Avatar billede DbW Nybegynder
14. februar 2013 - 16:51 Der er 2 kommentarer

Plesk intern mail til ekstern mailadresse

Jeg har en vps med nogle domænenavnssystemer tilknyttet, men når der skal sendes interne mails fra eksempelvis fakturasystemet fra plesk eller logfiler fra vps, modtager jeg dem ikke. Jeg har prøvet at slå DNS fra på vps, slå DNS til sådan at den dirigerer mx trafikken over til min mailadresse (Office365).

Mit setup:

VPS hos transip
Domæner (DNS service) hos unoeuro på alle domæner
Mail til det ene domæne er hos Office 365, resten ønskes lokalt hostet på min VPS

Hvordan får jeg det til at virke sådan at når min VPS skal sende en mail til et domæne der bliver hostet på den, at den sender dem til den eksterne mailserver?

Jeg ønsker ikke at frakoble mailserver for domænet, da det så vil frakoble alle mailfunktioner for alle domæner under den "subscription" i Plesk 11 panelet!?
Avatar billede DbW Nybegynder
14. februar 2013 - 18:39 #1
Slet ikke nogen kunne hjælpe ?
Avatar billede dsane Praktikant
24. oktober 2014 - 12:13 #2
Du har en applikation på en server som ønsker at sende en mail.

For at dette kan lade sig gøre, så skal du:

1) konfigure SMTP på serveren.

  Angiv mail.ditdomain.dk som FQDN

2)Konfigurer spf record i DNS - hvis du ikke allerede har gjort det.

Hvorfor: en SPF record fortæller hvilke hosts der må sende mails. Altså en simpel verificering af, at afsenderen ikke er en spammer.

2.1 Generer spf her : http://www.spfwizard.net/
2.2 test spf her: http://www.kitterman.com/spf/validate.html

3 Samt sørge for, at RFC 2822 overholdes - hvis du ikke allerede har gjort det.

Hvorfor: Flere og flere udbydere anvender reverse dns lookup for at verificere afsenderen af en mail. Fejler verificeringen, så afvises din mail hos modtageren.

3.1 Hvis du selv administrerer din reverse dns, så indsæt en PTR record som peger på din mailserver iht. MX records (mail.ditdomain.dk)

Lav PTR record her: http://www.ptrrecord.net/

Oftest, så administreres reverse DNS af din udbyder, og så må du bede hende om at få konfigureret en PTR record.