Avatar billede kimse008 Nybegynder
28. marts 2013 - 09:56 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

No signal - Gammel Computer

Hej!

jeg fandt en gammel PC frem, som jeg har haft stående i et års tid. Den har ikke været startet. Jeg tænkte så, at nu skulle det være.

Jeg satte computeren til, og startede den. De første par gange var der intet signal på computeren, så jeg genstartede den et par gange. Pludselig fik jeg en skærm, var det forskellige hardware loadede, hvilket så meget fint ud, og som sluttede med en besked: Windows har fejlet i opstart flere gange. Og jeg fik så valget om at gå til setup, eller forsøge at starte med default bios indstillinger.

Første gang, lod jeg den kører og jeg fik windows xp loading skærm vist, hvorefter no signal opstod.

Gentagende genstarts efter, og jeg fik adgang til bios. Jeg gik de forskellige BOOT indstillinger igennem, og det hele så fint ud. Jeg gemmer og går ud.

Igen No SIGNAL.

Jeg har nu haft ram blokken ud, haft batteriet til CMOS oppe, for at genindstille til fabriksindstillinger, skiftet ram blokken med en jeg var sikker på virker, men lige lidt hjælper det. (SKÆRMEN ER TESTET OG VIRKER FINT)

Grafikkortet er integreret.

Har nogle opleve det samme, eller har gode råd til hvordan jeg får gang i den?

(Har ikke haft bip koder gennem forløbet)

I dag har jeg bemærket, at hverken mus eller tastatur lyser, når jeg ikke får signal til skærmen.. Kunne det være en defekt strømforsyning?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. marts 2013 - 10:44 #1
Lån et løst grafikkort/strømforsyning og prøv med det, husk I BIOS at deaktivere det interne grafikkort.

Fjerne HDD/DVD osv, det er kun fejlmuligheder når vi blot søger et skærmsignal.

Fint du kun kører med en RAM blok på skift (så begge afprøves).
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2013 - 12:43 #2
Er pc støvet indeni, så rens den med det samme. Krybestrøm er ikke godt i en pc.
Nu da den har stået et stykke tid kan den sagtes være en smule fugtig. Og er den samtidig støvet forværres problemet.
Bios battreiet skulle måske også skiftes da de kan være dødt.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2013 - 12:47 #3
Du kan hvis du har et multimeter tjekke spændiger på psu.
Sort er stel.
Der er så tre farver du måler på. og det er gul rød og orange.
Kan ikke huske hvilke spændinger hvor, men spændingerne er 3,3  5 og 12 volt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. marts 2013 - 13:46 #4
Orange er 3.3
Rød er 5
Gul er 12

Jeg tror ikke det er PSU, nærmere bundkortet som synger på sidste vers.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
28. marts 2013 - 14:36 #5
Jeg tror ikke din strømforsyning er defekt.
Det mest sandsynlige er fejl på motherboard.
Prøv og varm det op med en hårtørrer.
Dit første punkt herefter er at kunne komme ind i bios og ud igen.
Her har du din grundlæggende test af hardware uafhængigt af software.
En almindelig kilde til fejl er dårlig forbindelse til din ram.
Nogle gange melder den fejl med lyd (er lyd slået til) andre gange gør den ikke.
Du skal ikke have din harddisk tilkoblet, når du tester basis motherboardfunktioner.
Computeren skulle gerne her ende op med at spørge efter boot medium.
Du har del kontaktproblemer med ram til bundkort, men du kan også hhave kontaktproblemer med CPU til bundkort.
Men først få den til at blive stabil og spørge om boot-medium.
Avatar billede kimse008 Nybegynder
05. april 2013 - 13:44 #6
Så hvis jeg afprøvet alle jeres gode forslag. Jeg koblede til sidst alt fra bundkortet af anden hardware, HD, DVD osv. Jeg fik stadig ingen skærmbillede. Formålet med opstarten af computeren var, at få adgang til harddisken. Jeg investerede i et USB to Sata/ide kabel, og herefter anvendte dette. Jeg fik adgang til harddisken, og jeg brugte computerens egen PSU. Så jeg er nået frem til, at det næsten kun kan være en fejl på motherboardet. Jeg har "genbrugt" de dele der var noget værd i en anden ældre computer, så jeg fik speeded den lidt op.

Tak for hjælpen, selvom det ikke løste problemet.
Avatar billede kimse008 Nybegynder
05. april 2013 - 13:45 #7
Forresten kan i smide et par svar ind, så vi kan få delt lidt points :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2013 - 17:04 #8
springer over, da NielsErik jo havde en formodning om defekt bundkort #4
Avatar billede vagn99 Nybegynder
06. april 2013 - 14:50 #9
Det glæder mig du fik løst dit problem og fået din harddisk ud.
Jeg har reperaret og bygget computere i 30 år i mit lille pc-firma, som jeg lukkede i 2004, men jeg kender til hudløsheden problemet med ingen billede.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. april 2013 - 23:23 #10
Ja jeg var vist den første der kom ind på bundkortet.

Nu vagn99 i de forskellige posts bliver ved at nævne hans baggrund (ved ikke om han tror at folk falder i svime når de hører den).
Jeg har repareret pcer i over 35 år. (blev mit svar bedre af den oplysning?).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. april 2013 - 23:28 #11
**Min første rep, var før pcerne, nemlig en G7000
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. april 2013 - 23:34 #12
Avatar billede vagn99 Nybegynder
06. april 2013 - 23:53 #13
#10
Du var helt klart den der først kom med en brugbar løsning. jeg havde ikke læst din første kommentar, kun den med at motherboard nok var defekt. Derfor min detaljerede anvisning.
Min første "pc" var en cpm micordatamat til 30.000 kr i 1981.
I 1982-83 blev jeg Olivetti Forhandler, og jeg har stadig 2 stk
M21 bærbare, 1 m24 dekstop og 1 IBM bærbar (18kg) stående. Min
største oplevelse med Olivetti var turen til Mexico i 1986, hvor jeg for første gang så 2 fodboldkampe live. Danmark Uruguay og Danmark Scotland. I 2004 lukkede jeg mit firma likvidt
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 03:45 #14
Alt jeg ville frem til var; det kan være lige meget om svaret var kommet fra en knægt 13 år.

Det er den hjælp vi yder som tæller, ikke vores alder eller baggrund.  :-)
Avatar billede vagn99 Nybegynder
07. april 2013 - 10:46 #15
Du har fuldstændig ret. Men nogle gange kan man føle sig lidt mere tryg ved at følge et råd fra en person som har prøvet det mange gange før.