Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2012 - 10:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dual boot rækkefølge XP-W7

Jeg har XP på 1 HDD, installeret først, og Win7 på en 2den HDD.
Dual boot fungerer fint, men jeg vil gerne have, at XP starter først modsat nu hvor det er Win7.
Jeg har været i msconfig på begge OS, men ingen af stederne ses begge OS på een gang. Kan det fixes?
Avatar billede cyberspace Nybegynder
15. oktober 2012 - 10:59 #1
du skal hvist prøve at kigge efter en fil der hedder boot.ini

den skal du have åbnet med notepad/notesblok- her skulle du kunne ændre rækkefælge.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2012 - 11:05 #2
Ja det har du ret i msconfig/bootini, men den har jeg netop prøvet.
Det virker vist også hvis installationen er først win7 og derefter XP på en anden partition på samme disk. Men tak for forslaget.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2012 - 15:10 #4
Desværre det gik ikke. Win7 har forøvrigt slet ikke Bootini, men kun boot. Den har vist en Boot loader? den kan jeg ikke finde.
Højreklik på Denne computer fungerer kun på XP. På w7 er det anderledes. Problemet er nok, at ingen OS viser begge. Jeg troede at dualt boot altid blev styret fra det først installerede OS, kan det også styres fra bios? - et sted må det jo styre fra, når det faktisk fungerer.
15. oktober 2012 - 16:13 #5
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2012 - 16:32 #6
Tak for indput. Ja jeg har også tidligere prøvet det fra #7 i linket, og det gik også fint. Men problemet her er, at de 2 OS ligger på hver sin harddisk. Jeg bliver nok nødt til at lægge dem på samme HDD og hver sin partition. Gad nok vide, om man kan kopire w7 over på en anden disk, når w7 ikke er i brug?
Avatar billede jenscarlo Juniormester
15. oktober 2012 - 20:12 #7
Gå i Bios og ændre boot rækkefølgen til den hartdisk XP ligger på.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2012 - 21:34 #8
#7 Tak, men jeg har geninstalleret på samme harddisk. Men kan stadig ikke vælge i Bootini.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
15. oktober 2012 - 21:57 #9
Så tror jeg det bliver svært,Windows7 og XP arbejder meget dårligt sammen i dualboot.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2012 - 22:03 #10
Ok, jeg mener ellers, at jeg før har gjort det som beskrevet i #5?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2012 - 16:58 #11
Jeg har afinstalleret Windows 7, og holder mig til XP.

Mange tak for jeres kommentarer:)