Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2013 - 10:50 Der er 27 kommentarer

En mulighed over remote og geninstaller Windows Server?

Jeg spurgte på et andet forum omkring muligheden for at kunne geninstallere Win Server, Fik af vide man kunne bruge Norton Ghost 2003 og Acronis True Image.

Mit problem ligger i at jeg ikke helt kan gennemskue det i praktisk, og samtidig føler det er pænt komplekst, og specielt med Acronis hvor man skal have en del ting installeret.

Er der ikke andre løsninger der er bedre og have med at gøre som ikke er komplekst og tungt software?

Og et stykke software til at Clone systemet til img eller .zip eller andet som kan ligge på en anden HDD, som jeg kan bruge til at rulle tilbage, hvis der skulle opstå noget uventet.

Helst gerne gratis software hvis det kan lade sig gør.

Jeg håber på positive gode svar tilbage..

// Aqoure
Avatar billede martens Guru
28. marts 2013 - 11:49 #1
Hvad med en alternativ server med WDS installeret ?

Så kan du jo også rulle Win Server ud og ikke mindst lave image af din velfungerende server med ImageX
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2013 - 12:07 #2
En alternativ?

Mener du præcist når du skriver WDS?, havde Windows Desktop Server i hovedet.
Men det giver ikke speciel meget mening i mit hoved i den sammenhæng.
Avatar billede martens Guru
29. marts 2013 - 10:42 #3
WDS står for Windows Deployment Services
Nu skriver du dog ikke hvilken version af Windows Server du benytter...
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2013 - 12:00 #4
Jeg køre med 2008 R2 Enterprise, så det er muligt, skal så dog have fundet ud af hvordan det ret praktisk fungere.

Men skal dog have implateret selve backup delen til min main com, så jeg er fri for at skulle format og install alt på ny igen, er blevet en del træt af det.

Men tænkte jeg ImageX evt kom ind i billedet, men har ikke lige set nærmere på det.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2013 - 12:40 #5
Jeg har lige gennemgået nogen video guides af det WDS.

Så rent praktisk når du har opsat DHCP/DNS og WDS, så kan man format og opsætte Windows Server på ny?

Men har ikke helt forstået hvilken slags remote det køre over for at kunne gennemgå processen.
Jeg køre over Remote Desktop, og den lukker jo ned når der ikke er connection mere som det altid vil. Så kan ikke lige se hvordan det helt hænger sådan sammen på den led?
Avatar billede martens Guru
29. marts 2013 - 15:35 #6
For at det kommer til at spille skal du i hvert fald have skærme på begge maskiner for at kunne se, hvad der sker ... ImageX er et DOS-program der benyttes under WinPE.
Avatar billede martens Guru
29. marts 2013 - 15:37 #7
på dine DVD´er (ISO´er) af W7, W2008R2 samt W8 samt Windows Server 2012 ligger der WIM-filer, du kan kopierere ind på din WDS-server
Avatar billede martens Guru
29. marts 2013 - 15:42 #8
Jeg kommmer nu i tanke om alt det bøvl jeg havde til at starte med, da jeg begyndte at rode med WDS og Image X

Så jeg kom lige i tanke om dette fede værktøj : http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=5753
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2013 - 16:24 #9
Så er jeg allerede lost, har ingen skærm jeg kan sætte til.

Og kan heller ikke lige se hvordan jeg skulle kunne få en skærm sat til hvor den står

Så hvis der ikke er andre muligheder. Så har jeg et problem jeg skal have løst
Avatar billede martens Guru
30. marts 2013 - 18:16 #10
Står den på total remote location ?
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2013 - 22:20 #11
Mener du helt præcist?
Avatar billede martens Guru
31. marts 2013 - 22:47 #12
Mere om du ikke kan tilgå den fysisk ....
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2013 - 22:58 #13
Ahh.

Jo kan jeg sagtens, men hvis jeg kunne på en nem måde ordne det remote fremfor fyssisk, ville jeg helst det.

Var derfor jeg ville finde ud af det i hvert fald
Avatar billede martens Guru
01. april 2013 - 00:10 #14
Hvis du er helt derude... skal du rode efter magic packets, definere MAC-adresse etc... ( tror du ikke det er nemmere, hvis du hiver den ned fra skabet  eller op fra kælderen ? ) Hvad med mere diskplads + RAM .. det kan du da ikke gøre remote..

Få nu skidtet op at køre  - med "hands on" !
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 00:18 #15
Tror du har misforstået mig.
Min server køre skam fint pt som det ser ud.

