Avatar billede zhm Nybegynder
28. januar 2013 - 23:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

om billedbehandling/dpi

hej,
jeg har et vigtigt spørgsmål, som jeg håber I herinde ved det bedre så jeg kan komme videre...

Jeg har lavet nogle design/billeder i microsoft paint-program.
Jeg vil gerne have det udgivet på en t-shirt osv.

Jeg har hørt at det kræver 300dpi/ppi, hvis man vil have det trykt på t-shirt.

Nu kan jeg se, at mine paint design/billeder er ca. fra 800*800 til 1000*1000 i gennemsnit pixel med dpi på 96.

Kan jeg ændre på dpi, så det bliver til 300?
Man hvad sker der med min eksisterende billedet størrelse på nettet?
Og hvad sker der så med størrelsen når den kommer til print/tryk?
Er jeg nødt til også at ændre på pixel, for at sætte dpi på 300?

håber at høre fra jer der har forstand på den slags!

mvh
zeeshaan
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2013 - 12:59 #1
Hvis du har et billede på 900x900 pixels, og det skal printes ud med 300 DPI (dots per inch), vil det printede billede fylde 3x3 tommer, dvs. ca 7,5x7,5 cm.

Grunden til de 300 DPI er, at billedet ellers vil blive pixeleret.

Du kan ikke blæse et billede på 1000x1000 pixels op til at fylde f.eks. 3000x3000 pixels, uden det ødelægger kvaliteten.

At ændre DPI/PPI er ikke løsningen. DPI har kun betydning i forbindelse med udskrivning eller scanning. På en computerskærm betyder DPI/PPI intet.

Den eneste løsning, hvis du vil have et godt resultat, er at bruge et billede med så mange pixels som muligt. I langt de fleste tilfælde kan man i stedet for 300 DPI/PPI bruge 254. Det gør regnestykket lettere, fordi 254 DPI/PPI betyder, at 100 pixels giver 1 cm på print.

Hvis du f.eks. har et billede på 3000x3000 pixels og printer det med 254 DPI får du et billede på 30x30 cm.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2013 - 15:57 #2
Paint magter ikke opgaven, hent istedet GIMP - http://www.gimp.org/
Avatar billede zhm Nybegynder
29. januar 2013 - 16:09 #3
hej,
tak for dine råd.......
skal bare lige høre lidt nærmere om pixel.....

Hvis jeg har et billede på 900*900 pixel med dpi 100....så betyder det at det printede vil være på 9*9 tommer ca. 22*22cm
Så hvorfor vil det ikke være godt for printning på en t-shirt?
Det dækker jo hele t-shirten!
hvorfor lige 300dpi så?

Og hvad, hvis jeg gemmer påny min design/billede på 900*900 pixel med 300ppi/dpi istedet for 100 som oprindelige.........er det så okay at kunne printe det på f.eks. t-shirt eller andet så, selvom det bliver mindre?

tak for sidst.
mvh
zeeshaan
Avatar billede zhm Nybegynder
29. januar 2013 - 16:11 #4
hej,
hvad med www.paint.net......den nyer version....er det ok?
Jo, jeg har også lige installeret GIMP.
med venlig hilsen'
zeeshaan
Avatar billede zhm Nybegynder
29. januar 2013 - 16:26 #5
hej,

som sagt ønsker jeg designe t-shirt osv.........................så hvilken opløsning skal jeg vælge ved pixel?
Og dpi?
Så resultatet altid bliver godt ved t-shirt printning og alt andet?

Tak for sidst og hermed er det mit sidste spørgsmål vedr. billedbehandling
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2013 - 16:47 #6
#5.

Fremgangsmåden er følgende:

Mål, hvor stort billedet på din T-shirt skal være i centimeter i højde og bredde >  Divider de mål med 100, og du har, hvad billedet mindst skal være i pixels på hvert led.

Skal du selv printe, eller hvad ....?
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2013 - 16:50 #7
Undskyld, sådan går det, når man har for travlt :-)

Jeg skrev: Divider de mål med 100, og du har, hvad billedet mindst skal være i pixels på hvert led.

Det skulle være: Gang de mål med 100, og du har, hvad billedet mindst skal være i pixels på hvert led.
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2013 - 18:07 #8
#3.

Hej.

Jeg skal prøve at give en lidt mere uddybende forklaring. Digitale billeder er bygget op af pixels, dvs. små firkanter, hver med kun en farve. Sæt en masse af dem sammen, og du har et billede.

Når du skal printe et digitalt billede, kan du kun bruge de pixels, billedet har, f.eks. 900x900. Jo flere pixels, du printer på et område, f.eks. 1x1 tomme, jo mere detaljeret og klart bliver billedet, og der bruger de fleste 300DPI (pixels pr. tomme på hvert led) for at sikre sig, at kvaliteten er OK. Mindre kan dog i mange tilfælde gøre det, det afhænger af kvaliteten af originalbilledet og hvor kræsen, man er.

Et billedes DPI er en indlejret, digital besked i billedet til printeren om, hvor mange pixels den skal bruge på at printe en tomme af billedet. Hvis du f.eks. har et billede på 300x300 pixels og sender det til din printer med en DPI på 300, så vil den printe det ud i størrelsen 1x1 tomme. Hvis du sender det samme billede til printeren med en DPI på 150, vil den printe billedet ud i størrelsen 2x2 tommer.

Som sagt, på en computerskærm betyder et billedes DPI/PPI ikke noget.
Avatar billede zhm Nybegynder
29. januar 2013 - 22:49 #9
tak til milter og de andre......nu kender jeg mere til billedbehandling:-)
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2013 - 22:54 #10
Velbekom :-)