Avatar billede tingholm Mester
24. maj 2012 - 15:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PC til databehandling i Access

Hej Eksperter

Jeg skal have købt en computer der er rigtig stærk til behandling af data i Access. Erfaring viser at min 2,6 ghz core2duo med 4 gb ram bliver heftigt overgået af en 6-7 år gammel stationær.

Jeg ved ikke præcist hvad jeg skal kigge efter, er det meget RAM, høj clockfrekvens eller meget inter cache i CPU'en?

Jeg arbejder en del med sorterende tabeloprettelses-forespørgsler og  VBA kode der gennemgår data celle for celle, hvilket tager en evighed på min bærbare...

Nogen bud på hvad jeg skal kigge efter?
Avatar billede Broxigar Praktikant
24. maj 2012 - 16:27 #1
Hvis din bærbar med C2D 2,6 GHz bliver overgået af en 6-7 år gammel stationær, så er der formentlig noget galt med din bærbare.

Anyways, nu ved jeg ikke hvordan Access er, med hensyn til multicore, men jeg ville som minimum gå efter en quadcore med 2.5 Ghz clockfrekvens som minimum.

Hvis det er til arbejde, så ville jeg anbefale fx http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n05s5523&c=dk&l=da&s=bsd&cs=dkbsdt1&model_id=vostro-3550& som har en quadcore 2,5 GHz processor, 6 GB ram og en 7200rpm harddisk.

Hvis du vil have en stationær, så skriv lige en besked, så kan jeg evt se hvad man kan få til en rimelig penge :-)
Avatar billede neoman Novice
24. maj 2012 - 19:54 #2
"VBA kode der gennemgår data celle for celle" plejer være en performance killer, da folk som regel bare laver loops, og bevidstløs looper gennem alle records indtil et eller andet kriterie i en record er true.

Man kan smide mere computerpower efter problemet. Det er efterhånden billigere end at bekymre sig om algoritmeoptimering.  Alternativt kan man gennemgå koden og se om man nu ikke kan lave forløbet lidt smartere, og ligeledes smide ting ud til SQL, som har sin egen optimizer.
Avatar billede tingholm Mester
25. maj 2012 - 11:37 #3
Broxigar: Jeg tror ikke der er noget galt med den bærbare. Det har været sådan siden jeg fik den kun med win7 og office.
Der er ingen grund til det skal være en bærbar. Men du behøver nu heller ikke komme med et specifikt forslag, jeg vil bare gerne vide hvilke ressourcer jeg skal fokusere på... Er det lykken at smide masser af RAM og en CPU med høj clock-frekvens i den, eller skal jeg kige på noget helt andet?

neoman: Jeg bruger gennemløbet til at samle alle data i de første kolonner, Så hvis der er 3 felter, hvor kun 1 og 3 er brugt, så bliver de samlet over i 1 og 2. Det kan mig bekendt ikke gøres universalt i SQL (virkeligheden er 8 felter der alle kan være udfyldt eller ikke)
Avatar billede tingholm Mester
16. juni 2012 - 02:02 #4
Tror ikke vi kommer nærmere noget
Avatar billede tingholm Mester
02. juli 2012 - 11:01 #5
Jeg har nu fået en ny stationær maskine og forsøgt lidt af hvert.

Der er en marginal forbedring ved at smide mere RAM i maskinen, men det er få procent jeg har hentet i de kørsler jeg laver om der er 4 GB eller 16

Der lader til at være en anelse mere at hente ved at skifte fra 32 til 64 bit Windows og Office

Men den store forskel kom da jeg eksperimenterede med læseadgang til filen, der var kolosal forskel på om filen lå lokalt eller på netværket. Det viser sig at netkortet på den bærbare kun har leveret ca 40-50mbit, den stationære kan levere de 90-100 den burde. og har nu fået den i en gigabit port på switchen og det hamrer derudaf...