Avatar billede garant11 Nybegynder
13. juni 2012 - 11:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

.hta som på popup på server

Titlen siger sig selv.

Jeg kunne godt tænke mig at køre en .hta som popup på min hjemmeside uden at browser spørg om file skal gemmes/åbnes.

Kan det lade sig gøre? For i mine åbne ville det være det perfekte popup.
Avatar billede olebole Juniormester
13. juni 2012 - 11:36 #1
<ole>

Nej, det er ikke muligt - og Gud være lovet! Det ville være en sikkerhedsbrist af de enorme  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
13. juni 2012 - 11:50 #2
PS: Desuden kan en man ikke kommunikere ind og ud af en HTA, som du kan det med en popup. En webside, der åbner en alm. popup, kan sende variabler til og fra til popup'en - og popup'en kan det samme. Selv ikke når en HTA er åbnet af en anden HTA, kan de to 'tale sammen'.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2012 - 22:49 #3
Iøvrigt: Popups - window.open(..) - er ikke noget problem, hvis bare brugeren har klikket på NOGET som starter koden der gør det.

Det er kun de møgirriterende, selvstartende popups som browserne ikke (længere) tillader.
Avatar billede olebole Juniormester
13. juni 2012 - 22:56 #4
Jo, det kan nu meget vel være et problem. Siden brugeren specifikt efterspørger en HTA, kan en alm. browserinstans nok ikke opfyle kravene/ønskerne  =)
Avatar billede garant11 Nybegynder
14. juni 2012 - 09:07 #5
Okay. Tænkte det nok. olebole kan du ikke lige lægge et svar op?
Avatar billede olebole Juniormester
14. juni 2012 - 13:48 #6
Ellers tak, jeg samler ikke point. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes  =)

I øvrigt er der også andre ting, der gør HTA'en anderledes - og mindre egnet som popup. En HTA er ikke bare en browserinstans. En HTA åbnes af programmet mshta.exe, som er et ganske almindeligt Windows program. Mshta.exe indeholder en instans af IE, som viser dokumentet, men browseren eksponeres af sikkerhedsgrunde ikke for omgivelserne.

Det betyder, at selvom det sker lokalt på en PC, kan én HTA ikke kommunikere med en anden HTA. Heller ikke, hvis den ene åbner den anden. Det kan lade sig gøre mellem to lokale HTA'er at kommunikere, men det er enormt bøvlet - og jeg har aldrig set andre gøre det.
Avatar billede garant11 Nybegynder
20. juni 2012 - 13:55 #7
#olebole
Okay, tak for hjælpen og kanon god forklaring på HTA. Har aldrig rigtig forstået HTA men det gør jeg nu. :-) Så er det jo logik at man ikke kan køre den i browseren, Det ville være kæmpe sikkerhedsbrud, som du siger. Endnu engang tak olebole.
Avatar billede olebole Juniormester
20. juni 2012 - 16:48 #8
Selvtak  =)

Når nu EM og Touren er overstået, og de lange, mørke eftermiddage vender tilbage, kan jeg anbefale at lege lidt med HTA (referencen). Du kan faktisk skrive ret komplekse programmer i JScript (JavaScript) eller VBScript - eller en kombination heraf (lidt om scripting i HTA).

Du kan tale med filsystemet, du kan oprette og tale med databaser på maskinen o.m.a. Desuden kan du klæde programmet ud, så det fuldstændig ligner et almindeligt Windows program med eget ikon und alles  =)

Jeg har skrevet masser af små og enkelte ret store applikationer som HTA'er - og jeg har set business applikationer på flere MB! Jeg kender også en del netværksfolk og sysadmins, som bruger dem til at give deres scripts lidt grafisk interface og bedre in-/output muligheder.

Tjek det ud ... det er sjovt at lege med - og kan faktisk bruges til en masse fornuftigt  *o)
Avatar billede olebole Juniormester
20. juni 2012 - 16:59 #9
PS: Jeg søgte lige i min programmappe og fandt en enkelt ud over mine egne: C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\InfoPath SDK\WIZARD.HTA (Office 2007)

Den kan du jo prøve at kikke på i en HTML-editor  =)
Avatar billede garant11 Nybegynder
23. juni 2012 - 15:19 #10
#olebole
Hmm ja. Det havde jeg ikke lige tænkt på, tror jeg vil lave mit eget lille software center lidt ligesom Ubuntu :-)
Har planer om at gå igang med C/C++, så HTA virker som en god begyndelse til at lave applikationer, kender jo til HTML/JS/VB/CSS i forvejen.

Det ser ikke ud til at jeg har WIZARD.HTA, har office 2010 og kigget i de forskellige mapper men de links der har været en rigtig god hjælp. Thanks again. Du styrer sgu.