Avatar billede 2Mida Praktikant
21. juni 2012 - 12:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Udfordring med smtp

Jeg har hjulpet en ven med at udskifte en gammel xp computer med en spritny HP SFF, windows 7 pro og Office 2012.

Alt spiller som det skal, undtagen afsendelse af mail. Han har tidligere haft Telia som internetudbyder og har oprettet en email xxx@adr.dk afviklet på Outlook express.

Han er siden overgået til TDC som internetudbyder, men har ikke haft problemer med sin mail, hverken modtage eller afsendelse.

Jeg overfører så hans emails og adressekartoket til den nye Outlook 2012, indsætter hans kontooplysninger fra Telia, men får ikke lov at sende - hans oprindelige Outlook express brugte smtp.dk, men det accepterer Outlook 2010 ikke, der kommer ikke noget svar eller fejlmeddelelse, den venter bare. Jeg kan godt modtage.

Jeg har forsøgt med smtp.telia.dk uden held, ingen fejlkode

asmtp.mail.dk (TDC's, hans nuværende internetudbyder) siger "relaying not allowed"

Hvad skal jeg gribe i og hvorfor kunne Express kører med smtp.dk når Outlook 2010 ikke kan?
Avatar billede Blandy Praktikant
21. juni 2012 - 13:07 #1
Der findes da ikke nogen office 2012?
Avatar billede 2Mida Praktikant
21. juni 2012 - 13:11 #2
Avatar billede montago Praktikant
21. juni 2012 - 14:00 #3
SMTP servere er tit afhængig af at du har en internetforbindelse hos dem som du har opdaget med Telia og TDC.

hvis det er yousee (tdc) forbindelse kan du bruge asmtp.yousee.dk men du skal også sørge for at logge på smtp serveren
se her:
http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/Bredbaand/Hjaelp_til_e-mail/Saadan_opsaetter_du_Outlook_Express.aspx

og her er en anden guide som gælder TDC Mail:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=25436

det ser ud til du skal bruge port 587 i stedet.
og formegentlig logge på.

alternativt kan du bruge enhver anden SMTP server, Gmail f.eks. hvis bare du har login til den.
Avatar billede 2Mida Praktikant
21. juni 2012 - 14:40 #4
Hej Montago,

gu ved om det er yousee han har - det tjekker jeg lige og vender tilbage. Port 587 er afprøvet

..O
Avatar billede montago Praktikant
21. juni 2012 - 14:50 #5
husk også at logge på smtp med mail og pass...
Avatar billede Hans Mester
21. juni 2012 - 15:52 #6
Hvis mailadressen ikke tilhører tdc, så kan man ikke bruge deres smtp til at sende mailen
Avatar billede 2Mida Praktikant
21. juni 2012 - 16:19 #7
#6 Nej, det er vel derfor at jeg får den relay fejl.. og hvad gør en klog?
Avatar billede Hans Mester
21. juni 2012 - 18:54 #8
Hvem er emailadressen oprettet hos?
Avatar billede 2Mida Praktikant
21. juni 2012 - 21:44 #9
Telia
Avatar billede Hans Mester
21. juni 2012 - 21:58 #10
Første problem er vel, at telia ikke længere er hans udbyder. Så der er jo ingen garanti for, at emailadressen ikke bliver nedlagt.

Har du fulgt opsætningsvejledningen fra telia (login med brugernavn etc)? Og hvad med adgang til at læse mails på serveren?
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. juni 2012 - 19:11 #11
Hvis han i dag har TDC som intenetudbyder og stadig ønsker at benytte sin mailadresse, som han har fra sin tid hos Telia (fremgår af #1), så skal SMTP-serveren være "asmtp.mail.dk", altså TDC´s.
Serveren til indgående (POP3) skal så være den server han benyttede i sin Teliatid.
Hvis der stadig er liv i den gamle XP-PC, så kan du finde de nødvendige oplysninger i opsætningen af Outlook Express.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. juni 2012 - 19:16 #12
Sorry, jeg havde ikke fået læst #1 ordentligt:
Du har prøvet mit forslag.
Der er liv i  begge de forsøgte servere, så årsagen ligger et andet sted.
Har du kontrolleret portopsætningen i Outlook Express, og har du tjekket om serveren til udgående post kræver godkendelse?
/ptj_11
Avatar billede 2Mida Praktikant
28. juni 2012 - 18:05 #13
Desværre, ingen af jeres forslag virkede, jeg forsøgte alle kombinationer af tdc og telias smtp servere (og andre), alle porte, men man får ikke lov at sende, hvis ikke man har konto af en eller anden art.
Men, han havde liiiige glemt at fortælle mig at han havde en konto hos smtp.dk, han fandt login/password og 2 min efter spillede det - tsk tsk... 1 time spildt
Avatar billede ptj_11 Forsker
28. juni 2012 - 21:31 #14
Velkommen i klubben-:)
/ptj_11