Avatar billede victorholm Nybegynder
18. februar 2013 - 21:25 Der er 4 kommentarer

Studiecomputer

Hej eksperterne!

Jeg skal snart begynde på min nye uddannelse og skal bruge en studie bærbar. Jeg ved dog ikke hvad jeg skal vælge og håber i kunne hjælpe mig.

Mine krav til computeren er:

Lang levetid

Robust

Max. 6000 kr.

Skal kunne tage de programmer som er krævet, såsom mable

helst 14 til 15,6 tommer.
Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2013 - 21:47 #1
Hvad er programmet "mable" for noget?

Og hvad skal du studere?
Avatar billede victorholm Nybegynder
18. februar 2013 - 22:02 #2
Det er et matematik program lidt ligesom excel, men jeg har løbet ind i computere før som ikke kunne tage det, men alle nye computer skulle kunne tage det.

Jeg skal begynde på STX og derfor skal jeg bruge en studiebærbar da jeg kun har stationær :)
Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2013 - 23:32 #3
#2. Mener du "Maple"?

http://www.maplesoft.com/support/help/Maple/view.aspx?path=Excel

Ti den pris har du mange computere at vælge imellem. Lang levetid får du ikke med nogen bærbar, hvis du tænker på muligheder for at opgradere hardware senere. Alle bærbare computere til den pris kan klare de krav, du stiller mht. den software, du har.

Jeg ville selv gå efter en computer med en Intel i3 eller i5 processor og 64 bit Windows 7. Det vigtigste er nok, at tastaturet passer til dine fingre og føles "godt", og det kan du kun afprøve med maskinen.

Vægten kan også spille en rolle, hvis den skal bæres meget omkring, og her kan forskellen mellem en maskine på 2,7 kg og f.eks. en 13'3 tommers maskine på 1,5 kg godt mærkes :-)

På en 13'3 tommers computer kan dit skærmbillede give mindre plads eller mindre skrift, så det skal du også tænke på.

Efter min mening skal du i sidste ende ikke kigge så meget på specifikationer som på brugbarhed, dvs. om du kan lide tastaturet, vægten og størrelsen. Og det kan du kun finde ud af ved selv at prøve nogle af dem.

Og sidste ting, du skal tage i betragtning, er servicemulighederne. Computere har det med at bryde ned, så hold dig til computere fra kendte fabrikanter.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. februar 2013 - 01:56 #4
Jeg er ret enig med milter, blot vil jeg tilføje at batteriet også er noget du i dit tilfælde bør ha et øje på.

En tommefingerregl er jo større skærm, jo kortere batteritid og jo mere vægt.
(Jeg vil her tale for en skærm i den mindre ende)