Avatar billede Blankenberg Nybegynder
20. maj 2012 - 11:01 Der er 8 kommentarer

Problemer med instalation af Windows

Hej allesammen.

Jeg har for nyligt købt en ny stationær pc. Jeg ville så installere win xp, så jeg senere kunne installere win 7.
Jeg har den org. Win xp, men når jeg sætter den ind i drevet så starter den op normalt og viser at den installere.  Efter et stykke så går den i blå skærm. Kan det være noget med drivererne at gøre? ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2012 - 11:04 #1
Hej og velkommen.
Kan måske tænkes den nye pc hardware ikke er Xp kompatibel.
Hvor langt når den?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. maj 2012 - 14:34 #2
Selve starten af installationen kører i en fejlsikret tilstand, der praktisk talt er kompatibel med alt, så den burde ikke give BSOD der.
kan du nå at se hvad fejlen er?
Avatar billede Blankenberg Nybegynder
20. maj 2012 - 21:04 #3
Den siger:
"Der er fundet en fejl, og windows er blevt lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren.
Hvis det er første gang, at du har set denne stopfejl, skal du genstarte computeren. Hvis skærmbilledet vises igen, skal du gøre følgende:
Kontroller, om der er vira på computeren. Fjern eventuelle nyligt installerede harddiske eller hardiskcontrollere. Sørg for, at harddisken er korrekt konfigureret og afsluttet, Kør CHKDSK /F for at kontrollere, om harddisken er beskadiget, og genstart computeren.
Tekniske oplysninger:
*** STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, 0xC0000034,0x00000000,0x00000000)
Jeg har kun startet pceren og indsat cd. Den er købt samlet og forstår derfor ikke hvad der sker?
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2012 - 22:00 #4
Prøv at sikre dig at Sata mode i bios står som Ide og ikke som Raid eller AHCI. Og hvis der er mere end 1. ramblok, så prøv at køre med dem på skift.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. maj 2012 - 23:50 #5
0x0000007B er som valbycom siger harddisk-fejl.

Det kan være harddisken er død eller ved at dø, men den typiske fejl er at Windows XP bare ikke kan kommunikere rigtigt med den fordi den står til native SATA.

Windows XP kommer ikke med SATA-drivere inkluderet, så enten skal du slipstreame dem ind på en kopi af din Windows skive eller også skal du lave en diskette med driverne og vælge at installere dem under Windows installationen.
Disketten laves enten ved at man finder metoden på driver-CD'en, der fulgte med bundkortet eller ved at man går på bundkort-producentens hjemmeside og finder dem.
De kaldes ofte for F6-drivere, da man skal trykke F6 i starten af Windows installation for at installere disse drivere og det kan desværre kun ske via diskette og ikke via CD, USB eller andre lagerenheder.

Windows 7 kommer med SATA-drivere inkluderet og har ikke disse problemer.
21. maj 2012 - 07:11 #6
...Jeg ville så installere win xp, så jeg senere kunne installere win 7. ... - Hvorfor ikke direkte til WIN7 ???
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2012 - 14:36 #7
#6 Ja det er da et godt spørgsmål, for det er jo et stort arbejde når man medregner installation af alle programmerne. Og bare at lægge windows 7 oven i XP er ikke den bedste løsning. Det er en helt ny installation.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2012 - 16:06 #8
#6 Ja det forstår jeg heller ikke. Og samtidigt burde der heller ikke være bøvl med sata driveren.