Avatar billede repsakasper Juniormester
04. februar 2013 - 11:45 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke åbne gemte filer fra nettet (især .doc og .ppt)

Hej Eksperten.

Jeg er igang med en bachelor på SDU og bruger lektorernes PowerPoint filer under forelæsningerne. Det har fungeret fint på første semester, men nu er der opstået et problem, der har stået på ca. en måneds tid.

Når jeg går ind på Blackboard (skolens intranet) og henter en powerpoint præsentation, så gemmer jeg den på min computer (Bruger Google Chrome version 24 (nyeste) og Windows 7, 64 bit).
Jeg gemmer filerne direkte i en mappe der bliver synkroniseret med Microsoft Skydrive, så jeg har en backup. (har gjort det på denne måde i flere år nu).

Men når jeg nu henter en PPT fil og gemmer den og åbner den, kommer følgende fejlmeddelelse:
"Der blev fundet et problem med indhold i (FILNAVN).pptx i PowerPoint. PowerPoint kan forsøge at reparere præsentationen. HVis du har tillid til kilden til præsentationen, skal du klikke på reparer."

Jeg trykker derefter på reparerer, og så kommer følgende fejlmeddelelse:
"Der opstod et en fejl under adgang til C:\FILPLACERING"

Og kan så ikke komme videre. Kan kun trykke OK. Og det får jeg jo ikke meget ud af.
- Jeg har forsøgt at downloade op til 10 forskellige pptx filer, men kan ikke åbne nogen.

Jeg har 2 harddiske i min computer, og hvis jeg forsøger at gemme på et andet drev, eller selv på skrivebordet, er der samme problem.
Jeg har kun fundet en løsning pt., og det er at downloade til en USB stik, åbne filen (for det virker sjovt nok) og så gemme på min computer derfra. Men det er jo en utrolig langvarig proces, når man tænker på der kommer en ny pptx præsentation hver dag.

Til slut kan jeg endvidere fortælle, at nogle af de pptx. præsentationer jeg hentede på første semester, som jeg dengang godt kunne åbne, og har skrevet noter i, nu ligepludselig ikke kan åbnes (samme fejl forekommer). Og det er da træls at jeg har mistet mine præsentationer pga en mystisk fejl?

Håber nogen kan hjælpe mig! På forhånd tak.
ps. ved ikke om det er korrekt at placere den under problemer med Office, da det jo kan være en fejl i harddisken?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2013 - 12:04 #1
Har du prøvet at fjerne office helt, genstarte, og installere det igen?
04. februar 2013 - 12:10 #2
... eller REPAIR funktionen i Office ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. februar 2013 - 12:58 #3
Jeg ville prøve at slette de midlertidige filer i din internet browser. Jeg har flere gange oplevet problemer med at hente filer, hvis der har ligget en defekt fil bland de cachede filer.
Avatar billede repsakasper Juniormester
04. februar 2013 - 13:56 #4
Jeg har nu prøvet at slette midlertidige filer.
Har samtidig kørt en diagnosticering af Office med Microsofts eget diagnoseringsprogram, der blev installeret sammen med Office.
Den fandt et problem, og løste det, men det har ikke løst mit problem :)

Jeg vil prøve at reparere Office med CD/DVD når jeg lige får tid.
Tak for hurtigt svar. Jeg vender tilbage med feedback.
Avatar billede repsakasper Juniormester
04. februar 2013 - 18:19 #5
Så har jeg forsøgt at reparere Office ved hjælp af CD/DVD'en, men uden held. :(
Jeg kan sagtens åbne andre PPTX filer, eller, hvis jeg f.eks. gemmer den selvsamme PPTX fra Blackboard i Skydrive på min stationær, så kan jeg godt åbne den på min bærbar. Så det er altså kun de filer jeg downloader på min bærbar, jeg har problemer med.
Ydermere kan jeg godt åbne de downloadede filer på min stationær, som jeg downloadede på min bærbar ?

Det er virkelig mig en gåde. Og vil jo nødig Formatere min computer eller helt afinstallere og geninstallere Office.

Men kan det være et problem med harddisken så? Kan godt nok ikke se hvorfor det så kun lige er det der er galt. For har yderligere fundet ud af, at det KUN er powerpoint filer den er gal med, ikke Wordfiler... ?
Avatar billede ptj_11 Forsker
07. februar 2013 - 00:04 #6
1. Hvis du tager en af de filer, som du har hentet ned til den bærbare og kopierer den over på din stationære, kan du så åbne den på den stationære?
2. Eller kan den ikke åbnes på hverken den bærbare eller på den stationære?

