Avatar billede masteraaen Novice
21. november 2012 - 15:13 Der er 11 kommentarer

Link til pdf fil med æøå i filnavnet

Hej.

Jeg prøver i øjeblikket at lave et link til en pdf-fil fra min hjemmeside.

Filen hedder vedtægter.pdf og findes i biblioteket /upload.

Hvis jeg kalder filen fx. 1.pdf og uploader den, kan jeg godt få et link til at virke, så den kan downloades fra sitet.

Men når jeg kalder den vedtægter.pdf kan jeg ikke.

Det gælder også, hvis jeg fx kalder den ø.pdf, så det må have noget med æøå at gøre.

Jeg har også forsøgt at lave et link som
(...)/upload/&oslash;.pdf">&oslash;</a>

som blot skulle lave et link til filen ø.pdf, hvilket også sker - men linket kan ikke åbne.

Gør jeg det samme med fx.
(...)/upload/1.pdf">1</a>

så fungerer det fint.

Kan det slet ikke lade sig gøre at henvise til filnavn med æ,ø,å i navnet??
Avatar billede masteraaen Novice
21. november 2012 - 15:29 #1
Som kommentar. Hvis jeg fx. prøver med linket til ø.pdf, så står der i adresselinjen (når jeg har trykket på linket):

(...)/upload/ø.pdf

Og det er jo den korrekte sti - derfor forstår jeg ikke, at det ikke fungerer... :-(
Filen ø.pdf ligger jo lige præcis dér, hvor der peges på...
Avatar billede masteraaen Novice
21. november 2012 - 15:31 #2
Hvis jeg prøver at ændre stien til
(...)/upload/?.pdf, så fremkommer et index af mappen, hvor filen

ø.pdf hedder [],pdf

(jeg kan ikke lave symbolet "en lukket firkant", så jeg brugte i stedet [] for at illustrere det bedst muligt...

Filen Vedtægter.pdf hedder her Vedt[]gter.pdf...

Også hvis man klikker på disse links, virker de ikke... :-(
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. november 2012 - 16:12 #3
Generelt er det en meget dårlig idé at bruge æøå, mellemrum, de fleste specialtegn osv i sine filnavne. Omdøb dem i stedet, så undgår du problemer.
Avatar billede masteraaen Novice
21. november 2012 - 20:22 #4
Jeg har bare det problem, at nogen af filerne uploades af brugere.
Derfor, hvis jeg laver een eller anden form for omdøbning, så mister jeg også filens extension, og dermed vides ikke, hvilket program, det skal åbnes i...
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. november 2012 - 22:14 #5
1. Du får brugerne til at omdøbe filerne. Der er ikke noget i vejen med at opdrage lidt på brugerne.
2. Du mister ikke filendelser fordi du omdøber en fil
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. november 2012 - 22:15 #6
Og du lader vel ikke folk uploade hvilke filer de vil?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
22. november 2012 - 14:23 #7
hvorfor omdøber du ikke filen ifm upload inden du gemmer den på serveren ?? (erstatter alle ulovlige tegn med lovlige eller sletter dem)
nu ved jeg ikke hvilke serversprog du anvender med her er et forslag med PHP

https://www.google.dk/search?q=php+upload+file+rename
feks
http://www.hotscripts.com/forums/php/61145-dynamically-rename-uploaded-file-php-urgent-help-please.html
http://www.phpmagicbook.com/file-upload-with-renaming/
http://www.tutorialspalace.com/2011/06/upload-and-rename-file-php-tutorial/

eller
https://www.google.dk/search?q=php+upload+file+replace+æøå
feks
http://www.udvikleren.dk/forum/8135/upload-filnavne-med-aeoeaa/
http://stackoverflow.com/questions/13192173/server-problems-with-ae-o-a
http://php.net/manual/en/function.move-uploaded-file.php

istedet for str_replace( til at erstatte med vil jeg nok vælge at bruge strtr

<?php
function convert($str){
        $ar = array("æ"=>"ae", "ø"=>"oe","å"=>"aa","Æ"=>"Ae", "Ø"=>"Oe","Å"=>"Aa");
        return strtr($str, $ar);
}

$name = convert($_FILES["file"]["name"]);
move_uploaded_file($_FILES["file"]["tmp_name"], "upload/" . $name);
?>

generalt er det et problem på web at have æøå i filnavne, det skal undgåes
Avatar billede masteraaen Novice
24. november 2012 - 00:54 #8
I har ret. Jeg har ændret koden, så filen omdøbes til filmummret og med den oprindelige extension. Så fx vedtægter. pdf hedder på serveren 7.pdf.
Det oprindelige filnavn gemmes også, så i brugerens dokumentoversigt, står der stadig vedtægter.pdf. Hvis han klikker på den, åbnes filen 7.pdf. Men det kan godt gå. Så må brugeren omdøbe, hvis filnavnet skal ændres igen...fx hvis han skal maile den til nogen osv. og gerne vil have det beskrivende navn på den vedhæftede fil.

Tak for hjælpen. De af jer, dr gerne vil have point; lav et svar, så uddeler jeg på baggrund af en fordeling blandt kommentarerne... Tak igen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. november 2012 - 04:02 #9
Jeg er helt enig i at de danske bogstaver skal undgaaes i fil navne og URL'er.

Men hvis du ville, saa skulle du nok URL encode fremfor at bruge HTML entities.
Avatar billede masteraaen Novice
13. december 2012 - 10:13 #10
Tak for jeres hjælp. Jeg har sørget for at ændre filnavnene, og det spiller bare. Dermed ingen æ,ø,å i disse. Gemmer så det uploadede filnavn i et andet felt, som bekriver filen i oversigten for brugeren - det ser ud for dem, som om det er filnavnet.
Avatar billede masteraaen Novice
03. september 2013 - 22:40 #11
Vil du lave et svar?