Avatar billede deejay86 Nybegynder
30. marts 2013 - 23:16 Der er 11 kommentarer

Strømstyring via. USB?

Er der nogle der ved, om jeg på nogen måde via USB/Computeren kan tænde/slukke en blæser i et rum? Enten 12V eller 230V løsning kan bruges.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. marts 2013 - 23:23 #1
Beskriv mere præcist hvad du ønsker i detaljer.
Så er det nok nemmere at lege Georg Gearløs.
Avatar billede deejay86 Nybegynder
30. marts 2013 - 23:38 #2
Jeg har to blæsere i mit drivhus, hvor jeg i forvejen har strøm og en lille nano computer til at stå tændt og rapporterer temperaturer, så jeg ville gerne ved hjælpe af den computer som står der nede kunne tænde og slukke for hver af de to blæsere, og eventuelt hvis det kan lade sig gøre har jeg en 220V Laser kamin til petrolium jeg til sidst gerne ville kunne tænde og slukke strømmen på.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. marts 2013 - 00:46 #3
Nu ved jeg ikke hvor langt du har derned, men fjernbetjente EL-kontakter lyder smartere.

http://www.harald-nyborg.dk/p6137/fjernbetjent-stikkontakt-alu

Det skulle ikke undre mig der findes nogen med længere rækkevidde, jeg tog blot første jeg mødte.
Jeg har et tilsvarende sæt, det går fint gennem vægge mv.

Alternativt søger du måske sådan noget her:
http://elektronik-lavpris.dk/p110956/MSIS-PM_Intelligent_PC-styret_stikd%C3%A5se_m1_udtag/?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. marts 2013 - 00:58 #4
Avatar billede deejay86 Nybegynder
31. marts 2013 - 00:59 #5
Ville nu gerne gøre det igennem USB/Computer da rækkeviden så ikke vil have noget at gøre :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. marts 2013 - 12:15 #6
Fair nok, jeg ville blot ha anvendt fjernbetjent stikkontakt.

Er afstanden et problem, så havde jeg ført ledningen en tur op nærmere huset (så trådløs-modtager kom nærmere).
Ledningen stoppes ind i en haveslange og graves lidt ned i græsplænen.

Så kan du med en enkelt fjernbetjening styre 4-8 enheder og samtidig er der mulighed for mange watt pr enhed (op til ca 3000 watt på en 13 AMP sikring).
Avatar billede store-morten Ekspert
31. marts 2013 - 16:06 #7
#6
"Ledningen stoppes ind i en haveslange og graves lidt ned i græsplænen."
Et egnet jordkabel viile nok være at foretrække.

"mulighed for mange watt pr enhed" ?
SARTANO fra Harald nyborg: Maks. 1000 W.
ELRO HOME fra Conrad: Til belysning op til 200 W
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. april 2013 - 02:31 #8
#7 Jeg har ikke sagt man ikke må bruge et fornuftigt kabel, men tricket med en haveslange er jo billigudgaven af hvad der gøres professionelt for at beskytte nedgravede kabler.
Jeg bruger selv løsningen til det netkabel der forbinder mig med 2 naboer.

Der findes mange modeller, jeg har nogen der er godkendt til 1000watt og nogen til 3800watt.
(jeg var ikke obs på mit første indkøb på 1000W ikke kunne klare en varmeblæser på 2000W)
Avatar billede store-morten Ekspert
01. april 2013 - 03:11 #9
#8 Enig.

Måske denne fra en "Googling": http://www.disconetto.dk/shop/vm8090-8-kanals-26284p.html

8 relækanaler som kan styres via din computer - og via din iPHONE! Benyt USB porten for nem tilslutning og forbind op til 16A til hver af de 8 strømrelæer.
Avatar billede deejay86 Nybegynder
02. april 2013 - 15:29 #10
Mange tak for svaret, fik købt en magen til og venter spændt på at finde ud af hvordan jeg sætter en 220 lampe til :)
Avatar billede store-morten Ekspert
02. april 2013 - 16:28 #11
Velbekomme.