Avatar billede frem-ad Professor
10. marts 2013 - 16:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fået ny pc med win. kan ikke få adgang til min externe harddisk

Hej
Jeg har købt ny pc hvor der er win 8 på, er endnu ikke blevet venner med den men det kommer vel.
Den gamle pc kørte med Win xp, så havde jo lagt alle mine data over på min externe harddisk (Dokumenter-film-musik osv)
Så satte jeg den externe til den nye pc via USB, den fandt den som nyt hardware og alt så ud til og køre jeg undrede mig over at den ikke poppede op med indholdet (stifinder) men så gik jeg ind i Computer der var den blevet døbt ¨Lokal Disk (F:)¨ jeg har godt nok tidligere døbt den  ¨Extern 2¨ men så når jeg trykker på den så prøver den at åbne kommer den med teksten ¨F: er ikke tingængelig  Filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses¨ når jeg så prøver og sætte den til den gamle pc køre det hele som det skal.

Hvordan løser jeg dette så jeg kan komme ind på harddisken via den nye pc
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 18:30 #1
Kan du se disken i diskhåndteringen, og hvordan bliver den registreret?
Avatar billede frem-ad Professor
10. marts 2013 - 19:07 #2
Diskhåndtering jeg går ud fra det er den der også heder -Hardware og lyd - Enheder og printer - Der er den under enheder og heder ¨Ext HDD 1021¨ ¨Kattegorier: Lagerenhed¨ og under dens egenskaber heder den WD Ext HDD 1021 USB Device og under enhedsstatus står der ¨Denne enhed virker korrekt¨

Er det det du havde brug for ???
Avatar billede frem-ad Professor
12. marts 2013 - 16:53 #3
220661 Har du en eller form for ide til hvad jeg gør????
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2013 - 16:59 #4
Undskyld jeg har været fraværende. Har været til prøver de sidste par dage, så lige haft andet at tænke på.

Jeg er ikke Win 8 bruger selv, så jeg er ikke helt med på hvad du har gjort.
Det jeg mener med diskhåndtering ser sådan ud:
http://www.wintip.dk/grafik/xp_img/tool/diskmgmt/diskmgmt_1.gif
Har du været der?
Kan du se disken der, og hvilken tilstand er den i hvis den er der?
Hvilket filformat vises den i?
Avatar billede frem-ad Professor
12. marts 2013 - 17:34 #5
Det var heller ikke for og presse på, jeg har det bare selv at hvis jeg ikke reagere på det med det samme så glemmer jeg alt om det ind til jeg får en ny meddelelse.
Det var ikke der jeg havde været, der det var noget mere omstændigt.
Den er der.. Der står følgende...
Diskenhed:(F:) - Layout: Simpel - Type: Grundlægende - Filsystem: RAW - Status: I orden (primær partition) Kapacitet: 2794,52 GB - Ledig plads 2794,52 GB - %ledig: 100%

Det undre mig for hvis jeg kobler den til den gamle XP computer og kigger der i dischåndtering så er den jo lidt andreledes for der er dette:
Diskenhed: Extern 2(G:) - Layout: Simpel - Type: Grundlægende - Filsystem: NTFS - Status: I orden - Kapacitet: 2794,52 GB - Ledig plads 1605,40 GB - %ledig: 57%

Der er jo noget af en forskel, i navn-filsystem-ledigplads.

Men hvis du gider og kigge på det engang når du har tid, du skal ikke jage for min skyld vi når det hele....
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2013 - 17:48 #6
Grunden til at den ikke er synlig er at den i din Win 8 står som RAW i filformat.
Jeg havde tjekket om der er nyere opdateringer til din Win 8 maskine, til både styresystemet og drivere til bundkortet.
Jeg kan ikke selv forstå den ikke kan se den.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2013 - 17:53 #7
Den kan jo ikke hve mistet filtabellen, for så havde Xp maskinen jo heller ikke kunnet se den.

Bruger du sikker fjernelse af hardware når du trækker den ud?
Du kunne prøve at fjerne dine usb enheder på Win 8 maskinen fra enhedshåndteringen.
Udtag enheder der kører på usb og genstart på, og når den er oppe igen sæt den eksterne i og lad Windows finde den.
Er vi heldige er dine filer synlige nu.
Avatar billede frem-ad Professor
12. marts 2013 - 19:29 #8
Selvfølgelig bruger jeg sikker fjernelse....
Nu har jeg gjort følgende
Hentet alle opdateringer til Win.
I Enhedshåndtering ¨slettede¨ jeg harddisken den står som USB-lagerenhed - genstartede pc'en - satte usb stikke i igen og der fandt den bare som man normal gør, det vil sige den fandt den ikke som et nyt hardware så der var jeg lige langt.

Så prøvede jeg og fjerne alt der havde noget at gøre med USB i enhedshåndtering og genstartede pc'en og der fandt den de forskellige usb komponenter rigtig, så prøvede jeg igen og sætte den externe i igen og det var nødagtig det samme resultat som tidligere.

Så jeg er ikke kommet nærmere et resultat.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2013 - 20:16 #9
har desværre ikke flere bud på det.

Man kunne selvfølgelig overføre data til anden disk og formatere den i Win 8 maskinen og overføre data tilbage. Men det synes jeg er lidt bøvlet, og vil man så risikere den ikke virker i Xp maskinen bagefter???
Jeg kan ikke svare på det, så jeg kunne også selv tænke mig der kom andre på banen, der kan forklare hvorfor den kan være synlig i Xp men ikke i Win 8?
Avatar billede frem-ad Professor
13. marts 2013 - 07:03 #10
Forsøget med at overføre data bliver ikke lige pt for det er jo næsten 1200GB så det tager jo en del tid.

Men ja det ville være godt hvis en anden har et bedre bud, men der er jo bare ikke andre der har været inde i tråden desværre, men jeg venter lidt med og afslutte den for at se om der er en anden der redigere.......

Jeg kunne jo også prøve at kontakte Microsoft hotline her til weekenden for at høre om de har et bud hvis der er ingen der kommer med noget herinde der fungere
Avatar billede frem-ad Professor
14. marts 2013 - 07:05 #11
I nat fik jeg en ide lyder det helt dumt???
Jeg synes jeg hørte da Win 7 kom at Microsoft ville i store træk forlade FAT formattet for det var noget langsommere, jeg ved ikke om det passer (for for mig er en pc et redskab der skal fungere og ellers ved jeg ikke noget om det)
Men hvis det passer kunne jeg så prøve og konvertere den externe (via den gamle xp pc) fra FAT32 til NTFS, hvis jeg følger denne guide http://support.microsoft.com/kb/307881/da
Den skulle jo stadig kunne fungere på XP og kunne den måske så ikke osse køre på Win 8 hvis det er dette harddisk filsystemer at win i dag køre bedst med.
Avatar billede frem-ad Professor
18. marts 2013 - 18:33 #12
220661 smid svar så får du point. Det endte med en formaterimg
Avatar billede frem-ad Professor
18. marts 2013 - 18:33 #13
formatering
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2013 - 18:38 #14
svar. Tak for point