Avatar billede godic Nybegynder
07. marts 2013 - 18:20 Der er 9 kommentarer

Hjælp til scs setup raid o på hp proliant ml350

Hej

Da jeg lige har modtaget en proliant ml350 med 3x32gb scs diske.

De sad i raid 5 før. men vil gerne have dem i raid 0. for at få lidt mere hastighed

Men kom til at lave om i den forkerte menu. da det er først gang jeg leger med det.

Jeg vil nu høre om der er en der kan hjælpe mig med hvad jeg skal sætte de 2 diske til i denne menu.

se billeder her www.gccb.dk/srv/

hvorfor et ID jeg skal vælge først
og om jeg skal vælge DV only eller FULL DV executed.

For når jeg vil ligge win ind nu. siger den at den ikke kan finde en disk.

Vil gerne have de 2 32gb til at kører raid 0 til win2003 og ligge win 2008 på den sidste 32gb. som test.

hvordan sætter jeg det 100% rigtigt op.

håber også de er sat rigtig op i den anden menu billede 5

på forhånd tak for hjælpen.
08. marts 2013 - 14:06 #1
Hvor meget ved du om Server HW?
Er det første gang du har Server HW mellem hænderne?
Eller er det bare første gang du har en ProLiant mellem hænderne?
Hvilken generation ML350 er det?.
Bedømt ud fra at der sidder en SA642 i den, tyder det på en ML350 G3.

Hvis det er en G3, er seneste Firmware Maintenance CD 8.00
og Seneste Smart Start er 8.25 og 8.25 understøtter Windows server 2003.

Jeg vil anbefale at du henter FW CD,en, samt tool til at lave en bootable USB stik, og opgrader BIOS og Firmware.

Den nemmeste måde at installere en eller få ProLianter er at bruge Smart Start, det tager et par minutter ekstra i begyndelsen, men du får de seneste og korrekte driver installeret korrekt i første hug.

Du kan konfigurere Smart Array Controlleren på 2 måder.
1. med ORCA, tryk F8 under POST, hurtigt og simpelt.
2. med ACU, via Smart Start, og senere on-line fra OS. Her kan du lave de avancerede opsætning.

Ifølge dit screenshot fra ORCA, kan jeg se at du har oprettet 2 logiske drev.
Array A (Logisk drev 1) som er på 64GB, dvs 2 diske i RAID 0
Array B (logisk drev 2) som er på 32GB, dvs 1 disk i RAID 0

Hvis du havde brugt ACU, kunne du have lagt begge logiske drev på det samme array, hvis du ville det, begge LD'er ville så have brugt plads på alle 3 diske. Og du kunne have lavet den størrelse du ville.
Det du har lavet er godtnok, hvis det er det du gerne vil.

LD 1, bliver dit første drev, og det vil blive det du booter fra.

Bemærk SA'en skal stå som boot controller. Det er meget nemt at kontrollere. Hvis der er en linie, på første billede i orca (F8), som siger select as boot controller, så er den ikke sat som boot controller, så vælger man bare det. Og ellers kan man ændre det i BIOS opsætningen (RBSU), eller via smart start.

Hvis Windows ikke har en standard driver til RAID controlleren, skal du give den en driver under installation -  Men brug Smart Start, så klarer den det for dig :)

Jeg kan ikke huske om Generation 6 af smart array controllerne kom før eller efter 2003.

BIOS, FW, driver, dokumenataion: www.hp.com/go/hpsc
Skriv hvilket produkt du har f.eks ML350 G3 (Hvis det er en G3).

HP har en masse gode dokumenter der hedder technology briefs:
http://h18000.www1.hp.com/products/servers/technology/whitepapers/proliant-servers.html
Avatar billede godic Nybegynder
22. marts 2013 - 19:24 #2
Hej

Takke for det grundige svar. Jeg har kun leget med det engang i 98 men har da glemt alt om scsi nu.

Har lavet om så alt kører i raid 5 nu. havde mere brug for pladsen. så det er fixet.

Først er det en ML350 G4 Jeg fik win 2008 til at installere på den. og kører nu med det til jeg finder den rigtigt driver til at få win2003 som den beder om under installation, men lige meget hvad jeg har prøvet siger den at den mangler en TXT fil.

Men kan nu heller ikke få installeret win2003 på DL360 G4

Mit problem er at lige meget hva win jeg sætter i cdrom eller usb siger den "fejlindlæsning" ved boot. har prøvet 3 forskellige win  gennem usb. da der kun sidder cdrom i den. og min win ligger på dvd. så har prøvet 2 ting, extern dvdrom og usb-harddisk og siger det samme.

Så det eneste jeg søger er en floopdisk driver til smart arry 642 controller. da jeg ikke er helt med på hvad du mener med gennem smart start.
og så skal jeg finde ud af hvorfor den anden server ikke gider boote fra nogen win overhovedet.

Jeg vil gerne have 2003 på begge 2. og vil da meget gerne høre hvad den nemmeste måde er at gøre det på.
bare link til en guide hvis det er. vil godt læse mig frem til det.

