Avatar billede maddog_em Nybegynder
14. august 2012 - 10:17 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

html5 vs .net

Hej

vi står for at skal have lavet en stor opdatering af vores hjemmeside, - hvad skal vi vælge html5 eller .net løsning, eller noget helt andet?
I dag er siderne lavet i alm asp.
Der er login, og hver bruger har forskellige rettigheder, Der læses og skrives til en Access DB (den vil med tiden blive opdateret til en SQL DB, men ikke i starten

Hvad bør vi vælge?
Avatar billede maddog_em Nybegynder
14. august 2012 - 10:19 #1
skal lige siges at jeg kender til asp og html - dog skal dette ikke sætte grænser for den nye side
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. august 2012 - 10:32 #2
Det er 2 forskellige ting. Du kan bruge .NET OG HTML5 ;o)
Avatar billede maddog_em Nybegynder
14. august 2012 - 10:41 #3
Jep - er udemærket klar over at det er 2 forskellige ting, men hvilket bør man vælge, når vi forventer at sitet skal ændres helt og dermed skal starte forfra alligevel. vi vil også gerne have den klar til mobile enheder

hvad er fordele og ulemper .net vs html5
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. august 2012 - 10:54 #4
"Jep - er udemærket klar over at det er 2 forskellige ting,"
Altså, der er ingen forhindring i at bruge .net MED html5, det er som skrevet to forskellige ting. .NET er et helt framework og HTML5 er et clientsite markup language.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. august 2012 - 10:55 #5
Du bruger ikke det ene eller det andet.
Avatar billede keysersoze Guru
14. august 2012 - 11:00 #6
sagt på en anden måde - lav en .NET-løsning, der outputter HTML5.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. august 2012 - 11:02 #7
Og når du alligevel overvejer HTML5, så kig også på CSS3.
Avatar billede maddog_em Nybegynder
14. august 2012 - 11:02 #8
OK - faktisk lidt som det er i dag, HTML og ASP på samme sider
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. august 2012 - 11:07 #9
Teknikken er den samme som den altid har været:

Et client site script
Et server site script/sprog
En markup site
Et style sheet

Intet nyt i det. At de forskellige teknologier så ændres/forbedres er en anden sag.
Avatar billede maddog_em Nybegynder
14. august 2012 - 11:18 #10
for at lave en .net løsning, er MS Visual Studio 2010 så den bedste editor, eller hvad bruger I?
Avatar billede keysersoze Guru
14. august 2012 - 11:29 #11
ASP.NET adskiller sig ret meget fra klassisk ASP så tro endelig ikke at bare fordi du kan ASP så kan du uden videre skifte til ASP.NET. Begynder du at programmere klassik ASP i et .NET miljø kan du lige så godt forblive i klassisk ASP - så tag dig endelig lidt tid at sætte dig ind i begreber som webforms, mvc, postbacks, viewstate, events og lignende.

Visual Studio og WebMatrix er nok de bedste værktøjer til at udvikle i lige nu - der er en 2012 version af VS lige på trapperne så sats på den.
Avatar billede maddog_em Nybegynder
14. august 2012 - 12:08 #12
mange tak for kommentarene - smider I nogle svar
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. august 2012 - 14:34 #13
Jeg samler ikke på point, ellers tak. Giv dem bare til keysersoze.
Avatar billede keysersoze Guru
14. august 2012 - 15:22 #14
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2012 - 21:44 #15
SharpDevelop er faktisk ogsaa en glimrende IDE.

Men 99% bruger Visual Studio.