Avatar billede joergenjensen Nybegynder
23. januar 2013 - 18:30 Der er 8 kommentarer

Netværksspecialist

Er der nogen der kender et firma omkring København, der kan komme ud og undersøge og evt. udbedre et LAN. Lige som man kan ringe efter en VVS montør - må der vel også finde nogle virksomheder der kan ordne den slags?
23. januar 2013 - 19:01 #1
Velkommen til E. ...

... skriv evt. til mig via [Privat besked] ?
Avatar billede serverservice Praktikant
23. januar 2013 - 22:43 #2
hej Jørgen - har lige fået besked fra Michael (karise Larry) , som jeg kender . Men har desværre ikke en Københavner afdeling , og det lyde ellers som en god fejlfindings opgave.

Har lige læst hvad du har skrevet jf.
" OK - jeg har fået "æren" af at være ansvarlig for internetforbindelsen i en mindre andelsboligforening. Der er ca 30+ lejligheder koblet på med hver sin router - og der med 1,2,3,4... computere (30 * 3 = 90 computere på LAN'et
Det har kørt uden problemer i de 5 år jeg har boet her, men kort efter nytår begyndte det at være meget ustabilt. flere lejligheder mister forbindelsen til routeren - og dermed internettet. Når man genstarter den igen, er det lidt tilfældigt hvem der kommer på. Men langt fra alle.
Vi skiftede til et Fullrate Pro abonnement, så det med deling af internetforbindelse ikke ville være noget problem. Vi fik en ny router - men ingen af delene hjalp.
Fullrate anbefaler at få 5 faste ip-adresser, og placere to routere imellem deres router og vores LAN. Jeg er også blevet anbefalet at sætte en firewall-box op, eller en linux-server med firewall og IP Cop installeret.

Jeg ved ikke om to interne routere ville løse problemet eller det kræver en managed switch ... det vigtigste er at få løst problemet, da folk er trætte af at skulle bruge deres smartphones til at læse og skrive mails.

Men jeg søgte et lille firma der kunne bistå med at løse problemet. "...

forslag :->

Du kan henvende til til www.noerdit.dk eller www.amino.dk -
Umiddelbart kan jeg ikke se nogen grund til 2 routere på jeres lan netværk - men ok med 1 fælles router med 2 wan og så switche ud til lejlighederne for fordeling.
Umiddelbart lyder det som en generel konflikt på netværket eller kortslutning af et kabel , men det er et gæt :)

hilsen Dennis - www.server-service.dk
Avatar billede serverservice Praktikant
23. januar 2013 - 23:10 #3
Hej Jørgen og Michael.

Jeg har lige skrevet til min "københavner afdeling" og bedt Kim Guldberg henvende sig - eller evt ring til ham på www.bufferzone.dk . han er god til netværk , routere m.m :)

Dennis
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2013 - 02:09 #4
Det mest sandsynlige er at et eller flere kabler er ubalancerede. gået i stykker.

Du kan få TDC ud og måle bitfejl med en logik analysator.
24. januar 2013 - 06:59 #5
Tanke - oplevet i det virkelige liv - med >500 påvirkede brugerer:

En bruger på LAN'et har opsat sin ROUTER forkert - dvs.  fejlagtigt forbundet ROUTERENS udgang til LAN siden! Så er det (nogle gange) den ROUTER som (forsøger) at uddele IP adresser ... og det går jo ikke godt !!!
24. januar 2013 - 22:00 #6
Skal vi lige have <joergenjensen> på 'banen' igen ?
Avatar billede joergenjensen Nybegynder
26. maj 2013 - 18:04 #7
Beklager at der er gået alt for lang tid fra jeres svar/forslag/kommentarer. Skylder ikke mindst Michael en portion point, ovenpå hans hurtige og venlige svar.
Det lyder måske lidt pinligt... resten af sagen forløb som sådan:
Nede omkring det nærmeste gadehjørne lå et slags Andels-ISP, som både tilbyder service og fibernet der var ved at blive trukket herude. Vi var blevet tilbudt at komme på deres fibernet, men havde afslået det foreløbigt af flere grunde. Vi fik ham ud, og han startede med først at måle den indgående hastighed via www.speedtest.net på forbindelse direkte ud af huset - som gav (en almindelig tirsdag formiddag) ca 10 Mbit download - hvilket både er langt under hvad vi betalte for hos Fullrate(!!) og absolut ikke nok til hvad folk sidder og skal bruge med 20+ lejligheder der nok har >3 enheder pr lejlighed koblet til nettet. Så da kablerne alligevel var trukket igennem vores hus, var der ingen tvivl om at vi måtte skifte til fibernet. Og har ikke haft problemer siden.

Så fornemmelsen med Fullrate, er som at købe en six-pack, hvor fire af dåserne er tomme... :-(

Michael og Dennis - kan I ikke sende et svar, som tak for hjælpen.

Mvh
Jørgen
26. maj 2013 - 18:32 #8
Ping...