Ville bare lave en server til min søn som han skulle bruge til web og game server. men har da fået sat mig en sag for her.

er nok lidt mere dum jeg jeg lige troede når man er kommet op i alderen.

Vil bare gerne gøre det helt rigtigt denne gang før jeg gør mere skade.

Men på forhånd tak
24. marts 2013 - 14:53 #3
RAID 5 - God ide.

Hver server producent, har deres egne værktøjer til at installeres deres produkter med.
Og det nemmeste er at bruge disse værktøjer.

Til ProLiant servere hedde værktøjet Smart Start. Så længe Installations værktøjet understøtter det OS man ønsker at installere, er man bedst tjent med at bruge værktøjet, med mindre man skal installere mange.

Windows 2003, er supporteret på G4 serverne.
Den letteste måde at finde drivere, firmware og værktøjer er:
www.hp.com/go/hpsc
Tast din model ind i søgefeltet. F.eks ML350 G4.
I dette tilfælde får du vaglet mellem ML350 G4 Server og ML350 G4 Storage Server. Du skal vælge Server. Da Storage Serveren er en pakke løsning.
Jeg har gjort det for dig her:
http://h20566.www2.hp.com/portal/site/hpsc/public/psi/swdHome/?lang=en&cc=us&sp4ts.oid=3279707
Vælg ønsket OS.
Download Smart Start, og gerne FW CD'en. Download også værtøjet til at lave bootable USB sticks med.
Både Smart Start og FW CD kan være på den samme USB, hvis den er mindst 4 GB.

Jeg vil anbefale at du lige giver den en BIOS og FW opgradering først (FW CD/DVD).
Og når check lige SCSI ID på diskene. Hvis de ikke stemmer, så slet Array, hiv alle diske ud og sæt dem i igen, og opret Array igen.
Protocollen bag RAID (Smart Array) controlleren er SCSI.
Hvis det er en Hot Swap Drive Bay, er SCSI ID bestemt af hvilken posistion disken(e) sidder, og de tæller fra 0 (nul).
Hvis det ikke er Hot Swap, så skal man jo huske at sætte ID på diekene, med jumpere.
Der har været lidt problemer med de tidlige FW version på Smart Array generation 6 dvs. 6i, 641, 642 og 6400. Og jeg mener også at have set det på Genration 5, bemærk at jeg her taler om Generationer af Smart Array.

Compaq omdøbte deres server linie i 1999/2000.
Tidligere hed de ProLiant 800, 1600, 3000 og mange andre numre.

Efter de blev omdøbt kom de til at hedde DL / ML 300 / 500 / 700.
300 serien max 2 CPU'er
500 max 4 CPU'er
700 max 8 CPU'er.
siden er der kommet en 100 (2 CPU'er billige) og en 900 (8 CPU'er) serie, samt BL og SL. og de hedder jo nu HP, Compaq / HP skiftet kom midt i G3.
Da Prolianterne skulle refrehes første gang begyndte man at give dem G numre, for generation.
ML350 G4, er fjerde generation af ML350.
Smart Array Generationer er lidt foran, og er forskudte. Og idag hedder Smart Array controllerne Pxxx og Exxx. og i'et står for integratet, og sidder og system boardet.

Og nej du er ikke dum, du skal bare lære noget nyt :)

Har du flere spørgsmål, så bare forsæt tråden.
Avatar billede godic Nybegynder
25. marts 2013 - 11:08 #4
Takker endnu engang for det grundige svar.

Jeg kan da godt se at da jeg sidst havde en DELL server i hånden, havde jeg slet ikke alle de problemer.
Og har nok som du siger ikke lige sat mig godt nok ind i det.

Det hele giver meget mere mening nu.

Jeg har ikke tid til at teste det før i weekenden.
Men så vender jeg tilbage med mit endelig svar. om det lykkes eller jeg stadig skal have startshjælp :)

Skulle der være en i Aalborg området der vil tjene nogle hunrede kroner, på at kigge forbi og lige give 30 min lynkursus. Er jeg meget villige til at smide en god hjælp.

Jeg vil lige sige at jeg syntes selv jeg er meget lærenem. Skal som regel kun se have det fortalt een gang.

Men da jeg har en lille hjerneskade efter trafikuheld, skal jeg læse een side igennem 2-10 gange før jeg opfatter og husker det hele rigtigt.

Kan godt være det lyder underligt, men ren læsning er ikke den hurtigste og nemmeste måde for mig. Men så får jeg bare sønnen til at læse det for mig :)

Rigtig god påske til jer alle
25. marts 2013 - 12:01 #5
Velbekomme.

Windows kan som udgangspunkt installere på alt x86 arkitektur hardware.
Det eneste der kan drille, er driveren til diskcontrollerne.
Når MS laver et OS, laver de generic drivere til al gængs HW.
ProLianterne er de mest solgte servere, så dem er der drivere til. Og du kan bare installere windows direkte.

Men!, hvis hardwaren er nyere end OS, og det kræver nyere drivere, så er man jo nødt til at skulle give Windows den rigtige driver.
Smart Array 6xxx er åbenbart nyere end Windows 2003. Så den skal have en driver.
Og du kunne jo installere Windows 2008 uden ekstra drivere.