Hvis 1. er korrekt, så er det din powerpoint installation på den bærbare, der er i uorden, og det vil sikkert kræve en geninstallation af officepakken.

Hvis 2. er korrekt, så er filerne beskadiget ved nedhentningen til den bærbare.
/ptj_11
Avatar billede repsakasper Juniormester
07. februar 2013 - 12:01 #7
*PTJ_11

Nummer 1 er korrekt..
Eller, jeg har ikke testet det ved at overføre via USB stik. Men hvis jeg downloader til den bærbare, og så ligger filen i Skydrive (lidt ala DropBox) og så åbner den på den stationære, så kan jeg godt åbne den på den stationære.

Så jeg kan lidt fornemme, at det er min PP installation, kan bare ikke forstå, hvordan jeg så, hvis jeg nu downloader filen på min stationære og ligger den i Skydrive, så kan jeg godt åbne den på min bærbar. Problemet opstår altså KUN hvis jeg downloader til den bærbare og åbner den.. Det er mega mystisk.. :(

Men må nok prøve at geninstallere Officepakken. Jeg har dog ikke flere koder til Office, og er lidt bange for jeg så ikke kan installere den igen? Da jeg havde 3 koder til Office, og har installeret den 1 gang på min stationære og 2 gange på min bærbare, pga. formatering. Jeg forsøgte at installere den til min fars computer også, men den sagde at koderne var brugt. Så det må vel tage en kode hver gang man bruger den, og koden bliver åbentbart ikke brugbar igen, hvis man afinstallere office?..
Avatar billede ptj_11 Forsker
07. februar 2013 - 18:57 #8
Når det er som du siger, så fejler din PP installation på den bærbare ikke noget. Ellers ville du jo ikke være i stand til at åbne filerne, som du kopierer fra den stationære.

For lige at være helt sikker på, at jeg har forstået dig korrekt-
1. Hvis du henter filer ned på den bærbare, så kan du ikke åbne dem på den bærbare, men hvis du derefter kopierer dem over på den stationære, så kan de kun åbnes der.
2. Hvis du henter filer ned på den stationære, og derefter kopierer dem over på den bærbare, så kan de åbnes begge steder.

En ting du kan forsøge dig med:
Åbn en kommando prompt- Skriv følgende uden anførselstegn(gåseøjne) "chkdsk c: /r". (her antages, at du gemmer dine hentede filer på drev C:)
Denne kommando udfører en kontrol af din harddisk og retter eventuelle fejl.

Og så lige for en god ordens skyld- Har du et anstændigt antivirusprogram installeret på din maskine, og er det opdateret?

Angående dine bekymringer angående licens kodetil officepakken.
Jeg mener ikke at du har noget problem med geninstallation.
Du har licens til 3 samtidige installationer, og du har altså lov til at formatere din harddisk, eller købe ny maskine.
Jeg vil mene, at det kan klares med en opringning til MS.
/ptj_11
Avatar billede repsakasper Juniormester
07. februar 2013 - 19:50 #9
*ptj_11

Nummer 2 er korrekt.

Jeg har AVG Internet Security 2011 (Full version)
- Så burde ikke være noget problem, den har jeg haft siden altid.

Jeg sys ikke helt jeg kan få det der chkdsk c: /r til at virke.
Der kommer et lille vindue fra, ligesom sådan en proces der sker, men den forsvinder lige så hurtig som den kommer frem, og kan umuligt nå at kontrollere noget.

Jeg har 2 harddiske i min bærbar, og har prøvet at gemme på begge, det giver den samme fejl i begge tilfælde. Så det kan vel ikke være en harddisk fejl ?
- Det må vel næsten være en explorer fejl, selvom jeg ligeledes har prøvet både at downloade filerne gennem IE9 og Chrome.

OPDATE!
Jeg har mod min vilje installeret Mozilla Firefox. Og har gennem denne browser kunnet hente og åbne (uden at gemme direkte, men ved at trykke åbn, ved downloadning af filen) Jeg kan nu trykke Gem som, gemme i skolemappen, og åbne den bagefter igen.
Men hvordan kan der være fejl både i IE og Chrome? Og hvordan retter jeg det? :)

Tak for hjælpen indtil nu, jeg tror vi/jeg er kommet frem til fejlen (: Nu må vi bare se HVAD fejlen er, og hvordan man retter den :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. februar 2013 - 08:18 #10
Er du sikker på det er de rigtige midlertidige filer du har fået slettet i IE og Chrome?

