Avatar billede Jakie Juniormester
26. december 2012 - 20:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

PDO - MYSQLI - PDO?

Hej

Jeg har ikke brugt PDO  før, men har valgt at bruge det istedet for mysqli - jeg hat søgt lidt, men ikke fundet et klart svar..

I mysqli kommer sikkerheden igennem de prepared statements, men hvad er det, der forøger sikkerheden igennem PDO?
Avatar billede Jakie Juniormester
26. december 2012 - 20:38 #1
lukket
Avatar billede olebole Juniormester
26. december 2012 - 21:39 #2
<ole>

Ligesom ved MySQLI sørger prepared statements for den sikkerhed, man må 'hacke' sig til i det gamle MySQL-API  =)

PDO har viise fordele fremfor MySQLI - herunder, at samme kode kan arbejde op mod forskellige databaser. Desuden kræves der ikke referencer som parametre, men blot værdier. Det gør det f.eks. væsentligt lettere at binde et array af parametre/værdier til et statement uden ekstra klasser med kreative krumspring.

Fordelen ved MySQLI er, at det minder lidt mere om det gamle MySQL, hvorfor det er lidt lettere at overtale folk til at skifte. Specielt inden Zend (php.net) begyndte at skære det ud i pap, at de fraråder det gamle MySQL-API, var det svært at rokke nogen. Personligt foretrækker jeg PDO og prøver at lokke folk den vej - med MySQLI som 'step-stone'  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede arne_v Ekspert
27. december 2012 - 01:12 #3
Prepared statement er maaden at beskytte sig mod SQL injection uanset hvad du bruger:

PHP mysqli extension
PHP PDO extension
PHP pgsql extension
PHP OCI extension
Java JDBC driver
VBS/JScript ADO provider
C#/VB.NET ADO.NET provider
C ODBC driver
Python DB API
Perl DBI
...

(ADO, ADO.NET og Python DB API kalder det parameters fremfor prepared statement, men det er praecis det samme koncept)
Avatar billede Jakie Juniormester
27. december 2012 - 14:54 #4
Tak for jeres svar.

Så giver det mening - jeg beklager at jeg havde aflagt svar inden og lukket tråden.