Avatar billede markus-king Nybegynder
12. februar 2013 - 00:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ændring af 4 partitioner.

Hej alle,

Jeg ønsker at dual-boot'e Ubuntu på min HP-bærbar med Windows, problemet er dog, at HP har en tendens til at bruge alle fire partitioner som standard.

Ubuntu skal installeres separat i sin egen partition - Wubi er out-of-the-question. De fire partitioner er:

(ikke navngivet) - SYSTEM - 199 MB
C - 600 GB
HP_TOOLS - FAT32 - 100
RECOVERY - 16 GB

Jeg har allerede formindsket størrelsen på C-partitionen og har frigjort noget plads til Ubuntu. Jeg kan dog ikke oprette denne plads som partition, da der allerede er fuldt op med partitioner. Er der ikke en måde at komme uden om dette på?

Eventuelt have en extended-partition og sætte HP_TOOLS over på, men vil dette fungerer optimalt?

Eller tildele HP_TOOLS den ekstra hukommelse fra C-partitionen og installere Ubuntu over på HP_TOOLS?

Der må være en løsning uden tab af nogle funktioner.

Håber I kan hjælpe hurtigst muligt!

Bedste hilsner,
Markus
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
12. februar 2013 - 00:32 #1
Under installationen af ubuntu spørger den dig om du vil installere ved siden af windows, og giver dig herefter muligheden for at vælge hvor meget plads du vil tildele ubuntu, herefter partitionere den selv disken, så der nu er 5 partitioner.
Avatar billede markus-king Nybegynder
12. februar 2013 - 01:16 #2
Er det overhoved muligt at have 5 partitioner?

Besides, hvis jeg installere ved siden af Windows (og altså ikke roder med partitionerne manuelt), så installerer den Ubuntu vha. Wubi. Det gider jeg ikke.

Tidligere på dagen valgte jeg "Install alongside Windows"-punktet og blev bedt om at genstarte computeren. PC'en genstartede, hoppede ind på Windows og bad mig gennem en installer (poppede automatisk op) at installere Ubuntu.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
12. februar 2013 - 02:15 #3
Ja, kan ikke se der skulle være noget problem i 5 partitioner.
Kan det ikke være ligemeget hvordan du installere ubuntu, pointen er vel bare at få det installeret?
Avatar billede markus-king Nybegynder
12. februar 2013 - 03:50 #4
Så vidt jeg ved kan man ikke oprette flere end 4.

Og ved Wubi gælder nogle begrænsninger, såsom performance, hibernation og lignende. Dette undgår man ved en partition.

Nogen idé om hvad jeg kan gøre i min situation?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
12. februar 2013 - 14:01 #5
Ok, så wubi er en form for virtuel maskine, troede bare det var navnet på installationen.

Du kan godt have mere end 4 partitioner, du kan bare ikke have mere end 4 logiske partitioner.
Men opretter du en udvidet partition, kan du oprette logiske partitioner i den udvidet partition.
På den måde opnå mere end 4 partitioner på samme disk.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 14:12 #6
Hvis HP æder alle dine partitioner, så start fra bunden med kun 1 partition, og installer så.

Lav derefter flere.
Avatar billede markus-king Nybegynder
12. februar 2013 - 15:51 #7
Tordenfusk--> Skal jeg så slette eksempelvis HP_TOOLS, oprette en extended partition med en logisk partition til Ubuntu og en til HP_TOOLS? Vil de have nogle konsekvenser og vil HP_TOOLS fungerer uden problemer?

Sidewave--> Det kræver at jeg formatere min PC, og selvom jeg gør så mister jeg jo de funktioner, som HP_TOOLS, RECOVERY, etc. giver.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
12. februar 2013 - 18:39 #8
Ved ikke hvad hp tools er og hvad den indeholder, men hvis du kan slette den og genskabe indholdet, så kunne det jo være en mulighed at oprette en udvidet partition og så derefter en logisk partition til ubuntu, og en til hp tools.
Avatar billede markus-king Nybegynder
12. februar 2013 - 18:47 #9
http://h30434.www3.hp.com/t5/Other-Notebook-PC-Questions/How-to-repartition-HDD-of-HP-notebook-with-pre-installed/td-p/742019

Linket fortæller noget om hvilken man bør slette, men den nævner SYSTEM - partitionen. Er det klogt?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
12. februar 2013 - 22:23 #10
Nej, tror linket er til hvis man vil gendanne systemet fra bunden. dvs. med gendannelses cd'er. Disken bliver slettet for alt, inkl. alle partitionerne, og man gendanner så hele systemet fra de cd'er man har lavet.
Avatar billede markus-king Nybegynder
13. februar 2013 - 03:19 #11
Jeg tror jeg vil forsøge at installere det på en af mine andre computere. Folk skal være velkomne til at komme med et forslag til at løse mit problem.

Indtil da, post et svar, Tordenfusk. Tak for din hjælp :)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
13. februar 2013 - 14:22 #12
Måske tage et kik her, folk med samme problem.

http://www.sevenforums.com/general-discussion/229963-need-help-max-partition-limit.html

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1561008
"A hard disk can contain only 4 primary partitions. To have more partitions you should add an extended partition. Inside this extended partition you can add as many logical partitions as you want. Well, sort of as many as you want, I'm sure there is a limit somewhere."
Avatar billede markus-king Nybegynder
13. februar 2013 - 16:40 #13
Jeg ved jo godt hvordan man opretter en logical partition. Men da jeg maksimalt kan have 4 partitioner skal jeg jo slette den ene for at kunne lave en extended partition. Men jeg kan jo ikke bare slette eksempelvis HP_TOOLS uden at det vil have konsekvenser for min PC.

Det er dét, jeg vil komme udenom.