Du kan evt. slette med CCleaner http://www.piriform.com/ccleaner/download/standard

Jeg mener den nupper både IE og Chrome filerne... (uden at der sker noget med din opsætning at forstås :-)
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. februar 2013 - 09:58 #11
Angående "chkdsk C: /r", så glemmer du den første del af anvisningen: Åbn en kommando promp
Det gøres på denne måde:
Knappen "Start/alle filer" Her skriver du "cmd" igen uden anførselstegn. I søjlen over startknappen kommer der en genvej til programmet CMD.
Denne genvej højreklikker du på, og vøælger "Kør som administrator".
Hvad download funktionen i både Chrome og IE fejler, og hvordan man får dem rettet, det har jeg ikke lige umiddelbart et godt bud på.
Du kan prøve her:
http://www.alt-til-windows.dk/?ReparerInternetExplorerMedFixIEUtility/Reparation/Programmer/1376#
eller her:
http://support.microsoft.com/kb/318378
Hvis problemet løses ad denne vej, så tyder noget på, at du har været udsat for noget malware, og så er rådet- hent og installer malwarebytes:
http://www.malwarebytes.org/
/ptj_11
Avatar billede repsakasper Juniormester
08. februar 2013 - 11:16 #12
Ole_Madsen:
Ja, har brugt både Ccleaner, Iobit SystemCare 6 free, IObit Malware fighter og både Chromes og IE's egne metoder til at fjerne alt, hvad der er af midlertidige filer, Cache's osv., men som sagt, uden hjælp.

Jeg har nu kørt CMD (endelig fandt jeg ud af det, tak for vejledning ptj_11 ! :)) Og har kørt den på alle drev (har 2 harddiske, hvoraf den ene er opdelt i 3 partitioner, så har bare kørt den på alle)

Eller, har sat den igang med CheckDisk.. Det tager tilsyneladende sin tid, og nogle drev kan først checkes ved genstart. MEn vender tilbage så snart jeg er færdig :)

(krydser finger for at det virker)
Avatar billede repsakasper Juniormester
09. februar 2013 - 22:10 #13
Fejlen er rettet! Det tog sin tid, men det er nu overstået :)

Jeg havde (gud ved hvordan) fået installeret en udvidelse til Firefox, kaldet BrowserProtect, som AVG 2011 Full Version ikke sagde noget til. Jeg vidste ikke hvad det var for et program, og tænkte, nå ja, det kan jo ikek være det. Jeg installerede så en prøveversion af Eset (www.eset.dk), det antivirus jeg bruger på min stationær, og vupti... 29 trusler fundet efter en 5 timers scanning. 25 af dem var trusler og Trojanske heste fundet i BrowserProtect programmet.
Jeg fjernede truslerne med Eset og afinstallerede straks programmet med IObit Uninstaller og gennemgik en stor undersøgelse efter andre ting der kunne slettes.

Genstartede computeren og VUPTI, PP'ere kan nu downloades og åbnes på min bærbar! Min weekend er reddet !! :)

Jeg vil gerne dele pointene mellem dig, PTJ og dig, Ole_Madsen, fordi I har været så behjælpelige med forslag. Det hele har været et skridt mod løsningen! Jeg takker! :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. februar 2013 - 00:28 #14
Herligt at du fik det løst.

Jeg springer over points - jeg mener ikke jeg var i nærheden....
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. februar 2013 - 13:08 #15
Dejligt at du fandt årsagen.
Den må have ligget imellem de sidste 4 trusler. De 25 du fik med BrowserProtect, er jo kommet til medens problemet eksisterede.
Med det beviser jo med al tydelighed vigtigheden af at anvende et gedigent antivirusprogram.
Du skulle måske også overveje, at udskifte dit malwareprogram. IObit Malware fighter reagerede jo heller ikke.
Men godt stifinderarbejde -:)
/ptj_11
Avatar billede repsakasper Juniormester
10. februar 2013 - 14:17 #16
PTJ:

Det kan du have ret i :)
Spørgsmålet er, om jeg skal skifte min Malwarefighter software, eller om jeg bare skal overveje at tilkøbe mig Eset Smart Security. Har overvejet dette et stykke tid, også bare fordi det ikke tager nær så mange ressourcer fra computerens CPU, som f.eks. AVG. :)

Men endnu engang tak for hjælpen!
Avatar billede ptj_11 Forsker
11. februar 2013 - 11:15 #17
Jeg ville ikke betænke mig, da AVG jo har dokumenteret sine mangler.
Dog skal det nævnes, at der er nok ikke noget antivirusprogram, der kan klare alle trusler.
Men der er trods alt stor spredning på kvaliteten af de forskellige programmer.
ptj_11