Avatar billede mik28 Seniormester
08. juni 2012 - 08:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal man købe?

Hej Eksperter

Jeg skal bygge min computer om. Mit ABIT bundkort er stået af. Nu er spørgsmålet om hvad man skal købe.

Er lidt på det her bundkort, men hvilket chipset er det bedste?
http://www.edbpriser.dk/bundkort/intel-desktop-board-dx79to-extreme-series-detailsalg-id-5894980.aspx

Jeg vil vil have en i7 men hvilken version er den bedste. Tænker den her
http://www.edbpriser.dk/processor/core-i7-i7-3770k-8-mb-oem-bakke-id-6779806.aspx

men hvad er forskellen?

RAM?
Avatar billede Quarks Nybegynder
08. juni 2012 - 10:46 #1
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. juni 2012 - 14:01 #2
Hvad skal computeren bruges til? Med mindre det er noget virkelig tund video encoding, 3d rendering, musik redigering og den slags vil di ikke kunne mærke forskel på i5 og i7... Skal det være en gamer com er GFX kortet selvfølgelig vigtigt, men der hvor du virkelig kan hente noget hastighed er på din HDD....

Bruger du standard controlleren på bundkortet er det ca sådan:

Alm 7200rpm HDD, ca 40-50 mb/S læs/skriv
2 stk 7200 i Raid 0, ca 100-110 mb/s læs/skriv
1 stk SSD standard ca 275 mb/s læs/skriv
1 stk SSD S-ata 6, ca 525 mb/s læs/skriv
2 stk SSD s-ata 6 raid 0, ca 775 mb/s læs/skriv

Dette kommer til udtryk ved opstarts tider på ting som windows, spil etc. Load tider i spil etc. Kopiering af filer på computeren.. Laver du de før nævnte typer encoding mm, så vinder du mange timer på HDD hastighed.
Avatar billede mik28 Seniormester
12. juni 2012 - 14:29 #3
Hejsa

Jeg har denne disk i

http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/ocz-revodrive-pci-express-ssd-solid-state-disk-120-gb-id-4202773.aspx

Den yder rigtig godt. I virkeligheden var jeg fint tilfreds med min gamle maskine men det nytter jo ikke noget når den til sidst ikke gad at boote lige meget hvad man gjorde. 6 år må vel også siges at være okay for en computer :-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. juni 2012 - 14:36 #4
Men hvad skal den bruges til? Som sgat er der go chance for en i7 er overkill og de xtyra penge ville være bedre brugt på noget andet.
Avatar billede mik28 Seniormester
12. juni 2012 - 14:48 #5
Jeg har købt den her

Intel Core i7 3770K / 3.5 GHz

Det handler mest om at jeg ikke gider bygge den om hele tiden. Det er i virkeligheden noget pjat. Jeg bruger den mest som arbejdsstation. Bruger den slet ikke til at spille på :-)
Avatar billede mik28 Seniormester
12. juni 2012 - 14:52 #6
Jeg forventer mit nye setup koldbooter på under 10 sek
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. juni 2012 - 14:56 #7
Det er ikke helt utænkeligt. Hvad slags "arbejde" er det du laver om jeg må spørge? Det er nogle ret voldsomme specs for en arbejds station.
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. juni 2012 - 14:57 #8
Dog en dyr HDD løsning der kunne være en del hurtigere til samme pris ;)
Avatar billede mik28 Seniormester
21. juni 2012 - 22:28 #9
lægger I nogle svar så jeg kan lukke?
Avatar billede mik28 Seniormester
24. juni 2012 - 20:38 #10
vil gerne lukke
Avatar billede mik28 Seniormester
10. september 2012 - 12:03 #11
Har ventet på svar længe nok. Lukker