Avatar billede snedker1 Juniormester
28. september 2012 - 19:36 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Win XP boot ?

Hej
Jeg sidder med en ældre maskine som ikke vil boote rigtigt med win xp / sp3 den standser med billedet af win xp og den bjælke neden under hvor man ellers kan se at den arbejder med opstart , billedet er også lidt gråt i gråt uden den normale kontrast. Jeg kan dog godt starte pc i fejlsikret tilstand og med netværk også , jeg kan også komme på nettet via de genveje der er på skrivebordet.
Hvad kan jeg gøre ?????
Avatar billede claes57 Ekspert
28. september 2012 - 19:42 #1
er dine drivere på plads?
er fejlen opstået de seneste dage - systemgendannelse?
Avatar billede snedker1 Juniormester
28. september 2012 - 20:00 #2
Hej
Ja nu er jeg lidt grøn med det her drivere og det er ikke min maskine .... men en bekendts.
Efter hans udsagn skete det stort set fra den ene dag til den anden ( ca 1 uge siden) og jeg hentede den først i går aftes.
Jeg har nu blæst den ren for den var utroligt sat til med støv over alt på bundkort og diske.
Kan man godt køre en systemgendannelse fra fejlsikret tilstand ?
for så lyder det åbenbart som en nem og hurtig løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2012 - 20:02 #3
Ja du kan godt køre fra fejlsikret tilstand.
Gå tilbage til før problemet opstod for en uge siden, og håb at systemgendannelse ikke er deaktiveret
Avatar billede snedker1 Juniormester
28. september 2012 - 20:43 #4
Nu har jeg prøvet at gå tilbage til 1. september og det løser ikke problemet ! - hvad kan jeg ellers kigge efter ?
Avatar billede snedker1 Juniormester
28. september 2012 - 20:49 #5
Jeg har lige været inde i systemgendannelse igen og det ser lidt mærkeligt ud ? - det ser ud som om alle datoer også efter 1 september stadig er muligt at gendanne til .... ? er det rigtigt eller er det gået galt ved gendannelse - der står også ud fra datoen i dag at 28/9 er der oprettet for mange gendannelsespunkter til at at der kan gendannes til denne dag ? men jeg kan straks gendanne til en anden dag ?
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2012 - 22:43 #6
Hvis du har XP-CDén så kør en repair. Ikke ved første stop, kør frem til Install. Når du så trykker på install. skulle du gerne få en meddelelse om, at der allerede er en windows installeret, og du bliver spurgt om, hvorvidt du vil lave en nyinstallation eller en repair. Hvis du vælger en repair, får du en helt ny windows, men beholder alle dine data. Men husk, da det er en ny windows, skal du efter install. en tur ind i opdatering.
Avatar billede snedker1 Juniormester
28. september 2012 - 23:00 #7
Nu er det sådan at XP licensen er en nøgle der er købt via Microsoft og den ligger selvfølgelig et eller andet sted på pc - jeg har selv en anden xp cd fra en af mine gamle computere - men hvis jeg bruger den .... går det så ikke galt med den validering senere ???
Avatar billede snedker1 Juniormester
28. september 2012 - 23:01 #8
og hvor kan jeg finde den købte licens på pc´en ?
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2012 - 23:08 #9
En keyfinder kan fortælle dig hvilken nøgle din XP har:
http://en.utilidades-utiles.com/download-keyfinder.html
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2012 - 23:10 #10
Ps. Hvis du har en anden XP-CD med nøgle er det da OK.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2012 - 07:54 #11
Som jorn-a skriver kan du finde nøglen på maskinen.
Jeg bruger dog et andet værktøj end den han henviser til.
SIW er et værktøj der lokaliserer hvad din pc indeholder af harware mm, og under licenses kan du se nøglen til styresystemet som du kan skrive ned:
http://www.gtopala.com/siw-download.php
Brug home edition nederst.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2012 - 08:04 #12
Men da pc ikke vil starte op ved at bruge et gendannelses punkt der ligger så langt tilbage,kan det jo også tænkes at det er disken det er galt med. Jeg ahvde som jorn-a også foreslår at prøve en repair.
Jeg har en guide til Xp her:
http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/repair-xp.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2012 - 08:05 #13
ahvde= havde
Avatar billede snedker1 Juniormester
29. september 2012 - 11:05 #14
Ja nu har jeg snart prøvet det meste og for mig ser det ud til at bundkortet må være blevet defekt (periodisk - i starten ? )
jeg har nu sat en ny disk til og forsøgt at installere en ny XP (original cd) - den starter fint med at indlæse drivere o.l. men så går den over i sort skærm og curser der blinker oppe i v. hjørne af skærmen .... der har den nu stået i 5 min. uden der sker mere. Jeg har også skiftet dvd drev for at eliminere den mulige fejl.Jeg har også sat et andet batteri på bundkortet og det troede jeg i første omgang hjalp da den nu begyndte at reagere igen. Den fejlsikrede tilstand der ellers virkede .... er også umulig at få frem nu ....
Er der anden mulighed en gravøl ?
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2012 - 11:45 #15
Inden du drukner din sorg i gravøl, så check lige dine ram.
Avatar billede snedker1 Juniormester
29. september 2012 - 12:21 #16
Jeg har desværre ikke andre blokke jeg kan bruge .... men jeg har prøvet med 1 blok ad gangen og installationen går i sort samme sted hver gang .
Hvis jeg skulle have trykket F6 under installation for at xp kan finde disken .... så plejer der jo at komme en information om at .... der ikke kan findes noget drev .... så det kan jo ikke være det.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2012 - 12:28 #17
Avatar billede snedker1 Juniormester
29. september 2012 - 20:24 #18
Jo.... men det kræver vel at computeren kan starte ?
som det er nu så vil den ikke engang boote i fejlsikret tilstand , ensige installere en ny win xp på en tom disk.
Jeg har hentet al data ud af disken via min egen computer og en docking ... , så nu må vi ud og købe en ny pc og så lægge billeder og dokumenter over .... men det er jo også nemt nok.
Jeg er rigtig glad for alle de gode råd og forslag der har været fra jer allesammen .... nu har jeg bare lige det med point ? jeg havde jo mest lyst til at give ALLE 60 point hver ... men kan man det ?
Det var i øvrigt en god guide i det link til spywareinfo ! - den vil jeg gerne vende tilbage til når jeg får problemer igen (kun et spørgsmål om tid ! )
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2012 - 20:43 #19
Nej man kan ikke give flere point, end det der allerede er afsat.
Men jeg samler ikke point, og så er der jo kun 2 tilbage, og ingen af dem hjælper for point skyld, så det er fint nok med 2x30:)
Avatar billede snedker1 Juniormester
29. september 2012 - 20:59 #20
Kan jeg så ikke få et svar fra claes57 og 220661 som jeg kan give 30 point hver ... så vi kan lukke tråden.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2012 - 10:20 #21
svar