Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2013 - 20:34 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

windows xp som 2 styrersystem via recoverydisks??

jeg har netop købt ny pc, med windows 7 home premium. problemet er at jeg havde nogle programmer på min tidligere pc som jeg ikke kan få til at kører i windows 7 og som jeg fortsat gerne vil bruge.
Min tidligere bærbare havde windows Xp home og på bagsiden af den er en product key til windows xp. Til den "gamle" pc fulgte der 3 cder med, men det er kun såkaldte recovery disks. Jeg har ikke kunnet finde noget OEM på den label der sidder på bagsien.
Kan/må de cder overhovedet bruges via "virtualbox" til at få maskinen til at kører med begge styrersystemer?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2013 - 20:37 #1
det skal du bare gøre - hvis den gamle bærbare er skrottet, så er der en licens til overs. Du garanterer, at den specifikke licens kun kører på én pc, og så er alt ok.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. januar 2013 - 20:38 #2
Hej.

  Well, efter reglerne må det jo være et klart nej, i og med at en OEM hverken kan opgraderes eller overdrages.

De bedste hilsner
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2013 - 20:40 #3
Hej og velkommen.
Kan så forstå du har forsøgt at køre dem i kompatibilitet til xp?
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2013 - 20:55 #4
220661: jeg kan ikke få lov at installere de programmer jeg gerne ville  fra cd-rom uden en fejlmeddelelse om at det ikke er kompatibelt med min version (altså windows 7).derfor har jeg ikke kunne afprøve dem i kompatibilitettilstand :-(

Og i og med at jeg i sin tid købte en pc med win xp, tænkte jeg at man måske måtte installere det på en ny maskine ? for det er ikke lykkedes mig at finde en forhandler der stadig har en windows xp licens, andet end at jeg får svaret at xp for længst er udgået fran handelen...
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2013 - 20:59 #5
CRKrogh: jeg har ikke forstand på det med OEM, har bare forstået der hvor jeg har købt pc at en OEM version kun kan installeres 1 gang.
jeg er ikke it-ekspert tænkte bare, at jeg måske havde mulighed for at komme til at bruge mine programmer igen, men det er så nok ikke tilfældet..
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2013 - 21:18 #6
en oem er bare en licens, der er solgt med en maskine, og hvor microsoft ikke yder support (det skal ske gennem forhandler).
Du kan sagtens flytte den til en anden pc - men den må selvfølgelig kun være indlæst på en maskine ad gangen.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2013 - 21:24 #7
claes57:

syntes bare at jeg et sted på nettet læste at man ikke kan indlæse styrersytemer fra en recoverydisk, da den ikke vil kunne indlæses fordi maskinen er en anden end den gamle.

ja, den anden er skrottet, det var en amitech, den nye en lenovo.

xp var forudinstalleret da jeg købte den og  på diskene står der både windows xp og amitech. men ville da være nemmere hvis programmerne bare havde kunnet installeres og bruges i windows 7.
Avatar billede lclemens Nybegynder
09. januar 2013 - 22:20 #8
Det er også Microsofts officielle regler. En OEM-licens kan ikke flyttes til en anden maskine.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. januar 2013 - 22:34 #9
Hej igen.

  Præcis som jeg sagde ovenfor: Efter REGLERNE må den ikke installeres på andet, end hvor den var fra starten. At den så KAN er en helt anden sag.
  Men jeg tror ikke det bliver let at få en XP fra et recovery-kit til at spille i noget virtuelt.

/Carsten
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2013 - 22:41 #10
hmm... jamen så må jeg håbe, at jeg hen ad vejen finder en butik/it-sted som stadig har en xp licens tilbage, det er bare ikke lykkedes for mig at finde endnu.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2013 - 22:46 #11
#9 Hvde det været nemmere hvis han havde lånt en Windows cd mangen til den version der er på recovery cd, ok kun brugt sin produktkode?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2013 - 11:37 #12
Der skal bruges en OEM-CD og det er selvfølgelig muligt - men der blev jo netop spur om han måtte; og det må man ikke. ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2013 - 15:01 #13
vi tager den lige fra toppen igen:
Jeg har ikke kunnet finde noget OEM på den label der sidder på bagsien.
Så jeg går ud fra, at det ikke er en oem, og derfor frit kan genbruges.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2013 - 15:34 #14
Nej, det kan du selvsagt ikke: Det, at der rent faktisk SIDDER en label med en licenskode på, indebærer at det ER en OEM-licens.
"OEM" = Original Equipment Manufacturer, altså at OS'et er leveret til hardwareproducenten til videresalg sammen med deres hardware.

Så nej, det er stadig en OEM og må ikke genbruges andre steder.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2013 - 17:05 #15
Som jeg forstår systemet er en OEM altid klistret på den pc den tilhører, og en retail licens der står koden på det cd omslag man køber. Er det ikke sådan??
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2013 - 17:16 #16
Han skriver jo netop også, at der sidder en label på PC'en (sådan forstår jeg da i hvert fald første indlæg). Og din udlægning er rigtig et stykke hen af vejen.

Når vi f.eks. køber Windows som retail-licens til erhverv vil der dog ikke være hverken media eller nogen label nogen steder.

Jeg er nu heller ikke sikker på label, hvis en virksomhed f.eks. køber en mængde PC'ere prækonfigureret med en OEM, at der sidder individuelle OEM-licensnøgler på maskinerne.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2013 - 20:37 #17
jeg har nu søgt diverse steder for at finde ud af om det er tilladt at have 2 styrersystemer på 1 pc (altså så den ene er en virtuel). Jeg ikke kan finde et KLART svar på om det er tilladt, hvis det ikke er det, så må jeg nok overveje om at få skiftet styrersystem så jeg igen får windows xp. Så opstår problemet jo så bare igen, når jeg engang skal have ny pc med tiden..
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. januar 2013 - 20:45 #18
Hejsa.

  Der er bestemt intet i vejen for at have to (eller flere) styresystemer på den samme PC. Der, hvor kæden hopper af her, er hvor du spørger om du kan genbruge en licens, der blev leveret sammen med en anden PC. Og der siger Microsoft nej. Den type licens må ikke flyttes til en ny PC og kan ikke opgraderes. Grunden er, at producenten af hardwaren har fået kickback fra Microsoft for at levere deres styresystem sammen med hans hardware, så det er vel egentlig rimeligt nok.

  Men sammenfattet: Du må GERNE have flere styresystemer på samme PC, men du må IKKE genbruge en OEM-licens.

De bedste hilsner
Carsten
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2013 - 20:52 #19
Det er også sådan jeg opfatter at det er.
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2013 - 09:27 #20
svar
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. februar 2013 - 13:16 #21
Jamen selvtak, det var da også det mindste, vi kunne gøre, at bruge tid på at hjælpe dig med dit spørgsmål...

OBS! Sarkasme [b]kan være anvendt i dette indlæg.