Avatar billede Lasse Novice
10. august 2001 - 00:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

start af oracle database server

jeg har forgæves prøvet at starte databaseserveren, men jeg kan ikke finde ud af det. Jeg var ellers sikker på at man skulle gøre følgende:

svrmgrl
connect internal
startup
exit

men svrmgrl findes ikke(eller gør den???)!!!! Hvordan starter man den så
Avatar billede Lasse Novice
10. august 2001 - 00:55 #1
jeg har installeret enterprise edition fra 9i pakken
Avatar billede holdam Nybegynder
10. august 2001 - 08:21 #2
I Oracle 9i er Server Manager (svrmgrl) afskaffet. Alle de nødvendige kommandoer skulle være til rådighed i sqlplus i stedet. I øvrigt anbefaler Oracle at undgå at anvende brugeren internal, da den afskaffes i en senere relase.
Avatar billede Lasse Novice
10. august 2001 - 16:14 #3
ok... jeg er desværre så grøn indenfor faget som man overhovedet kan blive. Jeg ved desværre ikke engang hvad det betyder at bruge brugeren internal :-( Men for at logge på med sqlplus skal man være en bruger. Hvilken er det?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
10. august 2001 - 18:36 #4
Internal er død ..... fra 9i

SET ORACLE_SID=DINSID

sqlplus /nolog
SQL> connect sys/sys as sysdba

Avatar billede pnielsen Nybegynder
10. august 2001 - 18:39 #5
svrmgrl = server manager linemode  er faktisk også død i 9i
Istedet vil der snart komme en Isqlplus , som kaldes via en browser .. he he

Hvilken platform er du på ? Fedt at vi skal til at snakke 9i herinde :-)

God weekend!
Avatar billede Lasse Novice
10. august 2001 - 23:42 #6
jeg er på en SuSe.

Hvorfor sætter du ORACLE_SID variablen... skal den ikke bare forblive hvad den er
Avatar billede pnielsen Nybegynder
11. august 2001 - 02:30 #7
Det var mere for at være sikker på at du starter den rigtige base, hvis du evt. skulle have flere på din maskine....
Ellers har du ret.. Så bliver den der allerede er sat i dit env brugt.
Det er jo bare ikke altid at folk får sat den ;-)

Fedt med linux... jeg har ikke selv fået prøvet det endnu. Det er vel SuSe7.1 så ??
Avatar billede pnielsen Nybegynder
11. august 2001 - 02:34 #8
I http://www.eksperten.dk/spm/93844 siger du at du kører 7.2.
Det er godtnok ikke certificeret endnu af oracle. Kører det fint ?
Avatar billede Lasse Novice
13. august 2001 - 16:35 #9
Ja, jeg er ikke på computeren i weekenden, så der er lidt lange svartider. Samtidig er jeg i mexico, så der er også 7 timers forskel. Derfor er der lidt lange svartider.

Jeg kører SuSe 7.2 og det kører PERFEKT. Jeg er ikke en haj til Oracle, men tager man standard installationen og følger dette link(http://server.ccl.net/cca/software/UNIX/oracle/RH7.0/) med mindre rettelser, så er den hjemme med det samme. Men det er vist den standard installationsmetode man bruger, så det er vist intet nyt i det.

Mht. hvordan jeg connecter... jeg har ikke lige prøvet det endnu, da jeg fandt det nemmere sidste gang at installere hele lortet igen(oracle serveren). Det virkede...
Avatar billede Lasse Novice
17. august 2001 - 22:48 #10
ja, så fik jeg det sku prøvet og det virker... takker for det pnielsen.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
19. august 2001 - 20:57 #11
No problemo, Senor ! ;=)