Avatar billede Gabe Nybegynder
09. marts 2013 - 20:00 Der er 9 kommentarer

Eksterne harddisk, vil ikke boote.

Hej

Så sent som i går aftes var jeg så uheldig at vælte min eksterne harddisk ned på klinkegulv, og ville derefter ikke starte. Dermed skilte jeg den eksterne harddiske ad (garantien er udløbet) og prøvede at koble den til computeren. Hvor jeg kan høre at den forsøger at starte om i løbet af ca. 10 sekunder og derefter giver op. Hvilken resulterer i at min computer ikke har se at den er koblet til.

Så efter at have søgt rundt i nogle timer overvejer jeg at forsøge med følgende løsning: http://www.techradar.com/news/computing-components/storage/how-to-repair-a-dead-hard-drive-1037695/2#articleContent - Tror desværre jeg må købe en harddisk af sammen model og bytte rundt på dele hvis dette ikke lykkes.

Det korte af det lange, tror i overhovedet jeg kan redde harddisken eller er det for sent?

Takker for forhånd.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2013 - 20:13 #1
Hej og velkommen til.
Det kommer jo helt an på hvad der er sket med den.
Kan tænkes et læsearrmen er hoppet ved siden af og når du så har kørt med den er den sikkert blevet defekt.
Når man skiller sådan en disk ad skal det gøres i et støvfrit område.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. marts 2013 - 02:44 #2
Jeg tror du bør kontakte folk der arbejder med sådan noget frem for selv at forsøge da du kan risikere at begge ikke virker... Og selv da tvivler jeg især hvis den var aktiv da den røg på gulvet, chancen for permanent skade inde i den på dens "dvd" ligende skive kan være stor..

Godt råd tænd den ikke mere før du evt kontskter nogen der arbejder med følgende evt: http://www.disk-doktoren.dk/
Avatar billede Blueeyez Mester
10. marts 2013 - 02:59 #3
Her kan de diagnostisere den gratis tror fog de er ret dyre men nævner ingen priser... http://www.dkcdata.dk/cms/main.php?id=26

Der er mange der tilbyder det men de koster og kan ikke huske en bestemt sides navn...

Så hvis der er vigtige data på bør du ikke selv rode med den..
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 09:03 #4
Det er jeg enig i. Skal disken åbnes er der mange aspekter man skal tage hensyn til. Støv og magnetisme er ikke godt i sådan en sag.Det ødelægger dine data, og folk der arbejder med dette til dagligt har det rigtige udstyr til opgaven, så er dine data værdifulde er det selv om det koster nok den eneste udvej.
Du kan på dette billede her se hvor små tolerencer vi taler om:
http://www.tekbasics.com/dirtysecrets_files/hard-drive-head-gap2.jpg
Avatar billede Gabe Nybegynder
10. marts 2013 - 16:18 #5
Tak for svarende.

Kan hurtigt se det er noget jeg ikke selv skal give mig i kast med.

Tror jeg kontakter:
http://www.dkcdata.dk/cms/main.php?id=26
http://www.disk-doktoren.dk/

og får en gratis diagnose. Så må vi se om den kan reddes og hvad priskassen ligger i. Kommer eventuelt med en opdatering senere og skriver hvad det er endt med.

I hvert fald har jeg lært lektien og skal være bedre til at tage backup i fremtiden.
10. marts 2013 - 16:52 #6
Avatar billede Blueeyez Mester
10. marts 2013 - 18:11 #7
#5 Blot som info, svar funktionen skal bruges af den/dem der giver løsningen ;-) (Du beder blot om svar) :-)
Avatar billede Gabe Nybegynder
10. marts 2013 - 22:56 #8
#5 Tak, overvejer lige hvilket firma jeg kontakter

#6 Beklager, det skriver jeg lige bag øret.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. marts 2013 - 23:15 #9
#6 at tage kontakt og spørge ind til priser er en god begyndelse.. Hvis de giver en pris så sørg for at få det skriftligt da de minimum ser ud til at koste 2000 kr (kan være de tilbyder billigere men det er ud fra hvad jeg kan læse mig til)