Men hele min optik bag ideen var egentligt bare, at jeg ville kunne slippe for at gør så få ting fyssisk som muligt.

Ved skam godt at der altid vil være noget der skal gøres fyssisk.
Men ville bare prøve og gør det så let for mig som muligt.

Og kender godt WoL eller Magic Packet Sender. Men kender ikke hvor meget det kan bruges generelt set.

Men nu kom jeg bare på en ide.
Hvis man har taget en Copy af ens system efter en format self, kan man så ikke på en måde kunne copy ens backup over systemet. Så man får ens copy i brug igen?

Så slipper man jo for hele format delen. Så må der jo være en nemmere måde.

Kan godt være jeg lyder desperat. Men er jeg egentligt ikke. Men det er mere hvis der er en god måde at løse det på med hensyn til spørgsmålet.
Ville jeg bruge modelen på min Main.
Men har bare ikke lige en ide til hvordan det nemmest kan lade sig gør.
Avatar billede martens Guru
02. april 2013 - 13:28 #16
Hvad med Hyper V ?
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2013 - 05:30 #17
Har faktisk aldrig fundet ud af hvad man præcist bruger Hyper-V til.
Jeg har hørt det en del gange, men bare uden og kigge på hvad det rent faktisk kan.

Men vil da lige kigge på det ..
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2013 - 05:39 #18
Så vidt jeg kan se, er det bare en Virtuel funktion. Lige som VMWare eks.

Så der er jeg lidt i tvivl hvordan du mener jeg kan bruge det?
Med mindre der er noget jeg har overset omkring Hyper-V.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. april 2013 - 12:00 #19
Hej.

  Hvis du skal have et superfleksibelt miljø, hvor du kan clone og vende tilbage til tidligere versioner, kan du faktisk gøre det ganske gratis, forudsat serverne ikke er så voldsomme:

Kør en ny server op med VMware vSphere ESXi 5.1 og konverter din nuværende ind i VMware (det kaldes "P2V").

På den måde får du dels mulighed for at lave et snapshot, inden du gør noget drastisk ved den - så kan du vende tilbage til det, hvis noget går galt, dels kan du lave en kopi af din server, ved simpel kopiering af den fil, der udgør harddisken i serveren.

De bedste hilsner
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2013 - 20:02 #20
CrKrogh - Egentligt en smart ide, bruger VMWare i forvejen til Linux.

Men hvis man kan tage en kopi af ens system, så må der vel også være en mulighed og smide den kopi tilbage hvis der skulle være behov for det?

Eller har jeg misforstået noget siden du ikke har skrevet det.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. april 2013 - 20:16 #21
Helt korrekt.
Dine harddiske konverteres til VHD-filer. Det medfører, at du kan lave en "kold" kopi af din server, krølle den rundt til hvad du måtte have lyst til, og så blot kopiere de VHD-filer, du lagde af vejen før, tilbage til serveren og starte den op igen.
Med snapshots er det bare endnu lettere: Når du er færdig med at eksperimentere, laver du bare en "Revert to snapshot", så er serveren på præcis det punkt, hvor du tog det.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2013 - 23:12 #22
Ahh fair nok.

Sådan også ca det jeg gjorde i forvejen.
Er dog gået over til VirtualBox på serveren.

Men tror jeg skal satse mere på cloning istedet for. Det nok det letteste og arbejde med
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. maj 2013 - 08:06 #23
Du bør være opmærksom på, at Snapshots giver dig mulighed for at vende tilbage til udgangspunktet meget hurtigt. Det forgår på den måde, at VMware "låser" selve VHD-filen på det tidspunkt, du tager din snapshot, og skriver al efterfølgende diskaktivitet til en delta-fil. Hvis du vil beholde dine ændringer (altså committe dit snapshot), flettes filen sammen med VHD-filen; vil du derimod vende tilbage til udgangspunktet, slettes deltafilen bare og den virtuelle server genstartes, så er du tilbage ved udgangspunktet. Let og smertefrit.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2013 - 09:13 #24
CRKrogh - Lyder sgu som en smart funktion.
Takker for info, kunne jeg hvis godt bruge fremad rettet
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. juni 2013 - 09:18 #25
;-) Der er en årsag til at VMware er markedsledende indenfor virtualisering. At de så giver mulighed for at komme i gang med det gratis, er jo så bare endnu et plus.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2013 - 14:57 #26
Nej det der da ikke noget og siges til.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. august 2013 - 20:27 #27
Nope...