Avatar billede visto Professor
23. august 2012 - 10:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

url's med eller uden extension?

Før jeg gør nyt site offentligt skal jeg beslutte, om url's skal være med eller uden extension .php altså mitdomæne.dk/side1.php eller mitdomæne/side1

Jeg har læst en del om det rundt omkring på nettet uden at komme nærmere en afklaring. Mit indtryk er, at de fleste fremhæver at url's uden extention dels er pænere, dels vil fremtidssikre hvis man på et tidspunkt skifter teknik/filtype. Men jeg har også set indlæg, hvor man har eksperimenteret og fundet at det gav markant ringere søgemaskineindeksering uden extension. Men indlægget var vist nogle år gammelt, og spørgsmålet er om det stadig holder. I en google-video er svaret ikke entydigt omend google's Matt Cutts personligt sandsynligvis ville vælge med extension, så søgemaskinen er fri for at skulle gætte.

Min prioritering vil klart være søgemaskineoptimering fremfor pæne og fremtidssikrede url's, hvis der er en modsætning eller en risiko for en sådan.

Har I erfaringer med fordele eller ulemper ved de to modeller? Eller meninger om dem?
Avatar billede visto Professor
23. august 2012 - 10:10 #1
Skrivefejl: Der skulle i begyndelsen af indlægget stå mitdomæne.dk/side1.php eller mitdomæne.dk/side1
23. august 2012 - 10:13 #2
PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede keysersoze Guru
23. august 2012 - 10:31 #3
jeg ville benytte extensions af den årsag, at arbejder du uden ser søgemaskinerne det som en mappe og dermed er du et niveau længere nede i relevans. Forskellen i sidste ende er nok ikke enorm i forhold til hvor mange andre parametre man kan stille på, men lidt har jo også ret.
Avatar billede visto Professor
23. august 2012 - 10:44 #4
Det var en fejl/tanketorsk at jeg trykkede svar - ved det godt.
Avatar billede visto Professor
08. september 2012 - 11:36 #5
Ingen andre bud?
keysersoze, læg venligst svar til point, så jeg på et tidspunkt kan afslutte.
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2012 - 12:15 #6
svar
Avatar billede visto Professor
12. september 2012 - 14:54 #7
Tak.
Afslutter hermed.