Avatar billede cosmo21 Novice
12. februar 2013 - 16:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ethernet Controller virker pludselig ikke efter jeg fik ny strømforsyning

Jeg har netop købt ny strømforsyning en
https://www.fcomputer.dk/hardware/str%C3%B8mforsyning/corsair/builder-series-cx500-v2-500w-120-mm(2).html

Mit bundkort ASUS P5B-E
http://www.asus.com/Motherboard/P5BE/

Har en indbygget Ethernet Controller men den kan kun finde mit netkort en sjælden gang imellem. Når netkort endelig er der og driverne er fundet skriver den (et netværkskabel er ikke tilsluttet)

Hvad er der galt
Har et netværkskort kaldet 1394-netværkskort
Kan dette bruges til Internettet / eller skal det kobles af

Skal lige sige jeg har haft koblet det 1394-netværkskort af uden det hjalp.
Avatar billede KHHP Juniormester
12. februar 2013 - 16:53 #1
Hvorfor har du skiftet strømforsyning? Var den gamle defekt?
Har du husket at være afladet(statisk elektricitet) inden du monterede? Har du brugt anti-statisk armbånd under monteringen?
Fejlen er på dit motherboard, medmindre du kan få det til at virke i et andet operativsystem end det du bruger lige nu. Det kan være slid, men det kan også være en skade der er kommet af en defekt strømforsyning, såfremt den gamle altså var defekt. Det sidste kan være statisk elektricitet, hvor du under monteringen er kommet for tæt på en af de komponenter på dit motherboard/bundkort, som har med dit netkort at gøre. Har selv haft en PC der gjorde nogenlunde det samme, og her var det fordi ejeren havde skiftet CPU uden at være afladet først, og havde afsat en elektrisk ladning i chippen til netkortet.
Din 1394-port er en port til udveksling af data, men kan ikke bruge til at gå på internettet. Du kan dog bruge den sammen med nogle lidt ældre video-kameraer, da de benytter denne port.
Avatar billede cosmo21 Novice
12. februar 2013 - 22:21 #2
Min gamle strømforsyning har i dens 4 år virket upåklageligt men for 3 uger siden duftede en lidt brøndt tog ingen chancer og købte først en skod PSU for at sige det lige ud

(det her jeg tror fejlen er opstået)
havde først denne PSU https://www.fcomputer.dk/hardware/strømforsyning/inter-tech/750w-energon-eps-750-130mm.html

fik af vide den kunne skade mere end gavne ens komponenter og byttede den straks med 200 kr oven og købte en
https://www.fcomputer.dk/hardware/strømforsyning/corsair/builder-series-cx500-v2-500w-120-mm(2).html

Om det er derfor aner jeg ikke.. men ved samtidig heller ikke om
jeg har det du siger (afladet(statisk elektricitet) inden du monterede)  hvad betyder det ?
Avatar billede KHHP Juniormester
13. februar 2013 - 12:18 #3
Det betyder at du lige skal have været i berøring med noget med stelforbindelse, såsom en radiator eller et bordben af metal. Nu er jeg selv under uddannelse som datatekniker og vi SKAL bruge antistatisk armbånd når vi arbejder med computere. Det kunne godt lyde som om at du ikke har været afladet da du har monteret din PSU. Den første du linker til, er godt nok ikke det bedste, men har selv en magen til og har hørt meget dårligt om den, hvis man belaster den godt. Nu har jeg ikke en særlig kraftig PC, så det kommer ikke til at ske ved mig. En af mine venner har også en magen til og han bruger den til gaming og har heller ingen problemer. Så sandsynligheden for at det er en overspænding fra din afdøde PSU eller en statisk afladning er lige store. Under alle omstændigheder skal du nok have skiftet motherboard/bundkort. Og husk nu at få købt et antistatisk armbånd:http://www.dustinhome.dk/product/5007610029/antistatisk-armband-1-5m-inkl-krokodillenb/

Det metalnæb, der er på enden af kablet, sætter du fast i kanten af dit kabinet på computeren og så kan du gå igang.
Avatar billede cosmo21 Novice
13. februar 2013 - 12:38 #4
ok var ikke som jeg husker det i berøring med hverken radiator eller bordben. men ville helt sikkert købe et antistatisk armbånd

Det der forekommer mig underligt er at alt andet jo virker perfekt ? og min ethernet controller dukker jo op for tid til anden , er den da helt død ?

