Avatar billede Topbanana Nybegynder
03. juli 2012 - 11:33 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Boot fra Windows 7 cd uden adgang til windows

Hej

Min stationære PC er i problemer. Jeg har hentet nogle opdateringer til bla. win live essentials og herefter kunne jeg stort set ikke åbne nogle programmer, enhedshåndtering, systemgendannelse eller lignende. Jeg prøvede derfor med systemgendannelse fra startmenuen, men det lykkedes ikke. Nu kan jeg hverken starte windows normalt eller via fejlsikret tilstand. Jeg får sort skærm og dialogboksen:

""Initialisering af interaktiv logonproces mislykkedes"

Jeg vil nu gerne bare installere windows igen og starte helt fra bunden og forhåbentlig få slettet alt på harddisken osv. Jeg mister jo en masse data, men jeg håber at jeg har backup af det meste.

Mit problem er imidlertid, at jeg ikke ved hvordan jeg skal komme igang med at geninstallere windows når jeg ikke kan komme ind i windows. Fra setup (F2) har jeg kigget under "Boot", men jeg kan ikke se at der er mulighed for at vælge boot fra CD, hvilket jeg troede var løsningen. Jeg har også prøvet at gå ind i avancerede indstillinger, hvor jeg kan vælge reparer computeren - hvilket ikke virker, men heller ikke her kan jeg se en mulighed for at geninstallere windows men kun muligheder for systemgendannelse til et tidligere tidspunkt, hvilket blot resulterer i fejlmeddelelser.

Så hvordan har jeg lige mulighed for at få geninstalleret windows og starte det hele forfra.

Håber meget i kan hjælpe.

Mvh
Rune
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2012 - 11:46 #1
Du skal sikkert bruge enten F11 eller F12.
03. juli 2012 - 12:25 #2
...geninstalleret windows og starte det hele forfra... - det har så ikke en dyt med din nuværende windows instalation at gøre ... Som DU beskriver det ...

Du SKAL Boote op på din originale WIN7 instalations DVD og så følge menuen derfra ...
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. juli 2012 - 12:53 #3
Hvis #1 ikke virker

Maskine ???
Så vi kan se hvilken BIOS du har, så kan vi måske vejlede dig med CD/DVD boot.

Er det en selvbygger så, hvilket bundkort???
Avatar billede Topbanana Nybegynder
03. juli 2012 - 13:18 #4
Hej.

Måske jeg ikke har udtrykt mig klart nok.

For jeg VIL meget gerne boote op på min originale win 7 DVD. Det er præcis det jeg ikke kan hitte ud af. Jeg har prøvet at smide skiven i når jeg starter PC'en, men så forsøger den bare at starte windows normalt uden held. Så jeg har netop brug for hjælp til, hvordan jeg får fortalt min PC at den skal geninstallere windows fra cd'en. Og her har jeg jo så prøvet at rode rundt i setup menuen , F8, reparation (i håbet om at der var en mulighed der hed re-installer fra DVD eller lign) osv.

Er vi enige?
Avatar billede Topbanana Nybegynder
03. juli 2012 - 13:21 #5
Jensenjs: Ja, den er samlet af et online firma.

Bundkortet er et ASRock M3N78D
03. juli 2012 - 13:24 #6
Du SKAL i BIOS (som ikke har noget med dit nuværende styresystem at gøre...) og DER checke/ændre [StartUp] rækkefølgen ...
Avatar billede Topbanana Nybegynder
03. juli 2012 - 13:41 #7
Ok, taler vi en F2 og så i BIOS SETUP?

Her har jeg forsøgt at se på muligheder under BOOT, men jeg ved ikke hvordan jeg kan få den til at starte op på DVD'en?

Jeg kan kun se 1st boot device som Hard Disk Drives..
03. juli 2012 - 13:47 #8
...1st boot device som Hard Disk Drives.. ... - hvilken det IKKE skal være ...
Avatar billede Topbanana Nybegynder
03. juli 2012 - 14:12 #9
Jeg synes ikke dine indlæg har nogen form for info karise_larry.

Som jeg allerede skrev i første indlæg, så har jeg været inde og rode i BIOS SETUP fra starten. Problemet er, at jeg ikke ved hvordan jeg får bootet op på min CD. Jeg er med på at det ikke er harddisken, da den jo tydeligvis ikke fungerer. Men der står jo fx ikke "boot from CD" hvilket ville være det jeg har brug for.

