Avatar billede Andershoegh Seniormester
15. december 2012 - 14:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved opstarti openSUSE 12,2

http://postimage.org/image/nrng9wrq3/

Denne øverste linie i opstartsmenuen har jeg fået flere gange efter en bunke automatiske opdateringer

Ved godt at jeg kan fjerne den i menu.lst.

Men gør jeg det starter jeg så op med grub 2 som openSUSE nu bruger.

Det giver en fejlmelding at sætte den som standard. Eller bruge den ved opstart

Hvorfor kommer den, og er det ok at fjerne den ???
Avatar billede Andershoegh Seniormester
18. december 2012 - 20:28 #1
fejllmeddelesen er

Error 15: File not found

Press any key to continue...

hvorefter den strarter op i desktop openSUSE 12.2.
Avatar billede double-g Juniormester
25. december 2012 - 16:40 #2
Lavede du en ren installation af openSUSE eller kun en opdatering, da du gik fra GRUB til GRUB2?
Avatar billede Andershoegh Seniormester
25. december 2012 - 22:45 #3
Jeg lavede først en ren installation, der netop  gav nogle fejl , da bootloader skulle gemme indstillingerne sidst i forløbet, hvorefter jeg lavede en opdatering, med en ny skive, da jeg troede det var brændingen eller dvd ' en der var problemet.

Opdateringen gav  gav ingen fejlmedder om manglende pakker, eller fejlmeddelelser, så derfor troede jeg  tingene var i orden.
Avatar billede double-g Juniormester
26. december 2012 - 16:18 #4
Lige umiddelbart så vil jeg tro at installationen ikke fik overskrevet GRUB med GRUB2 og opdateringen valgte at køre videre med GRUB.

(Det skal nok lige siges at jeg lige er kommet hjem fra julefrokost, så det kan være at jeg tror noget helt andet, når jeg bliver ædru. hæ-hæ)

Dog understøtter det min foreløbige teori, at den melder File nor found, når du forsøger med GRUB2 entry'en.

Hvorom alting er, så vil der ikke ske noget ved at slette GRUB2 linjen (hvis du kommer til at slette andet end lige nøjagtig den entry, så kan du ikke boot'e længere, men det ved du jo allerede), da den alligevel ikek kan bruges, og så slette MBR'en lige inden du installerer openSUSE 12.3, for at sikre at du får GRUB2.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
27. december 2012 - 20:47 #5
Jeg håber du er kommet til dig selv igen.

Syntes der er meget logik i din forklaring. Så jeg vælger at leve med GRUB indtil openSUSE 12,3 kommer.

Selvfølgelig lidt skuffet over at jeg ikke har prøvet GRUB2 endnu.

Som straf for julefrokosten, må du gerne du forklare mig hvad forskellen mellem Grub og GRUB2 er og også hvordan jeg sletter MBR ved næste installation, så gør venligst det som et svar.

Endnu en gag tak for din hjælp og et godt nytår til dig :-)
Avatar billede double-g Juniormester
28. december 2012 - 16:51 #6
Jeg begynder faktisk at føle mig helt godt tilpas, nu hvor min hår ikke længere er så tungt, at fiduskassen døjer med at komme op i omdrejninger :-)

Nu vil jeg langt fra påstå at være ekspert i MBR (MasterBootRecord), GRUB / GRUB2, så for at gøre en lang historie kort (og springe over alt det jeg ikke ved), så vil din computer umiddelbart efter at BIOS'en er indlæst, så vil den kikke på de første 512 bytes på det første spor på den første harddisk (også kaldet MasterBootRecord) efter informationer der skal fortælle om hvordan det installerede styresystem skal startes.
Her er det så at de første både GRUB og GRUB2 (og for den sags skyld også alle andre BootLoadere.) kan bruge de første 440 bytes. (De næste 6 bytes er til disk-id'en og resten til partitionstabellen)

Men 440 bytes er så ikke nok plads, så både GRUB og GRUB2 bruger bare pladsen til at lave et slags "link" til yderligere information længere inde på harddisken. Og her kommer forskellen på GRUB og GRUB2 ind i billedet, for hvor GRUB2 kan henvise til en hvilken som helst sektor på harddisken, så skal GRUB bruge en sektor i nærheden af MBR'en.