Noget jeg tænkte over er, hvis man ikke er afladet er Ethernet controlleren da det første det går udover

Så lige på nettet jeg langt fra er den eneste med det problem. Tænker at Bundkortet måske også kunne have en fejl der gør det lettilgængeligt for det at blive "såret"

se blot her
1. http://www.tomshardware.co.uk/forum/274966-12-asus-ethernet-controller-working
2. http://www.neowin.net/forum/topic/504755-asus-p5b-e-lan-controller-problem/
3. http://www.overclock.net/t/412658/p5b-e-problem-does-not-see-onboard-ethernet

Ser ud til mange må have lavet afspændingsfejlen ellers er bundkort noget crap
Avatar billede KHHP Juniormester
13. februar 2013 - 17:23 #5
Det kan også være en fejl. Jeg ved at mit eget bundkort har en lignende fejl, fordi jeg købte og monterede det inden jeg selv vidste at jeg skulle være afladet. Min gør dog det at controlleren slet ikke registreres, hvis jeg ikke har sat netkabel i inden jeg tænder for min pc. Slukker jeg og foretager en afladning af kondensatorer og modstande på bundkortet, så virker den igen.
Er det noget du har prøvet?
Hvis ikke, så prøv at slukke din pc. Tag alle kabler fra og sluk på kontakten på din PSU. Derefter holder du power-knappen på din pc inde i ca. 10 sekunder og sætter så alt til igen. Lad den lige stå et par minutter inden du sætter strøm til igen. Når den så starter op igen, så kan det kun være skade fra en elektrisk aflading fra dig, eller en fejl fra fabrikken. Hvis dit bundkort stadig har garanti, så prøv at kontakte forhandleren og sig at du har nogle bestemte problemer. Undlad i første omgang at nævne at du har skiftet PSU selv.
Avatar billede cosmo21 Novice
14. februar 2013 - 00:21 #6
Ok så dit problem var også kun med Ethernet Controlleren ? pudsigt og som du så så har en masse problemet langt flere end jeg linkede til.

Afladning af af kondensatorer og modstande på bundkortet har jeg ikke prøvet,  Hvordan foregår det ?

Når du skriver alle kabler skal fra er det så alle kabler bagpå kabinette (Skærmkabel, Internet Kabel RJ45, USB og Strøm kabel
og alt inde i kabinettet ? fra DVD drev, grafikkort m.v. ?

Garantien er fr længst udkøbet købte den i 2007 og man kan jo sige at Ethernet controlleren rent faktisk har virket fra maj 2007 til slutningen af januar 2013 :-)
Avatar billede KHHP Juniormester
14. februar 2013 - 21:13 #7
Det er kun kablerne der er sat på bagpå maskinen. Alt det indvendige skal du ikke pille ved. Så gør du som jeg skrev i #5:
Derefter holder du power-knappen på din pc inde i ca. 10 sekunder og sætter så alt til igen. Lad den lige stå et par minutter inden du sætter strøm til igen

Hvis det ikke giver noget, og du stadig har problemer, så skal du nok kigge dig omkring efter et nyt bundkort.

Nu har jeg jo selv hardware fra sidste år, så jeg kan stadig få mit fikset med garantien, men da det er så low-end som det bare kan blive, så vil jeg hellere leve med fejlen indtil jeg kan købe en ordentligt high-end bundkort.
Avatar billede cosmo21 Novice
15. februar 2013 - 14:06 #8
Ok jeg prøver dette
Avatar billede cosmo21 Novice
15. februar 2013 - 23:09 #9
Har ikke fået testet endnu .. men hør lige den sjoveste her.

Skal lige sige aner ikke om det fordi jeg har købt et
nyt trådløst PCI kort
- Ret lækkert iøvrigt hvis du selv skal have et
  http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16833704133

Men efter det er isat i kabinettet så finder den ethernet controlleren ved hver opstart har nu slået Ethernet kortet fra for følgende skete

Da jeg så det første gang blev jeg glad og tænkte fedt det virker igen men idet jeg finder de nødvendige drivere til Ethernet controlleren så fryser skærmen og må genstarte (dog i går virkede controlleren en enkelt gang) Noget du har oplevet ?
Avatar billede KHHP Juniormester
16. februar 2013 - 14:06 #10
nej. det har jeg ikke. En af mine venner har det samme trådløse netkort, og har ingen problemer. Jeg har samme kort, dog et nummer mindre og jeg har heller ingen problemer.
Prøv det jeg foreslog og se om det løser problemet. Ellers må du ud og investere i nyt bundkort.
Avatar billede cosmo21 Novice
18. februar 2013 - 23:00 #11
Jeg har ikke prøvet det med og slukke endnu men gemmer dit svar og ville blot bede dig lægge dit svar her så får du dine point for kyndig og god vejledning som jeg takker for. :-)
Avatar billede cosmo21 Novice
02. marts 2013 - 10:10 #12
KHHP  smid bare svar så er der point :-)
Avatar billede cosmo21 Novice
31. marts 2013 - 17:37 #13
smid svar så er der point
Avatar billede cosmo21 Novice
05. april 2013 - 16:53 #14
.