Avatar billede PapaDoc Nybegynder
22. december 2012 - 15:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Word skifter sprog og font ved copy-paste

Hej eksperter,

Jeg er begyndt at opleve, at når jeg indsætter tekst fra andre word-dokumenter, PDF-filer eller internettet, bliver alle tal indsat i skrifttypen Times News Roman i størrelse 12, mens teksten beholder skrifttypen, men dog ændrer til tider sproget til engelsk, hvilket giver nogle frustrerende røde streger under en hel del ord.

Jeg har forsøgt under word-indstillinger - avanceret - klip, kopier og sæt ind - at vælge, at alt der bliver indsat mellem dokumenter, indenfor samme dokument og fra andre programmer skal indsættes med destinationsformatering, der normalt er Calibri eller i dette tilfælde Arial, størrelse 10, men det hjælper dog ikke ift. tal der indsættes som Times News Roman og i størrelse 12.

I forhold til sproget, har jeg dels forsøgt at markere alt teksten og vælge dansk, men når jeg indsætter tekst fra et andet sted, bliver sproget alligevel ca. halvdelen af tiden ændret til engelsk. Dette gælder af en eller mærkelig årsag også, når jeg copy-paster mellem to word dokumenter på dansk, eller når jeg inden for samme dokument vælger at "rydde formatering" af en sætning. Jeg har både forsøgt at ændre indstillinger så den finder sproget automatisk hhv. ikke finder sproget automatisk, og desuden sat dansk som standard sprog.

Jeg har endda forsøgt at fjerne den engelske ordbog for, at se om det ville hjælpe, men heller ikke det hjalp.

Jeg mener, at problemet/problemerne er opstået efter at jeg har installeret Adobe Acrobat Pro i engelsk version, hvor der samtidig blev installeret en add-in på office pakken. Jeg har dog nu fjernet denne add-in, men problemet er der fortsat. Jeg har også forsøgt at afinstallere Adobe Acrobat Pro, samt geninstallere Office pakken - uden held.

Er der nogle af jer der har oplevet problemet og kender en løsning?

Jeg bruger Microsoft Office 2007 Home and Student (og Windows 7, 64-bit) begge med dansk brugerflade.

Tak på forhånd og glædelig jul :-)
Avatar billede milter Ekspert
22. december 2012 - 19:25 #1
I dit sted ville jeg først prøve en Systemgendannelse til et tidspunkt, før Acrobat Pro blev installeret.

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/features/system-restore
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
22. december 2012 - 19:58 #2
Ja, det havde jeg også overvejet, men det er dog desværre noget tid siden, at Acrobat blev installeret, og en systemgendannelse er derfor ikke muligt. Så i værste fald er det en geninstallation af Windows.

Men det burde vel være muligt på en eller anden måde at få Office til ikke selv at vælge sprog og skrifttype? Kan man ikke på en eller anden måde helt slette det engelske sprog - altså fra Office pakken? :-)
Avatar billede milter Ekspert
23. december 2012 - 22:21 #3
Avatar billede milter Ekspert
23. december 2012 - 22:34 #4
Og dog, her er en lidt modificeret udgave af noget, du vist har prøvet:

"Here's what worked for me in Word 2010
* Select all text.
* Click on the review tab
* In the Language group, select the triangle under Language
* Select "Set proofing language"
* Select English (U.S.)
* Uncheck "Detect language automatically"
* Click OK "

Fundet her:
http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2007-word/spell-check-changes-language-on-its-own/79478fc9-480e-423a-8843-db8f0f21bfa7
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
24. december 2012 - 20:41 #5
Tak for dine råd :-)

Fik prøvet det hele, inkl. at fjerne engelsk som tastatursprog, men uden nævneværdig (positiv) virkning. Så jeg har taget konsekvensen og fuldkommen afinstalleret Office 2007 og alle indstilinger vha. revo-uninstaller og i stedet installeret Office 2010. Så krydser jeg fingre for, at det hjælper på det - ellers må det blive en geninstallation af Windows :-)