Avatar billede CJCJCJ Nybegynder
27. maj 2012 - 14:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilken arkitektur?

Hej

Hvilken arkitektur skal man være opmærksom på i en applikation, som tilgår en MS SQL Server?
Avatar billede keysersoze Guru
27. maj 2012 - 15:03 #1
arkitekturen i din applikation er sådan set irrelevant i forhold til om du skal tilgå MSSQL, en anden datakilde eller slet ingen. Arkitekturen er mere med til at bestemme hvor stor separation der kan være i applikationen og hvor tilgængeligt det er at erstatte en del af applikationen med en anden - det nok mest almindelige, udover absolut flade løsninger, er et datalag, et forretningslag og et GUI-lag.
Avatar billede CJCJCJ Nybegynder
27. maj 2012 - 16:42 #2
Mener du, datalag ~database, forretningslag ~ det der programmeres, GUI ~brugerfladen (forms m.v.)?

Kan du give et par eksempler, som kan visualisere dette?
Avatar billede keysersoze Guru
27. maj 2012 - 21:14 #3
Nu talte vi arkitekturen i selve applikationen hvor MSSQL er dine data, det datalag jeg nævnte skal nok nærmere benævnes dataaccesslag, som i mange tilfælde sagtens bare kan være en ORM (fx Entity Framework i .NET). Forretningslaget kan indeholde CRUD-metoder samt validering - og GUI kan være dit web- eller winform projekt. Men dette er ingen endelig løsning - det er bare en af mange mulige måder at gøre det på.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2012 - 01:40 #4
Avatar billede CJCJCJ Nybegynder
28. maj 2012 - 10:58 #5
Perfekt link, hvordan deler man point?
Avatar billede keysersoze Guru
28. maj 2012 - 13:13 #6
begge parter skal lægge et svar
Avatar billede CJCJCJ Nybegynder
28. maj 2012 - 13:28 #7
ok
Avatar billede CJCJCJ Nybegynder
28. maj 2012 - 13:29 #8
I sender bare begge et svar!
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2012 - 16:20 #9
svar
Avatar billede keysersoze Guru
28. maj 2012 - 17:55 #10
Det var så eksemplet på hvordan man ikke deler point.
Avatar billede CJCJCJ Nybegynder
28. maj 2012 - 18:35 #11
Feltet hvor man skal fordele point var låst, så det ikke kunne ikke rettes, så da jeg synes, at Arnes svar var mest fyldestgørende fik han dem. Hvis du ved, hvordan man kan fordele, så sig det, for så skal du nok få 100 point.
Avatar billede keysersoze Guru
28. maj 2012 - 19:02 #12
Det må være en ny feature Eksperten har tilføjet for nylig så...

Jeg overlever.