Avatar billede compac Seniormester
28. januar 2013 - 03:44 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Brugernavn i windows7

Jeg har opgraderet min computer fra XP til windows7.
Under installationen kom der en formular hvor jeg skulle angive Brugernavn. Jeg skrev Kurt. Jeg tror det er årsag til en række problemer. Tidligere var brugernavnet Ejer.
I stifinder står brugernavnet Kurt, men det skulle formentlig have været Ejer.

Mit problem er, at der er en række mapper i stifinder jeg ikke har adgang til.F.eks Menuen Start, Dokumenter and settings.
Når jeg klikker på disse mapper kommer der en meddelese: "C:\documents and settings er ikke tilgængelig. Adgang nægtet."

Jeg har fundet forskellige steder hvor man kan ændre brugernavnet, men stifinder-navnet er stadig Kurt.

Hvordan får jeeg adgang til de spærrede mapper. NB! Jeg har prøvet at give tilladelse via egenskaber uden held.
Avatar billede vejmand Juniormester
28. januar 2013 - 07:26 #1
Avatar billede hjolsen Ekspert
28. januar 2013 - 08:24 #2
C:\documents and settings er en "dummy" mappe i win 7 - den rigtige mappe hedder på dansk Brugere ("users" på Eng)
28. januar 2013 - 09:29 #3
Enig med #2 ...
Avatar billede compac Seniormester
28. januar 2013 - 11:55 #4
Det ser ud til at problemet er mere omfattende. Jeg har prøvet at komme ind i mapperne under Brugere der ligger All users, Default, Default users, Delte filer og Kurt.
Hvis jeg koncentrer mig om Kurt ligger der bl.a 1 mappe med navnet Dokumenter og en genvej med samme navn. I Dokumenter ligger genveje til Billeder og Videoer som der ikke er adgang til.
Som tidligere nævnt er der ikke adgang til mappen Menuen start.

Det lader til, at mange mapper og filer, der tidligere versioner var adgang er blevet låst.
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2013 - 18:55 #5
C:\Users\Kurt
Avatar billede vejmand Juniormester
28. januar 2013 - 20:09 #6
Har du prøvet at overtage "Ownership"?
Avatar billede compac Seniormester
28. januar 2013 - 21:47 #7
Måske dumt spørgsmål: men hvad vil det sige at overtage Ownership?
- og hvordan gør man det
Avatar billede vejmand Juniormester
28. januar 2013 - 21:51 #8
Hmmm, har du læst linket jeg lagde i aller første kommentar?
Avatar billede compac Seniormester
28. januar 2013 - 22:38 #9
Sorry.
Jeg har lige prøvet, men det giver ikke adgang. Der er flueben i alle men de er lidt grå. Undtagen dem i ALLE og Kurt. Fluebenene står i tillad kolonnen. Nederst i rammen med "Tilladelser for ALLE" står en tekst "Specielle tilladelser" med helt grå felter -og flueben i Afvis, når ALLE er markeret.

Jeg håber min beskrivelse er klar nok. - ellers spørg.
Avatar billede vejmand Juniormester
28. januar 2013 - 22:52 #10
Har du fulgt guiden?
Prøv at beskrive, trin for trin, hvad du klikker på......
Avatar billede hjolsen Ekspert
29. januar 2013 - 00:03 #11
Er der ikke en mappe der hedder windows.old ?
Avatar billede compac Seniormester
29. januar 2013 - 15:08 #12
Her er forløbet:
1. Finder mappen c:\Bruger\Kurt\Menuen Start
2. Højreklikker
3. Vælger fanen Sikkerhed
4. Trykker på Avanceret

PS. i det vindue der nu kommer står der under fanen Tilladdelser:

Afvis ALLE    Visning af mappen/læsning <ikke nedarvet> kun denne mappe
Tillad ALLE    Fuld Kontrol  <ikke nedarvet>
Tillad Kurt    Fuld kontrol  <ikke nedarvet>
Tillad SYSTEM  Fuld kontrol  c:\Users\Kurt\
Tillad Kurt    Fuld Kontrol  C:\Users\Kurt\
Tillad HomeUsers    Fuld Kontrol  C:\Users\Kurt\
Tillad Administratorer Fuld Kontrol  C:\Users\Kurt\

På alle poster undtagen den første står Anvend på: "Denne mappe, undermapper og filer"
--------------------------

5. Vælger fanen Ejer (Konstaterer at nuværende ejer er Kurt)
6. Vælger Rediger (konstater at der er mulighed for overføre ejerskab til Administratorer og Kurt.
7. Vælger Kurt og trykker Anvend og OK
8. Konstaterer at Ejer er Kurt og trykker OK
9. Lukker for Egenskaber med OK
Avatar billede vejmand Juniormester
29. januar 2013 - 15:42 #13
Okay, tror ikke rigtig jeg kan hjælpe dig videre.......
Avatar billede compac Seniormester
29. januar 2013 - 16:23 #14
OK, takker for din indsats.

Jo, der er en mappe der hedder Windows.old, som indeholder det jeg skal bruge. Kan jeg mon uden risiko overflytte det (med de rigtige parametre) til der, hvor jeg skal bruge det. På de samme steder som inden upgraderingen?
Avatar billede vejmand Juniormester
29. januar 2013 - 16:32 #15
Hvis det er i Windows.old mappen, og du har adgang til den, hvad er så problemet?
Kan du ikke bare starte med at kopiere det over som du skal bruge, og så se om alt funker?
Så har du jo ikke slettet noget endnu....
Avatar billede compac Seniormester
29. januar 2013 - 17:18 #16
Det der ligger i mit spørgsmål er, at jeg vel er nødt til at pille de filer ud som jeg skal bruge.
Der ligger jo også systemfiler.
Jeg forstår det således:
1. Jeg opretter en mappe med navnet Ejer.
2. Jeg kopierer de ting jeg skal bruge (datafiler).
3. Omdøber mappen Kurt til Kurt_old.
Avatar billede compac Seniormester
29. januar 2013 - 17:19 #17
Undskyld jeg er lidt tøvende, men jeg føler mig meget på glatis.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. januar 2013 - 17:28 #18
Hvad skal du bruge de gamle systemfiler til?
Hvorfor vil du omdøbe mappen Kurt til Kurt_old?

Tror ikke lige helt jeg er med her, måske jeg bare skal blande mig udenom.......  :-)
Avatar billede compac Seniormester
29. januar 2013 - 17:38 #19
Undskyld, det er vist ved at blive sent. Det der forvirrede mig at der under Ejer ligger en mappe der hedder Windows og under den System - men de er tomme. Det burde jeg have konstateret først.
Nu følger jeg jeres forslag.
Avatar billede compac Seniormester
29. januar 2013 - 22:14 #20
Det giver stadig en masse "forbudte" mapper.
Jeg valgte at geninstallere det hele.
Avatar billede compac Seniormester
30. januar 2013 - 15:41 #21
Ja, en masse arbejde - og så er resultatet det samme: Mappen Menuen Start er stadig utilgængelig.

Nu er problemet imidlertidig løst. Jeg ved ikke om det har været foreslået tidligere i denne lange snak, men her er min sidste erfaring.

1. Højreklik på Menuen Start
2. Vælg Egenskaber - Sikkerhed - Avanceret.
3. Vælg Ændring af tilladelser.
4. Vælg Rediger.
5. Marker alle felter i kolonnen Tillad.
6. Anvend og OK

- og så er den hjemme.