Avatar billede nespejel Nybegynder
27. september 2012 - 15:06 Der er 11 kommentarer

Programer PLC EASY512 DC-RC

Hej.
Er der en der kan hjælpe med at progamer en PLC EASY512 ??

Skal stryer en rugemaskine (simoler en ligge høne)

Tempertus styring 0-10v set 37,7c pid regulering on/off

urstyring vedning af æg, 2 gange per døgn on/off

urstrygering udluftning, 2 gange per døgn on/off

Mvh. Lars
27. september 2012 - 18:24 #1
HEJ,

For ca. 15 år siden begyndte jeg med PLC'er. Udviklingen inden for den branche er gået så stærkt som bare (*****), så jeg er ikke sikker på at jeg er den bedst egnede, men hvis ingen andre melder sig må vi bare finde ud af det sammen. Er det OK ?

Kristian
Avatar billede nespejel Nybegynder
29. september 2012 - 07:39 #2
det lyder godt, ved du meget om 0-10v og temperatur styring ?

Mvh. Lars

jepsenel(a)gmail.com
29. september 2012 - 21:50 #3
HEJ,

Jeg går ud fra at du mener at 0-10v betyder en variabel spænding mellem 0 og 10 Volt . Så er svaret JA.

Temperatur styring er nu et vidt begreb, men jeg har arbejdte en hel del med feed-back systemer // mekanismer så jeg tror faktisk jeg kan hjælpe dig.

Den der PLC'er kan du sende mig navnet på fabrikanten, DENS TYPE-nummer (evt navn) og et link til fabrikantens hjemmeside, så kan jeg downloade en bruger// programmeringsmanual til samme PLC.

Hvis ikke må du hjælpe mig med KODER etc.

Kristian
Avatar billede nespejel Nybegynder
30. september 2012 - 09:08 #4
Hej Kristian.

her har du EATON http://www.moeller.net/en/index.jsp

det er type EASY 512 DC RC

Tusin tak.

Mvh. Lars
30. september 2012 - 10:33 #5
HEJ

Vil se på det senere i dag når tiden tillader det, men det er søndag i dag og jeg har opgaver fra senere i dag til sent tirsdag, så jeg vil ikke være på nettet før sent tirsdag // onsdag morgen.
Vi høres.

Kristian
30. september 2012 - 18:20 #6
HEJ,

Check lige dette link:

http://www.klocknermoeller.com/easy500/easy512-dc-rc.htm

og fortæl mig om den PLC du taler om er lig med denne ??

Kristian
Avatar billede nespejel Nybegynder
01. oktober 2012 - 09:15 #7
HEJ.

JA DET ER SÅDAN EN LILLE EN..

HAR KØBE EN TRANSMITTER KLM 224 0-70C /0-10V PT100 FØLER

DEN SKAL STYRER TEMP. PÅ 37,8C ON/OFF 2X 40 PÆRER OG BLÆSER.
SAMT VENDING AF ÆG 2 GANDE I DØGN ON/OFF BELIMO SPJÆLDMOTOR

KØLING AF ÆG EN GANG DAGLIG 15 MINUTER 0N/OFF BLÆSER MIN 30C

EVT. FUGT KONTROL.

MVH. LARS
01. oktober 2012 - 12:18 #8
HEJ,

Ganske fint.

Det næste er nu:

1:  At skrive en kode som gør alt det du ønsker:

1a:  Start varne anlæg (tænd pærer)
1b  Hvis temperatur når ønsket værdi (eks 35 grader Celsius) sluk pærer (varmeanlæg) med de variationer, som tillader (hvis du sætter nedre grænse til eks. 32 gr. Celsius og øvre grænse til 38 gr. Celsius vil systemet (sandsynligvis) køre med rimelige tidsintervaller, - men det må vises ved eksperimenter).

2:  Køling af æg.
2a: Stop proces 1:
2b: Sæt temperaturen på 30 grader celsius.
2c: Start timer og blæser motor
2d: Stop timer efter 30 minutter.
2e: Start proces 1 igen.

3: Vending af æg:
3a: På faste tidspunkter (2 gange i døgnet) vend æg.
3b: Start vende-motor (eller hvad som nu vender æggene).
3c: Når æggene er vendt (Hvordan kontrolleres dette ??? )
    stop vende-motor.

4:  FUGT KONTROL.
4a: Ved start aktiver fugtkontrol, og lad den køre hele tiden.
4b: Giv fejlsignal hvis fugt overskrider max tilladte værdi .

(Havde en halv time fri, checkede mail, så dit indlæg og gav
svar. )

Tænk lidt over hvordan denne kode kan indskrives på din PLC.

Den er langt fra perfekt, men det er en begyndelse.

Den temperaturføler du har hvad er det for en ?? (navn, type, ... osv)

Har du et link til en bruger-manual (mine søgninger på links til brugermanualer // håndbøger  har hidtil været nyttesløse).

Kristian

PS: Checker mail igen ved midnat til tirsdag.
01. oktober 2012 - 12:21 #9
HEJ,

Så ikke at du havde opgivet data på føleren .

Kører BELIMO motoren på 220 Volt Vekselstrøm ?

Og hvad med blæseren ??

KR
Avatar billede nespejel Nybegynder
01. oktober 2012 - 12:39 #10
Hej

Belimo NM24A 24VAC/DC

Blæser 12VAC

Mit store problem er at få analog sinal sat rigtigt op i plc'en

Mvh. Lars
01. oktober 2012 - 23:46 #11
HEJ,

Har du sat en af de 8 digitale indgange som analog indgang ?

(altså den ene ladning fra føleren til fælles stel eller plus 10 Volt DC (som er det maximale den kan klare) og den anden ledning til den analoge indgang. ?  Mest sandsynligt PLUS 10 Volt. Hvis det ikke fungerer skal du muligvis over en analog operationsforstærker-løsning (det kan jeg også hjælpe dig med.)

Har du husket at programmere PLC'en så denne indgang er analog.

Jeg har bruge ca.  1/2 time på at finde en brugerhåndbog til din PLC (finder godt nok een, men den vil de have 13 EURO for) så har du mulighed for at

a:  Referere til et LINK hvor jeg kan hente samme brugermanual / håndbog,

eller

B  indscanne og sende mig visse sider af den manual du har. ?

PS: Min mail er snestrup2000@yahoo.dk

Kristian