Avatar billede KarstenD Nybegynder
04. november 2012 - 16:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Delt Trend kurve

Hej
Jeg skal lave et simplet diagram over effektivitet i procent.
resultatet er for hver måned de sidste 2 år.
Mit problem er at jeg ønsker at have en trend kurve for hvert år seperat i stedet for en for hele perioden.
Jeg har prøvet om jeg kunne lave hvert år som hver sin serie, men så lægger kuverne sig oven i hinanden.
hilsen
Karsten
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2012 - 17:08 #1
hvorfor ikke oprette 2 grafer?
Avatar billede KarstenD Nybegynder
04. november 2012 - 17:15 #2
Jo men hvordan får jeg kurverne til at ligge i forlængelse af hinanden, når jeg opretter dem med to serier lægger de sig oven på hinanden
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2012 - 17:20 #3
du har en liste med månedsnumre - hvis du bygger årstal ind i den, så vil de blive vist i forlængelse (men dine data skal så flyttes rundt)
Avatar billede KarstenD Nybegynder
04. november 2012 - 20:20 #4
Jeg har prøvet via måned Jan-12 osv. at lave en kurve hvor jeg lægger dem ind som to forskellige kurver, men det ændre ikke ved at den laver scalaen efter den første serie, altså 2011 og når jeg tilføjer en serie 2012 lægger den den nye kurve in oven i 2011 og ikke i forlængelse som jeg ville ha den til.
Hvis jeg laver det som en kurve for begge år fungere det, men så kan jeg ikke lave trendkurve for de to år seperat.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2012 - 20:45 #5
du skal som første serie have måned/år, fx "Jan-12"
dit regneark skal fx have a2=12-jan, a3=12-feb, osv til a13=12-dec, a14=13-jan osv...
Du kan så ikke have jan til dec for de enkelte år stående ved siden af hinanden (det kan du godt - men de er ikke med i grafikken) Du skal have bygget en lang kolonne (evt kopiering af data fra din nuværende opbygning)
Avatar billede KarstenD Nybegynder
18. januar 2013 - 07:56 #6
Hej All tak for svarene, jeg fandt ikke helt den løsning men lavede 2 kurver