Avatar billede peterpeter Seniormester
11. januar 2013 - 12:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan Windows 7 ikke laves om til at fungere som en server ?? - Uden at afinstallere eller lign. ??

Kære alle

I vores hjem har vi flere computere, stationære og bærbare.
Vi har også en Logitech Squeezeboks til at afspille musik i køkken'et.

Nu har jeg en ældre bærbar, som jeg godt kunne tænke mig at bruge som server.
Altså have den stående tændt hele tiden ;-)

Så kunne Logitch medieserver køre uafbrudt, printeren kunne tilkobles og måske kunne den også fungere til at steame film ??? (ikke så vigtigt)

Anyway:
Jeg har ikke en snus forstand på opsætning af en server. Så hvordan gør jeg dette nemmest ??
Jeg ønsker ikke at installere noget nyt software, Linux eller Windows.....Det er for besværligt og jeg har slet ikke tid til det...

Kan man ikke bruge computeren som den er i dag til server ??
- og hvad skal jeg i den forbindelse være opmærksom på ??

Åhh... Jeg håber virkelig der er nogen der vil hjælpe ;-)

Den bærbare er:

Packard BellEasy Note TJ62

Med følgende software:

Win 7 Home PremiumService Pack 1 64 bit Operativsystem

Kan Windows 7 ikke laves om til at fungere som en server ?? - Uden at afinstallere eller lign. ??

På forhånd tak

Hav en vidunderlig dag

/Peter
Avatar billede KHHP Juniormester
11. januar 2013 - 15:22 #1
Sådan som jeg forstår det ønsker du en fildelingsserver, der kører indenfor dine egne "fire vægge". Dette er meget nemt, hvis alle jeres computere kører Windows 7 kan du opsætte en hjemmegruppe. Ellers kan du blot opsætte en delt mappe og evt. få fat i Serva64. Den har en indbygget DNS-server, således at du ville kunne give din pc en statisk IP i Windows 7, og gerne også i routeren, og dernæst bruge DNS-serveren til at omforme din IP-adresse til f.eks. filer.local
På den måde skal du kun skrive \\filer.local og så sørger DNS-serveren for at du kommer det rigtige sted hen. Du skal dog gå ind i DHCP-indstillingerne på din router og sørge for at den fortæller de andre computere på netværket at der er en lokal DNS-server, som kan omdanne en webadresse til en IP-adresse.
Alternativt kan du slå DHCP-serveren fra på din router og så fortælle den at alle DHCP-forespørgsler skal komme fra din "server", hvor du igen bruger Serva32 som DHCP.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. januar 2013 - 20:15 #2
Hej, Peter.

  Først den kedelige del: En ældre bærbar egner sig under ingen omstændigheder til at fungere som server, den bliver simpelt hen for varm, når den ikke kan få et pusterum ind imellem - den slags tager livet af elektronik.
  Med det sagt, så kunne du jo fint gøre følgende:
1. Giv den en fast IP# (f.eks. 192.168.1.252), så dine andre maskiner kan finde den.
2. Opret en mappe på disken (f.eks. DeltMappe), del den og giv alle FULD adgang.
3. Software til din SqueezeBox kan du finde på http://www.mysqueezebox.com/download

Nu har du en helt enkel server, I kan lave fildeling på ved at tilgå det share, der blev oprettet i pkt. 2 via [\\192.168.1.252\DeltMappe].
Tilgang til SqueezeServeren må du kigge lidt i vejledningen for at få på plads, men det er den helt enkle måde at realisere det på.

De bedste hilsner
Avatar billede peterpeter Seniormester
02. marts 2015 - 14:32 #3
Super svar CRKrogh - Ligger du et svar ??
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. marts 2015 - 15:10 #4
Selvfølgelig - godt det kunne bruges.