Avatar billede gimpe Nybegynder
23. marts 2013 - 14:44 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan pludselig ikke boote

Jeg har fået et problem når jeg forsøger at boote.

Jeg får flg. fejlmeddelelse:

"Windows kunne ikke starte. Dette kan skyldes en nylig ændring af hardware eller software. Sådan løser du problemet:

1. Indsæt installationsdisken med Windows, og genstart computeren.

2. Vælg indstillingen for dit sprog, og klik derefter på næste.

3. Klik på reparer computeren.

Status: 0xc000000f

Oplysninger: Startvalget mislykkedes, da en påkrævet enhed er utilgængelig.

---

Fair nok tænker jeg, og graver min Win CD frem.

Prøver jeg at reparere får jeg følgende besked:

Denne version af indstillinger for systemgenoprettelse er ikke kompatibel med den version af windows du forsøger at reparere. Prøv at bruge en genoprettelsesdisk der er kompatibel med denne version af Windows ... yada yada yada...

---

Forsøgte mig så med at formatere min SSD harddisk, men den viser at den er helt tom (shiiiit) og forsøger jeg at installere Windows på en af mine harddiske, inklusive min SSD, spiser den mig af med dette:

"Windows kan ikke installeres på denne disk. Den valgte disk har en MBR-partitionstabel. På EFI-systemer kan Windows kun installeres på GPT-diske."

---

Skal måske lige nævne at jeg ikke har foretaget nogle hardwareændringer for nyligt. Dog fik jeg en BSOD i går aftes, men tænkte ikke videre over det da jeg var i færd med at lukke computeren.

---

Sorry for den lange post, men det var ikke lige sådan jeg havde planlagt at påskeferien kulle starte
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2013 - 15:32 #1
Har du noget usb udstyr på som den tror den kan boote fra.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. marts 2013 - 18:12 #2
Her er en ledetråd som 220661 måske vil hjælpe dig med at se nærmere på: Diskpart
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2013 - 19:34 #3
Har ikke arbejdet med diskpart, så det kan jeg ikke.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. marts 2013 - 21:43 #4
Samme her, men jeg tror det måske er den vej spørger skal se. :-)
Avatar billede milter Ekspert
23. marts 2013 - 22:27 #5
Er den Windowsinstallation, som nu fejler, den samme som den, der oprindeligt blev installeret på computeren? Og hvilket/hvilke styresystemer er det?

Du skriver, at du "ikke har foretaget nogle hardwareændringer for nyligt." Har du tidligere ændret hardware, og hvordan og hvad?
Avatar billede gimpe Nybegynder
23. marts 2013 - 23:08 #6
Umiddelbart har jeg ikke nogen USB enheder den tror den kan boote fra. (der popper i hvert fald ikke noget op i BIOS.) Har lige prøvet at resette biosen, dog uden held.
Avatar billede gimpe Nybegynder
23. marts 2013 - 23:14 #7
@Milter

Der er ikke ændret på hardwaren siden jeg samlede den får ca et år siden. Og det er den originale windows installation, der ellers har virket upåklageligt ind til videre.
Avatar billede gimpe Nybegynder
23. marts 2013 - 23:16 #8
Aner intet om hvad Diskpart er og hvordan det skal bruges :)
Avatar billede milter Ekspert
23. marts 2013 - 23:42 #9
#8.

Hvad mener du så med "har ikke har foretaget nogle hardwareændringer for nyligt." ?

Når du skriver sådan, betyder det normalt, at der er foretaget hardwareændringer, men at det ikke er sket for nyligt.

Var alle dine nuværende harddiske tilsluttet, da du i sin tid installerede windows?

Måske ligger løsningen på dit problem mht. gendannelse i linket herunder:

http://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_7-system/bruge-et-system-image-p%C3%A5-ny-hdd/cd25c74f-b4fa-4dcc-acb1-b4c4273af07c?msgId=c581c7f9-35e1-4f72-ac44-4dedcec77fd4
Avatar billede milter Ekspert
23. marts 2013 - 23:54 #10
Prøv også at kigge her:

http://windows7forums.com/windows-7-installation-upgrade/5121-problem-installing-windows-7-rc-efi-disk-mbr.html

Og du er sikker på, at du ikke prøver at reparere en 32-bit version af Windows med en 64-bit eller omvendt?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 00:30 #11
"Windows kan ikke installeres på denne disk. Den valgte disk har en MBR-partitionstabel. På EFI-systemer kan Windows kun installeres på GPT-diske."

http://windows7forums.com/windows-7-support/67157-installation-disk-problems.html
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 08:37 #12
Jeg har repareret en master boot record for mange år siden (win 98 SE), og der brugte jeg to kommandoer.
Det var fixboot og fixmbr, som blev kørt lige efter hinanden.
De blev kørt fra fejlsikret tilstand med kommandoprompt.
Men her havde jeg fået beskeden at master boot record var defekt.

Efi bios har jeg ikke arbejdet med. De er så vidt jeg ved en skrabet udgave af en almindelig bios. Er det ikke korekt?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 08:58 #13
Jeg ville elske at kunne hjælpe, men min viden begrænser sig som sagt desværre til; muligvis at pege en med større viden på området i den måske rigtige retning.

Jeg er gået i lytter og håber at lære mode.  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 09:36 #14
#12 Så lige denne video http://www.youtube.com/watch?v=dRMIvY7BiL4
der fortæller om forskellene mellem de to bios typer.
Avatar billede gimpe Nybegynder
24. marts 2013 - 12:18 #15
Problemet er løst! Diskpart var vejen frem. Lavede en repair disc og så et rollback til tidligere image. :)

NielsErikK , pointene er dine, da du sendte mig i den rigtige retning, så smid et svar :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 15:51 #16
Glæder mig rigtig meget at du fandt ud af det, særligt nu da jeg kun kunne give dig retningen.  :-)