Avatar billede KHHP Juniormester
12. februar 2013 - 12:23 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opdeling af services på flere IP-adresser

Hej
Jeg har nu haft opstillet et mindre netværk i et stykke tid, blot for at kunne eksperimentere lidt med det, og nu har jeg så et spørgsmål.
Mit netværk er opbygget således: http://gratisupload.dk/vis_billede/691733/
Jeg har konfigureret DHCP på min server til at den ikke må uddele adresserne 172.16.240.1-9 og 172.16.240.253-254, fordi de er reserveret til min infrastruktur. Jeg arbejder med subnet-maske 255.255.255.0
Følgende statiske IP'er er sat op:

Server: 172.16.240.1 (100mbit NIC)
Reserveret til NIC#2 på server: 172.16.240.2 (100mbit NIC)
Webserver: 172.16.240.3 (100mbit NIC)
Gateway(PC til skolens net): 172.16.240.253 (10/100/1000 mbit NIC)
Wireless Router: 172.16.240.254(Forwarder DHCP fra server ud på trådløst netværk

Mit spørgsmål er så hvordan jeg kan få min server(172.16.240.1) til at reservere NIC#2 til indgående/udgående filoverførsler, da lokale DNS-opslag og DHCP-forespørgsler giver timeout når jeg har en filoverførsel igang.
Jeg kunne forestille mig at det skulle gøres igennem min firewall.
Lige nu er det sådan, at hvis jeg tilslutter NIC#2 til netværket, så går alt trafik ud på dette kort også selvom jeg indtaster IP til det primære kort.
I min DIV ovenfor har jeg skrevet hastighederne på netværkskortene ind. Dertil kommer at min switch er 100mbit og derfor er min hastighed begrænset til dette. Dog har min stationære PC også 10/100/1000mbit NIC.
Så hvordan kan jeg få min server til at køre sine vigtige roller, såsom DHCP, DNS og AD DS på 172.16.240.1 og WDS og fildeling på 172.16.240.2?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2013 - 18:54 #1
Hej.

  Det korte svar er: Det kan du ikke. Det lidt længere er, at du måske kan bikse med noget QOS på 172.16.240.1 - men hvorfor ikke teame dine NIC's, hvis du løber ind i problemer med båndbredden? Eller stik den et 1Gb og en tilsvarende switch?

De bedste hilsner
Avatar billede KHHP Juniormester
12. februar 2013 - 19:03 #2
Ok. Troede bare at jeg kunne lavet et eller andet i Windows Firewall, således at jeg kunne konfigurere den til ikke at tillade File Services og WDS/TFTP på NIC#1, og så have dem tilladt på NIC#2 og så blokere for AD DS, DHCP og DNS på den.
Men hvis det ikke er muligt, så må jeg jo lade det køre som det gør.
Jeg takker i hvertfald for oplysningen. Vil du også lige være så venlig at lægge svar?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2013 - 19:07 #3
Bestemt. Men prøv som sagt at teame dine NIC's sammen og se om ikke det hjælper lidt på det.