Mange har jo oplevet den samme udfordring med Windows XP og SATA diske. SATA er nyere end XP.

Som oftest er man bedre tjent med at bruge producenternes drivere, frem for Micro Softs, da producenterne ofte laver ekstra functioner.
Så under alle omstændigheder, er man bedst tjent med at ligge driver pakker på bagefter. Det kan du som også gøre med ProLianterne.

Som tidligere skrevet, er det bedste værktøj til installation af en ProLiant: Smart Start.
Du Booter på Smarts Start, og kører installationen derfra, den skal nok hjælpe dig, dog på engelsk.
Smart Start kan bootes både fra CD, DVD og USB.
Jeg vil anbefale USB.

Jeg finder lige direkte down load links til dig.

Og jeg vil igen anbefale, at opgradere BIOS og FW. Det er altid en god ide, med alt hardware.
Nyeste FW og drivere.

Og god påske til dig også :)

Og spørg bare løs, hvis der er mere jeg kan hjælpe med.
25. marts 2013 - 12:15 #6
Og så de lovede links.

Senste Smart Start, for Windows 2003 og ProLiant G4:
http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/public/psi/swdDetails/?sp4ts.oid=3279707&spf_p.tpst=swdMain&spf_p.prp_swdMain=wsrp-navigationalState%3Didx%253D%257CswItem%253DMTX_470371fa9440432bb4fdf0e123%257CswEnvOID%253D1005%257CitemLocale%253D%257CswLang%253D%257Cmode%253D%257Caction%253DdriverDocument&javax.portlet.begCacheTok=com.vignette.cachetoken&javax.portlet.endCacheTok=com.vignette.cachetoken

Seneste FW DVD:
http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/public/psi/swdDetails/?sp4ts.oid=3279707&spf_p.tpst=swdMain&spf_p.prp_swdMain=wsrp-navigationalState%3Didx%253D%257CswItem%253DMTX_972cf5b8b8fe4473ad460c68e5%257CswEnvOID%253D1005%257CitemLocale%253D%257CswLang%253D%257Cmode%253D%257Caction%253DdriverDocument&javax.portlet.begCacheTok=com.vignette.cachetoken&javax.portlet.endCacheTok=com.vignette.cachetoken

USB Utility (Bruges til at lave en bootable USB stick, med FW DVD og Smart Start, Læg FW DVD på første):
http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/public/psi/swdDetails/?sp4ts.oid=3279707&spf_p.tpst=swdMain&spf_p.prp_swdMain=wsrp-navigationalState%3Didx%253D%257CswItem%253DMTX_40e268a99cc243a299352b7b20%257CswEnvOID%253D1005%257CitemLocale%253D%257CswLang%253D%257Cmode%253D%257Caction%253DdriverDocument&javax.portlet.begCacheTok=com.vignette.cachetoken&javax.portlet.endCacheTok=com.vignette.cachetoken

HP har en masse god dokumentation, om hvordan tingene er skruet sammen. Det er på engelsk, og kna være en stor mundfuld.
Selvom det kan være en udfordring for dig, synes jeg du skal have linket alligevel:
http://h18004.www1.hp.com/products/servers/technology/whitepapers/index.html
Avatar billede godic Nybegynder
27. marts 2013 - 17:09 #7
Hej

Nu har vi fået en ny server som jeg skrev tidligere en DL360 G4.

Så den anden er sat til salg.

Men efter jeg nu har sagt raid op og klar til at installere efter alt jeg har læst af de links du har lagt.

Men jeg ved ikke om der er forskel på de 2 modeller.
For ligemeget hvad jeg prøver. alle win. usb.
lavet disse gennem smart start
Create Microsoft Windows Server 2003 driver diskettes
Create Microsoft Windows Server 2008 driver USB key

men lige meget hvad jeg prøver skriver serveren "disklæsningsfejl" ved boot.

Hvad er det lige jeg gør galt her. kan slet ikke få den til at boote fra noget som helst.

Undskylder selvfølgelig meget når jeg tidligere har skrevet om en ML350.
Men da denne har 2 cpu'er og flere ram. vælger jeg at beholde denne.

Håber du kan hjælpe. og sig endelig hvis jeg kan hjælpe på nogen måder.
For ellers ender det nok med den ryger til en databutik.
Men det er jeg sgu lidt for stædig til :)
Avatar billede godic Nybegynder
27. marts 2013 - 17:33 #8
jeg er nu fuldstændig ligeglad med hva windows der nu kommer på.

Bare det nemmeste :) skal jo kun være gameserver
31. marts 2013 - 12:30 #9
Så smider du bare det på du har lyst til :)

Her kan du se hvilke OS der er supporteret:
http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/public/psi/swdHome/?lang=en&cc=us&sp4ts.oid=3279707
Og hente drivere m.m.

Du kan for den sags skyld prøve 2012, men det er ikke supporteret af HP. Hvilket betyder de ikke laver drivere til 2012.