(Ansvarsfraskrivelse: ovenstående er kun en kort gennemgang, skrevet ud fra hukommelsen og kan ikke siges at være 100% dækkende for emnet, eller for dan sags skyld fejlfri )

Hvis harddisken kun indeholder data, der alligevel skal slettes, kan hele MBR'en fjernes med

# dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1

hvor /hda er bootharddisken
Hvis der er data på harddisken der skal gemmes, så bs=446 og hvis disk-id'en skal overleve bs=440

DOG da du ser ud til at have en Windows installation på harddisken, ville jeg vælge at boot'e i Windows genoprettelseskonsollen og i WindowsXP køre kommandoen

fixmbr

Så overskriver den GRUB'en med en Windowsbootloader, og du kan boot'e direkte i Windows indtil openSUSE ligger GRUB2 ind i MBR'en under instalationen.

(je vil tro at der findes en tilsvarede mulighed i Win7/Vista)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
28. december 2012 - 17:17 #7
ja jeg har Windows installeret. Næsten kun for at mine børn kan have glæde af min pc også.

fixmbr kan jeg dog huske, så jeg tror ikke, det bliver noget problem at få openSUSE 12,3 kørt rigtigt ind næste gang

Også glad for at vide lidt om Grub, da jeg aldrig har vidt nogetsomhelst om det.

Lidt skuffende at du glemte et godt nytår til mig.
Avatar billede double-g Juniormester
28. december 2012 - 20:25 #8
Nytår?? Humbug! Rent humbug.

Den kalender jeg har hængende på væggen ender 31 december og det er da garanteret fordi trykkeriet V-Tab, Sverige ved at det er den dag verden går under.

Desuden er jeg ikke helt sikker på hvad "en gag tak" er for en størrelse.

:-)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
08. februar 2013 - 11:22 #9
Vil lige nævne at jeg ikke kunne vente på 12,3 og tror at det lykkedes at installere 12,2  rigtigt  nu.

Nu ser den meget anderledes ud ved opstartsmenuen. Her giver den en besked om at den fremhævede linie vil starte automatisk om 5 sek og skriver kort doing fast boot.

Det med den fremhævede linie kan jo også skyldes at jeg har Windows installeret ?

Hvis det er samme måde din 12, 2 starter op på, viser det, at din teori var korrekt.

Ren nysgerrighed:  Valgte du Amarok eller Banshee ?
Avatar billede double-g Juniormester
08. februar 2013 - 13:30 #10
Af en eller anden grund er jeg ikke specielt overrasket. Du sprang vel også over på KDE 4.10 i forgårs da den blev frigivet? :-)

Og grunden til de 5 sekunder er ganske rigtigt at du skal kunne skifte opstarts præferencer. Min ser nogenlunde lige sådan ud. (Bortset fra det med W******)

Jeg har bruger stadigvæk Banshee, men jeg har uploadet hele min samling til GoogleMusic for også at have den tilgængelig på min Android 'fon og jeg begynder faktisk at bruge GoogleMusic afspilleren mere og mere i stedet for Banshee.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
08. februar 2013 - 14:52 #11
Nu  har du dummet dig igen -(

Jeg står og skal på ferie og har ikke seneste KDE.

Min hedder KDE 4.8.5 (4.8.5) "release 2"

Desuden lyder GoogleMusic spændende, da jeg har en android-tablet med kun lidt plads.

Så når ferien er forbi, kommer der evt spørgsmål om begge dele, hvis jeg ikke finder ud af at gøre det selv -(
Avatar billede double-g Juniormester
08. februar 2013 - 15:56 #12
Ro på. 12,3 kommer i næste måned og inkluderer så vidt jeg husker KDE 4.10

:-)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
23. februar 2013 - 18:56 #13
Syntes selv at jeg glemte at skrive, hvad der især havde ændret sig ved opstarten.

Failsafe linen er ændret til at hedde Advanced option.

Har ikke prøvet at bruge den endnu, men går ud fra at det er de samme muligheder, jeg har der, som jeg havde i failsafe