Så jeg vil stadig meget gerne have info på, hvordan jeg starter DVD booten.....

Jeg kan blot se mulighed for at boote fra harddisk, og under "Boot Settings Configurations" kan jeg kun se mulighed for at ændre noget logo og display haløj samt "Bot From Onboard Lan" og "Bootup Num-Lock" hvilket jeg ikke kan se har noget med en DVD boot at gøre.

Jeg håber nogen kan hjælpe, gerne med lidt vejledning til.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2012 - 14:47 #10
karise har ret, man kan i Bios, under boot, sætte CD drevet som 1,ste boot. Desværre kan det godt svigte, det er derfor jeg foreslog at prøve F11 eller F12, for at få en boot menu hvor man kan vælge CD. Bare tryk løs under opstart , gerne flere gange. Og husk at se efter når der står "Tryk på en vilkårlig tast for at boote fra CD".
Avatar billede f-arn Guru
03. juli 2012 - 14:53 #11
Jeg er godt klar over det ikke er spørgsmålet - men hvorfor er der ikke nogen, der prøver at genoprette systemet med "Farbar Recovery Scan Tool" ?
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. juli 2012 - 15:06 #12
Din boot order burde være her fra manualen

http://gupl.dk/682002/
Avatar billede jokkejensen Novice
03. juli 2012 - 15:24 #13
Start da windows install gennem windows, det sker der intet ved.

eller du spilder din tid i min forstand, det eneste der sker ved at smide disken i når windows er loadet er at den kopiere filerne over og booter fra din disk. Dit nye windows kommer ikke til at arve nogle af de gamle sygdomme, dog skal du selvfølgeligt få lavet de nødvendige scanniger af filer hvis du mistænker virus/malware
Avatar billede Topbanana Nybegynder
03. juli 2012 - 15:54 #14
kortoggodt:

Tak, det var lige infoen med at der under boot menuen burde kunne vælges cd, der manglede. Det er nemlig ikke en mulighed, hvilket du også skriver kan kikse.

Men det er jo også et problem. For når jeg trykker F11 så har jeg heller ikke mulighed for at vælge cd. Og med F12 kan jeg blot starte i fejlsikret tilstand, hvilket også giver en fejlmeddelelse og ikke starter windows. Så hvad hulen gør jeg så?

Er det noget med at jeg kan resette BIOS og få cd muligheden tilbage? Eller kan det omgås på andre måder.

Og jokkejens, jeg kan ikke åbne windows. Så install den vej er udelukket.
Avatar billede Topbanana Nybegynder
03. juli 2012 - 15:57 #15
Jensenjs:

Mit "Boot fane" ser ikke ud som den du linker til. Jeg har kun ét boot device at vælge imellem [AHCI : PO-ST35004..osv]
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. juli 2012 - 18:50 #16
Du kan altid resette BIOS ved at Slukke helt "for strømmen til computeren Sikkert overflødigt at sige :)
Og så tage knapcelle batteriet ud af bundkortet
Så der ikke er strøm til BIOS hverken fra strømforsyningen eller batteriet.

Der er typisk også to andre muligheder, en micro-switch der skal holdes nede i nogle sekunder ELLER en jumper der skal have skiftet stilling.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2012 - 20:04 #17
Prøv, i bios, at sætte bundkortet til "Defaults" Eller "Optimised defaults" Du kan vel i "Denne computer" se dit CD drev? der kunne jovære fejl der.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2012 - 20:06 #18
Ps. af en eller anden grund får jeg ikke mail fra Eksperten. Derfor sent svar. Jeg må selv se efter.
Avatar billede Topbanana Nybegynder
03. juli 2012 - 20:27 #19
Hej igen

Tak for svarene d'herrer. Jeg prøvede selv tidligere at flytte jumperen, og cd-drevet kom til syne i boot menuen igen. Så nu er win7 installeret igen og jeg er ved at hente opdateringer osv. osv. osv. osv ...... :(

Forhåbentlig kører den godt efter alt bøvlet.

Jeg smider pointene til jensenjs, da han jo egentlig har angivet den samme løsning :)

God aften derude.
Avatar billede Topbanana Nybegynder
03. juli 2012 - 20:28 #20
Jumperen var koden
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. juli 2012 - 21:11 #21
Du skal ikke svare selv
Men behold bare pointene selv, jeg har nok, og har endnu aldrig brugt nogen.
:)