Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 15:41 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

"Wipe" - funktion brugt på HDD

Hej

Jeg har lige brugt EaseUS Partition Master 9.2.1 Home Edition til at wipe min ekstern harddisk. Jeg har gjort det for at fjerne alt det skidt, som der var på den. Først formateret den, derfter brugte jeg wipe. Men nu når jeg kobler den sammen med min computer winXP, så popper harddisken mappe ikke som den plejer?

Er det mig, som har misforstået, hvad en wipe-funktion er?
Hvad er egentlig en wipe-funktion og en fomatering?

Det var mange spørgsmål på engang.

På forhånd tak-
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. februar 2013 - 15:44 #1
Når den er "wipet" så er den som fabriksny. Du skal i diskåndtering. Her skal disken initialiseres, partitioneres og derefter formateres.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 16:56 #2
Ja der er desværre noget du fatalt har misforstået . Wipe betyder at overskrive, og som der står "Erase all data...". Modsat sletning har du ikke mulighed for at få dine data igen. Det var en trist lærestreg.
Avatar billede KHHP Juniormester
12. februar 2013 - 16:59 #3
En formatering er blot et program der markerer hele drevet som fri plads og derfor vil programmer skrive data på den. Når du foretager en disk-wipe, så overskrives alle data, på hele disken, med tilfældige kombinationer af 0 og 1, også kaldet junk-data. Man kan genskabe data efter en formatering. Det kan man også efter et enkelt gennemløb med disk-wipe, dog bliver det mere besværligt når man har foretaget flere disk-wipes, eller har skrevet nye data til disken.
Det var den simple forklaring på det.
Ellers skal du blot gøre som der bliver sagt i #1. Højreklik på Computer og vælg Administrer i menuen der kommer frem. Så vælger du diskhåndtering, når der kommer et nyt vindue frem. Den vil nu spørge om du ønsker at initialisere disken. Her vælger du MBR(Master Boot Record) og trykker OK. Hvis din disk er større en 3,3TB, så skal du vælge GPT. Dog antager jeg ikke at din disk er så stor, da XP slet ikke understøtter så store diske, uden diverse modifikationer.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 17:05 #4
Her er et par programmer, som kan hjælpe med at rense disken - næste gang, uden der sker ulykker.
http://privazer.com/downloadupdate.php
og
http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

#3
Nu er det jo ikke altuelt her, men er grænsen for MBR ikke 2.2TB ?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 17:07 #5
Ps. Du kan "defragmentere" en almindelig HDD for at gøre den hurtigere - dvs. man må ikke defragmentere en SSD disk.
Avatar billede KHHP Juniormester
12. februar 2013 - 17:07 #6
#4 - Det er meget muligt. Mener blot at jeg på Windows 7 kursus, for et par uger siden, fik at vide at den lå på 3.3TB, men det kan selvfølgelig også være mig der husker forkert.
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. februar 2013 - 17:19 #7
#2 Læresteg er det vel næppe. Han ønskede jo at slette det hele. Det var blot spildt arbejde at formatere først :)
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. februar 2013 - 17:34 #8
Size og offset angives med 32 bits i MBR. Så man lander på 2,0 TiB-størrelser ved en sektorstørrelse på 512 bytes.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 17:45 #9
RE #1
"Her skal disken initialiseres, partitioneres og derefter formateres."

Her hellere ikke helt styre på hvad det her er "partitioneres"?
Hvorfor skal den så formateres?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 17:50 #10
#7
Som jeg læste spørgsmålet ville spørger ikke at slette det hele men bare "fjerne alt det skidt, som der var på den" jeg mener, ud fra spørgsmålet, at spørger ikke ved hvad wipe står for? Men det må han jo selv fortælle os lidt om.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 17:56 #11
RE #10

Ja, det skulle slettes det hele.

Bare lidt nedern, at jeg brugte 4 timer på wipe selvom det ikke var til nogen verdens nytte.
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. februar 2013 - 18:01 #12
Partitionering er opdeling af harddisken i "skuffer". Du kan sikkert nøjes med én.

Ved formatering opretter man et filsystem, så Windows kan holde styr på filerne.
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. februar 2013 - 18:07 #13
Hver "skuffe" dukker op som et drev i denne computer
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 18:08 #14
Nå ok, det var da godt at det ikke var data du mistede.
Desuden er denne wipe næppe spild, for selv om man formaterer, kan der sagten ligge gamle data tilbage og lave koks.
F.eks. har mange, som havde problemer med at installere windows, kunnet gøre det problemfrit efter en wipe (Killdisk). Så glæd du dig hellere over en ren harddisk:)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 18:18 #15
#12
Det er første gang jeg ser det råd på Eksperten, at 1 partition er nok. Eller er rådet altid, at 2 partitioner er minimun, sådan at de vigtige data ikke ligger sammen med styresystemet, for det tilfælde, at windows går ned eller får et virus angreb så det ikke kan bruges.
Afhængig af diskens størrelse ville jeg selv vælge mindst 2 partitioner, hvor C-drevet ikke skulle være mere end 50-80GB. Også af hensyn til virusscanning og defragmentering.
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. februar 2013 - 18:20 #16
Det er en ekstern disk, så jeg formoder det kun er til data :)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 18:27 #17
#16 Det har du da ret i. Jeg skylder hele skylden på min influenza - for det har jeg faktisk. Om det så er retfærdigt? ja det håber jeg *G*
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 19:52 #18
Okay...

Jeg har som sagt EaseUS Partition Master 9.2.1 Home Edition. Selv om jeg har wipet, så siger den stadigvæk at der er 78 som er used.??
Jeg forstår ikke hvordan det hænger sammen med kapaciteten og det der hedder unused?

Her er et snapshot:
http://s3.postimage.org/3u64q0zj7/sdfsdfsdf.png
Avatar billede KHHP Juniormester
12. februar 2013 - 20:50 #19
Har du forsøgt at slette partitionen inde i EaseUS og så genetablere den derinde hvor den så skriver at alt pladsen er brugt? Hvis du har initialiseret disken osv. gennem Windows Diskhåndtering, så laver XP (og ældre) 8MB fri plads på drevet, som ikke kan bruges. Det har, så vidt jeg kan huske, noget med den version af NTFS at gøre, som Windows XP bruger. Hvis du nu kører processen på en Windows 7 PC, så skulle den gerne være væk, når du sætter den til XP igen.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 19:25 #20
#19
Skriv, så du kan få point.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2013 - 12:20 #21
Så er den lukket