
Her er først lige lidt oplysninger:
Min server kører med Windows Server 2012 x64 Standard Edition. Der er opsat AD-DS, DHCP, DNS, WDS og RRAS(Routing & Remote Access) med NAT, på serveren, og det hele virker fint.
Min bærbare PC, samt min stationære PC har ingen problemer med at bruge det mobile bredbånd og de kører begge to Win8 Pro x64.

Min server registrerer det mobile bredbånd og installerer også Mobile Partner og jeg bliver bedt om at indtaste PIN-koden og den tilslutter også til det mobile netværk, men der er ingen internetforbindelse. Jeg har derfor aktiveret WLAN-service på serveren, da det jo er en trådløs opkobling, men det ændrer stadig ikke på problemet.
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan få det mobile bredbånd til at virke på min server, da jeg skal bruge internet på 3-4 computere samtidig, hvoraf to kører med Linux, og her er der ingen drivere/support fra producenten.
Jeg ved at min RRAS virker fint, da jeg sagtens kan aktivere ICS på min bærbare eller stationære og så fortælle RRAS at det interface/NIC, som er koblet til min bærbare/stationære, er det interface med internet-adgang på. Det virker helt fint, men den bærbare kører ikke hele tiden og derfor er det ikke en brugbar løsning. Derimod, så kører min server 24/7 og derfor ville det være optimalt at få det til at køre på den.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. marts 2013 - 20:01 #1
1) du kan slå pin-kode aktivering fra
2) sæt usb-dongle på en router, der kan det - så er det helt som alm netforbindelse.
valg af router er afhængig af udbyder og dongle - så tjek data...
Avatar billede KHHP Juniormester
31. marts 2013 - 20:20 #2
Findes der virkelig ikke nogen mulighed for at få det til at virke. Problemet er jo ikke PIN-koden, fordi den godtager den fint og siger også at der er forbindelse, men selve Windows Server gider ikke gå på internettet.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. marts 2013 - 21:13 #3
windows server er nok ikke bygget til opkaldsforbindelser. Evt - hvis det skal være - så kør bredbånd på den stationære, og lad den dele forbindelsen. Så kan server koble på internettet den vej.