Avatar billede Maxe79 Nybegynder
24. marts 2013 - 00:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjælp med ny computer!

Hey,

Ny computer, ny skærm og nye kabler. Dog har jeg ikk den helt store forstand på computere og er derfor stødt ind i nogle problemer som jeg håber I ka' hjælpe med.

1. HDMI, måske det mindste problem, men omvendt ka' det måske også hjælpe på de 2 andre problemer hvis det bli'r løst.
Nyt HDMI kabel, HDMI output i både grafikort og bundkort og input i skærm - dog reagerer skærmen som om der slet ikk er tilsluttet noget (sætter det i grafikkortets output).

2. Grafikfejl der ligner stilstående screen tearing helt fra BIOS og ind i Win, hvor det dog skifter udseende.

3. Blå "grey screen" med vertikale streger ved opstart af Win hver gang jeg har installeret Catalyst (har prøvet 3-4 forskellige versioner).. kun fejlsikret tilstand der virker så snart jeg har installeret Catalyst.

BIOS grafikfejl: http://i47.tinypic.com/2rpd5k6.jpg

Win grafikfejl: http://i49.tinypic.com/2mxfyie.jpg

Catalyst fejl: http://i50.tinypic.com/2q8qdcx.jpg

dxdiag: http://txtup.net/W9Zdg

Har prøvet lidt af hvert og er sgu ved at blive desperat efter at ha' bøvlet med det i 2 dage.
Skærmen virker perfekt til min gamle comp og jeg mistænker at refreshraten måske ka' være et problem, vil dog helst undgå at den eneste løsning på problem #2 er at investere i en ny skærm med 120hz :P

På forhånd tak!
Avatar billede Maxe79 Nybegynder
24. marts 2013 - 00:53 #1
Forresten så er grafikfejlene jo så når jeg sætter skærmen til med VGA + DVI adapter =)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 01:00 #2
Jeg frygter fysisk defekt grafikkort.

Har du prøvet at bytte rundt på kortene i den nye og den gamle pc ?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 01:01 #3
Jeg kan ikke li du har fejl allerede i BIOS.
Avatar billede Jhja Seniormester
24. marts 2013 - 03:46 #4
Du siger alt er nyt, så er det vel garantien som gælder.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 07:40 #5
#4 Inden jeg foreslår at sende stumper til forhandleren, så skal vi lige være sikker på der ikke er tale om en fejl 40 samt hvilken præcis hardware der fejler, det er jo ikke sikkert stumperne er købt ved samme forhandler.

Følger fejlen GFX med over til den gamle pc, så er vi nok på sporet til at kunne returnere grafikkortet.

Ingen har lyst til besvær og regning ved evt at klage over en forkert stump til (måske) en forkert forhandler.
Avatar billede Maxe79 Nybegynder
24. marts 2013 - 13:45 #6
Tak for svarene indtil videre.

Alt (i PCen) er nyt, samlet og testet fra samme firma - vil dog helst undgå at ligge og sende ting frem og tilbage - det er alleryderste nødløsning! ..og derfor jeg henvender mig her i stedet for.

Der er vel ~10års forskel på den gamle og nye comp, så jeg tror ikk der ville være held med at sætte dem sammen :P

Tror ikk grafikortet er defekt, for det er 3 gange lykkedes mig kortvarigt at fjerne grafikfejlen fra BIOS/Win.
1. gang fik jeg bootmrg fejl og kørte fix med bootrec, hvorefter fejlene forsvandt midlertidigt.
2. gang forsvandt fejlene "umotiveret" og kom igen da jeg hoppede ind i en video i fuld skærm - hvilket ledede mig hen imod en sync fejl.
3. gang skruede jeg DVI adapteren ekstra godt fast i grafikkortet og fejlene forsvandt i et par minutter.

Desuden sidder jeg længere væk fra skærmen end 40cm ;)
Avatar billede Maxe79 Nybegynder
24. marts 2013 - 13:47 #7
Og hva' med HDMI? Burde det ikk bare virke eller er der noget jeg har misforstået? Er det kun skærm nummer 2/TV man kører over HDMI?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 15:17 #8
Strip pcen.

Start op med kun:
Bundkort
CPU (og køler/blæser)
RAM
Grafikkort

Det minimere dine fejlmuligheder, har du fejl der, så taler vi fysiske fejl.

Desuden sidder jeg længere væk fra skærmen end 40cm ;)
He he he.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 15:26 #9
Du kan måske låne en DVI adapter af en ven ?
Det er værd at give et forsøg, alternativt så afprøv hans (sikkert) nye skærm.

Optag grafikkort, afsprit kontaktfladerne, isæt kortet uden at skrue det fast, vrik det evt lidt fra side til side (slukket).
Det kan være blot dårlig forbindelse (GFX/MB eller 2 mulige steder ved splitter).
Avatar billede Maxe79 Nybegynder
24. marts 2013 - 16:28 #10
Tjaa der er jo nærmest ikk andre dele i end dem du nævner + DVD og SSD.

Men jeg prøver at åbne skidtet og ser om grafikkortet sidder løst - tog trods alt det inkompetente fragtfirma 4 dage at levere compen, så der er sikkert blevet kastet lidt ekstra rundt med pakken..

Har også tænkt på om DVI adapteren ku' være i stykker, for har prøvet med 2 forskellige helt nye RGB kabler.

Ville nu være nemmest det hele hvis det bare virkede med HDMI.
Avatar billede Maxe79 Nybegynder
24. marts 2013 - 16:45 #11
Ved nærmere eftersyn sidder der et klistermærke og forsegler kabinettet.. Må hellere lige i dialog med firmaet før jeg åbner den.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. marts 2013 - 07:09 #12
Cool du tager et snak med sælger, du bør dog ikke bryde nogen garanti ved blot at åbne, du skal jo ha mulighed for at udvide med ekstra RAM, HDD osv.
Avatar billede Maxe79 Nybegynder
27. marts 2013 - 16:23 #13
Det endte med at blive en RMA. HDMI etc. virker fint med onboard kortet og følte jeg havde prøvet alt, så det var nok desværre grafikkoret der var blevet rystet lidt for meget under transporten.

Tak til alle der hjalp eller forsøgte at hjælpe.

Vil gerne gi' pointene til NielsErik, men har ikk lige spottet en best answer eller karma knap..
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. marts 2013 - 10:07 #14
Den kommer her. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Go` Påske.  :-)